"adviseur moet onafhankelijk label kunnen waarmaken"

Denkers en Wanrooij 2

Het gesprek dat hij onlangs had met Michiel Denkers, hoofd Toezicht AFM, heeft adviseur Ozewald Wanrooij niet de gewenste duidelijkheid kunnen verschaffen. "In plaats van concreet actie te ondernemen, kiest de AFM ervoor het gesprek met ABN Amro aan te gaan." Volgens Denkers zijn klanten er niet bij gebaat als een aanbieder (zoals ABN Amro) zijn loket voor een adviseur sluit. "Een onafhankelijk adviseur moet zijn onafhankelijke label in de praktijk kunnen waarmaken." Klik HIER voor het complete VVP-verslag van het gesprek tussen Wanrooij en Denkers.

Duidelijkheid kreeg Wanrooij slechts op een aantal punten, bijvoorbeeld toen Denkers zijn visie gaf op de toegankelijkheid van het brede marktaanbod van producten. "Laat helder zijn dat ik er voorstander van ben dat een onafhankelijk adviseur zijn onafhankelijke label in de praktijk moet kunnen waarmaken. Om dat te kunnen moet hij het brede marktaanbod kunnen vergelijken, maar ook namens de klanten daar toegang toe hebben om het gewenste product voor zijn klant te regelen."

Volgens Wanrooij staat het protectionistische beleid van aanbieders nu juist het gewenste brede onafhankelijk advies in de weg. Het standpunt van Denkers staat volgens hem om die reden lijnrecht tegenover dat van ABN Amro, in het conflict met Neutralis. Daarop stelt Denkers: "In principe valt dit onder de contractvrijheid tussen partijen. Dat neemt niet weg dat wij hierover, in algemene zin, wel in gesprek gaan met partijen op het moment dat wij constateren dat er dingen gebeuren waarmee het klantbelang niet is gediend. Een klant is er niet bij gebaat dat een willekeurige aanbieder zijn loket voor een adviseur sluit. De adviseur kan dan niet meer namens zijn klant het onderhoud aan de producten van deze aanbieder plegen, waardoor de klant er vervolgens dus alleen voor staat. Als we het met elkaar hebben over het
klantbelang centraal stellen, dan past dit niet."

Na afloop toonde Wanrooij zich enigszins teleurgesteld. "De enige actie die de AFM toezegt is dat zij een stevig gesprek zal aangaan met ABN Amro en andere individuele marktpartijen die op dit onderwerp uit de pas lopen." Het standpunt van de AFM - dat dit een zaak tussen de marktpartijen betreft - vindt Wanrooij onbegrijpelijk. "Het is fijn dat de AFM mijn visie deelt, maar concreet schiet ik daar niets mee op. Als het op sturing aankomt, blijkt de toezichthouder slechts een uitvoerende partij te zijn die zegt zelf niet aan de knoppen te kunnen draaien."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jeffrey Leichel - 21 februari 2014

Beste Ozewald, met de bevestiging van Denkers op zak dat hij vindt dat het klantbelang niet centraal wordt gesteld, heb je volgens mij een mooie basis om naar de Autoriteit Consument & Markt en Consumentenbond te stappen. Het is duidelijk dat de rol van AFM in deze discussie beperkt is. Ik vind het ook wel logisch dat het moderne intermediair, die duidelijk naast de klant staat, zich, samen met zijn klant, veel meer richt op de ACM ipv de AFM voor onderwerpen als gelijk speelveld. Dat is qua boodschap richting consument ook sterker en duidelijker. Hoop dat het je verder helpt.

Chris de Bruin - 20 februari 2014

Oordelend vanaf de zijlijn, denk ik dat het standpunt van de AFM juist is en dat we in dit geval al heel blij mogen zijn dat de AFM richting ABN een signaal afgeeft. Alle beetjes helpen tenslotte. Het is juist dat het basisprincipe is dat er contractsvrijheid bestaat in ons rechtssysteem. Op basis daarvan besluiten partijen zelf of ze wel of niet met elkaar in zee gaan en zo ja op welke voorwaarden. Dat gezegd hebbend ben ik er - mét Ozewald - een fervent voorstander van dat er publiekrechtelijke wetgeving komt die op dit punt aan die contractsvrijheid een einde maakt. Het is niet meer van deze tijd dat sommige aanbieders voor adviseurs niet bereikbaar zijn. Dit overlaten aan de marktwerking zie ik niet tot succes leiden. Wellicht dat een enkele aanbieder ervoor overstag zal gaan, maar er zullen er blijven die hun poorten naar eigen inzicht gesloten houden. Daar is maar één antwoord op en dat is wetgeving. Ik heb al eerder aangekondigd mij hier hard voor te willen maken, maar de tijd heeft mij ontbroken. Ik zal het weer oppakken. Collegiale groet, Chris de Bruin.

Lees meer over
Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...

AFM legt Geldshop forse boete op

AFM legt Geldshop forse boete op

De AFM heeft op 18 december 2014 twee bestuurlijke boetes opgelegd van ieder 270.000 euro aan Geldshop.nl  en Geldlenen. Dit omdat zij tussen 1 januari 2011...

MMAB 2018: ook AFM speelt in op verscherpte datawetgeving

MMAB 2018: ook AFM speelt in op verscherpte datawetgeving

Ook de AFM moet inspelen op de aanscherping van de privacy- en datawetgeving, blijkt uit de inmiddels gestarte Marktmonitor adviseurs en bemiddelaars 2018. "Als...

Merel van Vroonhoven blijft AFM-voorzitter

Merel van Vroonhoven blijft AFM-voorzitter

Merel van Vroonhoven is voor vier jaar herbenoemd als voorzitter van de AFM. Paul Rosenmöller, voorzitter van de raad van toezicht: “Onder de leiding...

Boerboom (AFM) neemt taken Raaijmakers waar

Boerboom (AFM) neemt taken Raaijmakers waar

Jan Boerboom, hoofd toezicht Service Centrum van de AFM, neemt vanaf 1 april de taken van Karina Raaijmakers waar. Raaijmakers, nu nog hoofd toezicht Verzekeren...