Adviseur levert wanprestatie en moet advieskosten terugstorten

Kifid (logo)

Goedkopehypotheek.nl moet wegens wanprestatie 1.500 euro advieskosten aan een klant terugbetalen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

Consument heeft in het kader van het omzetten van de hypothecaire geldlening op advies van de tussenpersoon een hypotheekofferte voor akkoord ondertekend. Door de lange doorlooptijd van het dossier van consument bij de tussenpersoon is de hypothecaire geldlening niet tijdig afgenomen en heeft de tussenpersoon een nieuwe hypotheekofferte opgevraagd met gunstigere
voorwaarden. Consument stelt zich op het standpunt dat de tussenpersoon nalatig is geweest, waardoor vertraging is ontstaan in het traject van de hypotheekaanvraag en de eerste hypotheekofferte niet meer geldig was. Consument stelt dat de tussenpersoon aansprakelijk is voor de annuleringskosten (3.325 euro) van de eerste hypotheekofferte. De tussenpersoon voert hiertegen aan dat de annuleringskosten duidelijk in de hypotheekofferte worden genoemd en dat consument door de gunstigere voorwaarden in de nieuwe hypotheekofferte per saldo geen financiële schade
lijdt.

 

Wanprestatie

De Commissie oordeelt dat sprake is van wanprestatie zijdens de tussenpersoon, hetgeen in  casu rechtvaardigt dat de advieskosten door de tussenpersoon aan consument worden vergoed. "De vordering van consument inhoudende vergoeding van de annuleringskosten wordt afgewezen nu consument als gevolg van het nalaten van de tussenpersoon met de nieuwe hypotheekofferte ten opzichte van de eerste hypotheekofferte een rentevoordeel heeft die groter is dan de annuleringskosten, zodat per saldo geen sprake is van financiële schade die voor vergoeding in aanmerking komt."

Uitspraak 2016-272.

Reactie toevoegen

 
Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

Ontevreden klant moet toch deel adviesvergoeding betalen

(Kifid-uitspraak GC 2023-939) De consument heeft op een gegeven moment zijn contacten met de adviseur beëindigd en via een andere hypotheekadviseur een financiering...

Mobiel Bankieren App mag worden gebruikt voor fondsenwerving goed doel

Mobiel Bankieren App mag worden gebruikt voor fondsenwerving goed doel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0480) De consument houdt bij SNS een betaalrekening aan en maakt daarbij gebruik van internetbankieren en de SNS Mobiel Bankieren App. Nadat...

Niet gemaakte advieskosten niet fiscaal aftrekbaar

Niet gemaakte advieskosten niet fiscaal aftrekbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0188) De consument heeft hypotheekadvies ingewonnen bij de adviseur (Advitas). Door een fout van de adviseur is geen hypothecaire geldlening...

Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

Adviseur beëindigt zelf opdracht, geen honorarium

(Kifid-uitspraak GC 2022-0972) De consumenten hebben zich tot de adviseur gewend voor advies en bemiddeling inzake de financiering van de door hen aangekochte woning....

1.995 euro advieskosten niet te veel voor kleine verhoging hypotheek

1.995 euro advieskosten niet te veel voor kleine verhoging hypotheek

(Kifid-uitspraak GC 2022-0716)De consument stelt dat de adviseur een te hoog bedrag in rekening brengt voor een relatief kleine wijziging van de hypothecaire geldlening...

Ook compact advies is advies

Ook compact advies is advies

(Kifid-uitspraak GC 2022-0607) De consument heeft een hypothecaire geldlening bij de bank. Voor een verbouwing wilde hij deze aanvullen met een hypothecaire geldlening...

Adviseur rekende ten onrechte advieskosten voor tweede hypotheekaanvraag

Adviseur rekende ten onrechte advieskosten voor tweede hypotheekaanvraag

(Kifid-uitspraak GC 2022-0370) De consumenten stellen zich op het standpunt dat de adviseur is tekortgeschoten in de nakoming van de overeenkomst, doordat de trajecten...

Aegon moet helft advieskosten vergoeden

Aegon moet helft advieskosten vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2022-0360) Om tot een juiste berekening van het te verevenen kapitaal te komen, was de consument naar het oordeel van de Geschillencommissie...

Bank rekende ten onrechte kosten voor inkomenstoets bij extra aflossing

Bank rekende ten onrechte kosten voor inkomenstoets bij extra aflossing

(Kifid-uitspraak GC 2022-0146) De consument heeft een spaarhypotheek bij ABN Amro met daaraan gekoppeld een levensverzekering. De consument wenst een extra aflossing...