Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur moet kunnen aantonen dat hij de klant in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken. Anders heeft hij niet gehandeld zoals het een goede adviseur betaamt, vindt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2017-631.

De commissie: "Dat bij de totstandkoming van een nieuwe overeenkomst niet is vastgelegd wat besproken
en geadviseerd is, althans dat deze vastlegging niet ten minste gedurende de looptijd van de
verzekering is bewaard, is een gegeven dat voor rekening en risico van de Adviseur komt.
Het ligt immers op zijn weg om aan te tonen dat hij heeft voldaan aan de op hem rustende
verplichting Consument in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken.

"De vaststelling dat in de gegeven omstandigheden van dit geval voor rekening van de
Adviseur (Univé Stad en Land, rd.) moet komen dat hij niets van betekenis kan verklaren over de feitelijke gang van zaken ten tijde van de advisering, heeft tot gevolg dat de Adviseur niet voldoende heeft
weersproken dat (i) de Adviseur niet op de hoogte was van het doel van de verzekering
(geschillen rondom de erfenis) en (ii) de Adviseur heeft nagelaten Consument erop te wijzen
dat de verzekering voor dat doel geen dekking zou bieden. Dit resulteert erin dat niet
vaststaat dat de Adviseur Consument in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te
maken. De Adviseur heeft dan ook niet gehandeld zoals van een redelijk handelend en
redelijk bekwaam assurantietussenpersoon mocht worden verwacht. De Adviseur is dan ook
toerekenbaar tekortgeschoten in zijn verplichtingen jegens Consument."

De conclusie is dat de adviseur jegens consument is tekortgeschoten en dat de adviseur gehouden is de schade, die consument dientengevolge lijdt, te vergoeden. Alle feitelijkheden overziend ziet de Commissie aanleiding daarop een eigen schuld-correctie toe te passen van 50 procent. De Commissie wijst de vordering van consument daarom voor de helft toe.

De consument wenste de door haar betaalde premie (vanaf 11 februari 2004) retour te ontvangen. De adviseur weigerde de premie aan de consument te retourneren. De adviseur stelde de consument juist te hebben geïnformeerd met het tijdig sturen van de polis en het daarbij van toepassing zijnde reglement. 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet bloeden voor niet vermelden mogelijke fiscale naheffing

Adviseur moet bloeden voor niet vermelden mogelijke fiscale naheffing

Naar het oordeel van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) ligt het in de relatie tussen consument en de adviseur binnen de risicosfeer...

Bank moet registratie heroverwegen na seponering door OM

Bank moet registratie heroverwegen na seponering door OM

Een financiële dienstverlener mag bij een gerechtvaardigde verdenking van fraude overgaan tot registratie van persoonsgegevens in het Extern Verwijzingsregister...

Aanwendingsmogelijkheden lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen

Aanwendingsmogelijkheden lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen

Een adviseur moet de aanwendingsmogelijkheden van vrijkomende lijfrentekapitaal schriftelijk vastleggen. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Kifid legt gewicht in schaal...

Kifid legt gewicht in schaal...

Een consument sloot bij BNP Paribas Cardif twee polissen: in 2004 een Hypotheek Opvang Polis en in 2007 een Woongarant Inkomensbeschermingsplan. Eind 2016 claimt...

Belang dossiervorming weer eens bewezen

Belang dossiervorming weer eens bewezen

Kifid-uitspraak 2019-162 laat maar weer eens zien hoe belangrijk dossiervorming door de adviseur is. Een klant stapte naar Kifid omdat hij om een nieuwe rentevasteperiode...

Adviseur moet drie mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Adviseur moet drie mille vergoeden wegens schending zorgplicht

Een hypotheekadviseur moet een klant 3.150 euro vergoeden wegens schending van de zorgplicht. Aldus Uitspraak 2019-153 van de Geschillencommissie Financiële...

Dubbel pech...

Dubbel pech...

Een consument klopt tevergeefs aan bij Kifid met een klacht over de kwaliteit van de pechhulpverlening door de Anwb. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Legio Lease verzuimde te waarschuwen

Legio Lease verzuimde te waarschuwen

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlenin (Kifid) laat Dexia Bank Nederland ruim bijna 34 mille vergoeden aan twee klanten van aandelenleaseproducten...

Bank niet verplicht tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

Bank niet verplicht tot ontslag uit hoofdelijke aansprakelijkheid

De geldverstrekker is niet verplicht de ex-partner van de klagende consument uit de hoofdelijkheid te ontslaan, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Verzekering liep langer door dan nodig

Verzekering liep langer door dan nodig

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat Aegon tweederde van de door de klant te veel betaalde ORV-premie (272 euro) terugstorten. De...