"adviseur moet meer uitgaan van klant"

Wilbert Schellens 2013

"Naar mijn mening zouden adviseurs als de wiedeweerga moeten gaan experimenteren met de vele nieuwe communicatiemiddelen die er zijn." Aldus consultant Wilbert Schellens in zijn column op www.delametelkaar.nl.
 

Schellens: "Het aantal assurantiekantoren dat bijvoorbeeld een social media strategie heeft is zeer beperkt. Veel kantoren doen helemaal niets met social media. Geen Twitter-account, geen Facebookpagina, als het een beetje meezit een Linkedin-profiel, maar soms zelfs dat niet eens. Websites van assurantiekantoren zijn vaak eenheidsworsten. Niet onderscheidend ten opzichte van concurrenten en zonder noemenswaardige functionaliteiten. Kantoren met een eigen app kom je nog zelden tegen. Hoe gaan adviseurs zich dan staande houden in de digitale veldslag? Met verzekeraars en banken, maar ook met nieuwe toetreders die uitnodigende handige internettoepassingen bieden. Van advies tot schadeafhandeling. Ze zijn er al. En er zullen er zeker meer gaan volgen."
Over de weerstand die Schellens proeft, schrijft hij die gevaarlijk te vinden. "Face to face wordt als enige optie gezien. Ik vind dat in de huidige tijd een gevaarlijke manier van denken. Los van het feit dat de digitale wereld hoe langer hoe meer (en snel!) zijn intrede doet bij de advisering en distributie van verzekeringen, zouden adviseurs in mijn ogen er goed aan doen niet de eigen voorkeuren leidend te laten zijn, maar die van de (toekomstige) klant. Ze zouden er goed aan doen niet krampachtig vast te houden aan uitgangspunten uit het verleden, maar open te staan voor en te anticiperen op de ontwikkelingen van het heden en de toekomst."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Geert Sijbring - 31 oktober 2014

Zou de overheid moeten doen ,uitgaan van de burger, je ziet het nu weer, Brussel wil meer geld en de belasting dienst komt in EEN keer met een naheffing, van gemiddeld 150 euro per burger , is 900 miljoen. euro. En dat omdat de belasting dienst de vele en ingewikkelde regels van Den Haag zelf niet meer begrijpt. Laat staan de burger. Ik wordt elke dag geconfronteerd met gezinnen die eerst huur en zorg toeslag krijgen en na twee jaar terug moeten betalen. en daardoor in de problemen komen. Wat is er toch mis in dit land ,dat beter voor de mensen zorgen in het buitenland dan hun eigen burgers( Polen, Bulgaren, Marokkanen , turken, Grieken , Italianen enz enz. En niet te vergeten voor alle de ambtenaren zelf. Geert Sijbring

Rob Goedhart - 28 oktober 2014

Eens m et Schellens. Denken vanuit de behoefte van de klant. Ik vermoed inderdaad dat teveel adviseurs nog denken vanuit het verleden. Met een boel klanten in zijn bestand. Maar vaak was het niet meer dan een kaart in een kaartenbak.Zeker bij complexe (hypotheek- en leven-)producten. Want voor de verdiensten moesten er noeuwe klanten gevonden worden. Bij de NFF-bijeenkomst van 14 oktober kwam een vraag uit de zaal aan een van de daar aanwezige (echte) consumenten: "Wat moeten wij (als adviseurs) doen zodat u ons regelmatig nodig heeft?" De grote vraag is echter: "Heeft u behoefte aan regelmatig contact met uw financieel adviseur?". Antwoord was: "Ach, als alles regelmatig loopt, waarom zou ik dan financieel advies willen?" Ook in het verleden heeft de klant waarschijnlijk niet heel veel gemerkt van het feit dat hij (voor complexe producten als hypotheek en pensioen) een financieel adviseur had. Dat adviseurs daar nu naar streven, komt dat wellicht door het feit dat een inkomstenbron is opgedroogd? (Provisie) Maar wat nou als daar geen behoefte aan bestaat bij de klant? Waarschijnlijk doe je er dan als adviseur het beste aan om echt coach van je klant te worden. De klant speelt zelf, jij staat langs de zijlijn en bent aanspreekbaar indien nodig. Of je roept iets het veld in als jij dat nodig vindt. (Was dat bij beleggingsverzekeringen gebeurd dan hadden het nooit woekerpolissen geworden.) Lambert Becks gaat zoiets uitvoeren binnen Bedrijfsverzekeringen Collectief.

Paul Schoo - 28 oktober 2014

Overigens een Linkedin profiel is strijdig met de privacy. Het gaat klanten niet aan wie er allemaal bij ons relatie zijn. Daar kunnen ze bijv. conclusies uit trekken. Dan wel van mening zijn, hoe integer wij ook handelen, dat er conflicterende belangen zijn. Dergelijk profilering past niet.

Paul Schoo - 28 oktober 2014

De regelmaat heeft nog nooit in een klantcontact gezeten. Er wordt gereageerd naar behoefte, en als die klant die behoefte al niet zelf ontdekt dan vertel ik hem die. Tegenwoordig ligt die behoefte er veelal pas nadat de shit zich geopenbaard heeft. Dan ruimen we eerst de shit op en vullen daarna de zekerheden aan. Zo'n klant heb je weer voor het leven. Het is niet onze taak als adviseur om de maatschappij te redden. Die voorlichting ligt bij de overheid. En of je je nou via twitter, facebook of wat voor media ook continue presenteert, mond op mond, al dan niet via de sociale media, (maar dat is dan weer voor de klant) werkt nog het beste. Het enige wat je daarvoor moet doen is je best. Al die internet presentaties kosten veel tijd die je niet in je klantcontact kunt steken. En van dat laatste rookt de schoorsteen. Voorlopig met al dat geklungel van beleidsbepalers, bank, verzekeraar of politiek, hebben wij nog werk zat. En denk nou niet dat wij nog steeds potloden slijpen. Internet wordt als tool volledig uitgediept door het intermediair. maar wel om efficiënt te kunnen werken.

De marktconforme klant bestaat niet

De marktconforme klant bestaat niet

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 3-2022) De onderzoeksresultaten en keurmerken van producten en diensten vliegen ons om de oren. Verschillende partijen proberen...

Eigen kracht

Eigen kracht

De onafhankelijk financieel adviseur krijgt de erkenning die hij of zij verdient. Juist in deze tijd van onzekerheid is de adviseur de aangewezen vertrouwenspersoon...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Wilbert Schellens weer bij brancheorganisatie

Wilbert Schellens weer bij brancheorganisatie

Wilbert Schellens, een bekend gezicht in intermediairland, is per 1 november benoemd tot regiomanager Oost bij Bouwend Nederland, de vereniging van bouw- en infrabedrijven....

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een greep uit tienduizenden reviews online. Opvallend: wie heel goed zoekt, vindt op advieskeuze wel eens een...

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

De klant beschikt

De klant beschikt

Hoe oordeelt de klant over zijn of haar adviseur? Een willekeurige greep uit tienduizenden reviews online. Ruim twintig jaar ben ik verzekerd voor zaken als...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...