Adviseur had beter moeten kijken of dekking passend was
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) concludeert dat een adviseur jegens consument is tekortgeschoten in de uitvoering van zijn verplichtingen, maar stelt vast dat de adviseur in de gegeven omstandigheden in voldoende mate is tegemoetgekomen aan de klacht door de premie voor de verzekering te restitueren en de verzekering met terugwerkende kracht te laten beëindigen.
Consument klaagde dat de adviseur (Tijms Verzekeringen, Heemskerk, red.) een verzekering geadviseerd heeft die niet de door haar gewenste dekking heeft. De Commissie oordeelt dat de adviseur in zijn verplichtingen jegens consument is tekortgeschoten door onvoldoende aandacht te besteden aan het specifieke doel van de verzekering en de vraag of de dekking passend was voor dat doel. Indien dat niet zo was, had de adviseur moeten onderzoeken of het mogelijk was de gewenste dekking elders te verkrijgen.
Consument sloot in januari 2017 via tussenkomst van de adviseur een reisverzekering afgesloten bij Reaal.
Ten behoeve van haar zoon heeft de consument een overnachting geregeld op 10 februari 2017. Wegens oorontsteking kan de zoon op de betreffende datum evenwel niet gebruik maken van deze overnachting. Consument heeft de overnachting moeten annuleren. De consument claimt 242,50 euro aan annuleringskosten. De verzekeraar weigert uit te keren omdat annuleren op de reispolis alleen mogelijk is bij ernstige ziekte. Volgens de consument had de adviseur haar hierover vooraf moeten informeren.
De adviseur heeft overigens best moeite gedaan om Reaal tot een ander standpunt te bewegen, vanwege de bijzondere omstandigheden van het kind (autistisch, ADHD). Hij heeft ook een deel van de premierestitutie voor eigen rekening genomen.
De reden dat de adviseur de 242,50 euro schade niet hoeft te vergoeden, is er in gelegen dat de consument de polis waarschijnlijk niet zou hebben gesloten als ze had geweten dat alleen ernstige ziekte was gedekt. In dat geval zou ze evenmin dekking hebben gehad.
Reactie toevoegen
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...
Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....
Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...
Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)
Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet
Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...
Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden. Consument...
Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium
Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...
Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht
Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet aanbod documenteren
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...
Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging
Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...