Adviseur voert geen verweer; Geschillencommissie wijst vordering consument toe
Geen verweer voeren bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) komt een adviseur (MRP Assurantiën) duur te staan. Om te precies te zijn 2.300 euro.
De Commissie stelt vast dat "de Adviseur na herhaaldelijk verzoek geen verweer heeft gevoerd. De stellingen van Consument dienen als vaststaand te worden beschouwd, nu de Adviseur deze niet heeft weersproken. Niet gebleken is dat de Adviseur niets te verwijten valt met betrekking tot het afhandelen van de schadeclaim van Consument. Voorts is het voor Consument onmogelijk zijn schade bij de verzekeraar van de tegenpartij te verhalen, daar de Adviseur in het bezit is van de originele herstelfactuur. De Commissie is van oordeel dat de vordering van Consument niet onrechtmatig of ongegrond voorkomt en dat de vordering, bij onvoldoende betwisting door de Adviseur, toegewezen dient te worden. De Commissie beslist dat de Adviseur binnen vier weken na de dag waarop een afschrift van deze beslissing aan partijen is verstuurd, aan Consument vergoedt een bedrag van 2.300 euro".
Consument had met tussenkomst van de adviseur Beperkt Casco-dekking gesloten bij Budgio (a.s.r.).De partner van de consument raakte op 25 april 2014 met het motorvoertuig betrokken bij een aanrijding. In mei 2014 liet de consument de schade aan zijn auto herstellen. De kosten hiervan waren 2.500 euro. Consument stuurde de originele factuur aan de adviseur. Hij wachtte vergeefs op afhandeling van de schade door de adviseur, die hij vervolgens voor 2.500 euro aansprakelijk stelde. De adviseur antwoordde toen in een mail dat de klant niet kon claimen onder de Beperkt Casco-dekking en dat hij een letselschadebureau had ingeschakeld dat de tegenpartij aansprakelijk had gesteld. Daarna bleef het stil.
Uitspraak 2017-819.
Reactie toevoegen
Kifid wijst klacht over aov van Aegon af
(Kifid-uitspraak GC 2023-0289) De consument heeft een arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. Wegens aan spanning gerelateerde klachten - die ze als een...
Kifid verwelkomt nieuwe commissieleden
Het bestuur van Kifid heeft per 1 juni prof. mr. dr. Ruth de Bock benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en per 1 juli 2021 mr. Annemieke Boer, mr. dr. ing....
Uitspraak 2019-128 van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) illustreert het gevaar van execution only. De klant ging in zee met de adviseur...
Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)
Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...
Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet
Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...
Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden. Consument...
Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium
Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...
Adviseur moet bijna 40 mille vergoeden wegens schending zorgplicht
Raspoort Assurantie- en Financieringsbedrijf uit Haarlem moet wegens schending van de zorgplicht bijna 40.000 euro vergoeden aan een VvE. Dat oordeelt de Geschillencommissie...
Adviseur moet aanbod documenteren
LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN - Consument sluit een hypotheek. Op dat moment heeft de geldverstrekker de optie van boetevrij bij verkoop of een (beperkte)...
Advieskosten hoeven niet in opdrachtbevestiging
Dat in de opdrachtbevestiging en de toepasselijke voorwaarden geen afspraken waren opgenomen over de door de adviseur bij consument in rekening te brengen advies-...