Adviseur wachtte te lang met hersteladviesgesprek

Euro's

Pas vijf jaar na overname van een portefeuille het hersteladviesgesprek aangaan met een klant, dat kan niet. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

De commissie: "De Adviseur heeft een portefeuille overgenomen met daarin de beleggingsverzekering van Consument. Het hersteladviesgesprek over de beleggingsverzekering heeft vijf jaar na de  overname plaatsgevonden. De Commissie overweegt dat een adviseur periodiek de situatie van zijn cliënten dient na te gaan. Wat daarvoor een redelijke termijn is, hangt af van de omstandigheden van het geval. De Commissie acht de volgende omstandigheden van belang. Een portefeuilleovername is bij uitstek het moment om de situatie van nieuwe cliënten te verifiëren. Dit contact behoeft niet direct na de overname plaats te vinden en de adviseur mag rekening houden met het moment van het laatste klantcontact voor de overname. In onderhavige zaak acht de Commissie in het bijzonder van belang dat de portefeuilleoverdracht plaatsvond in een periode waarin al werd gezocht naar alternatieve oplossingen voor vermogensopbouw van beleggingsverzekeringen. De Adviseur heeft naar het oordeel van de Commissie te lang gewacht met het opnemen van contact met Consument over zijn beleggingsverzekering. Daarmee heeft de Adviseur zijn zorgplicht geschonden."

De vordering (7.866 euro) is overigens afgewezen omdat de klant er volgens de commissie niet in is geslaagd om de schade voldoende aannemelijk te maken

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Zelfstandige krijgt geen goede aov

Zelfstandige krijgt geen goede aov

Verzekeraars zouden meer out of the box moeten denken. Dat vindt Bas Schumacher, directeur-eigenaar van Welkom bij BAS in Bilthoven. “Het kost al moeite...

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

Zeven vragen aan adviseur Frits Poirot

  1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn drijfveer in mijn werk is het persoonlijk contact met mensen. Iedere klant brengt een eigen...

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

Zeven vragen aan... Dennis Jansen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Mijn rol als financieel adviseur en directeur van Koopwoning Service Financieel in Huissen kun je vergelijken...

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Ga ervan uit dat alles mogelijk is

Denk out of the box, kijk over de schutting, ga ervan uit dat alles mogelijk is. Dat zijn enkele van de tips die directeur en mede-oprichter Cliff Hoffman van...

Local  hero... Nick Karis

Local hero... Nick Karis

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Adviseur hoeft gesprek niet woordelijk vast te leggen

Van een redelijk handelend en redelijk bekwaam hypotheekadviseur kan niet worden verlangd dat ieder gesprek woordelijk wordt vastgelegd en woordelijk kan worden...