Adviseurs benutten mogelijkheden dvd onvoldoende

Henri Drost (2013)

Financieel adviseurs maken niet optimaal gebruik van de mogelijkheden van het nieuwe dienstverleningsdocument, concludeert Oostdam & Partners.

Henri Drost van het bureau noemt het op www.delametelkaar.nl opvallend hoe weinig aandacht sommige financiële dienstverleners in het dvd aan het prijsaspect besteden, terwijl de consument dit aspect juist belangrijk vindt. Drost: "Van de mogelijkheid om de kosten voor de eigen dienstverlening uit te splitsen naar doelgroep of soort dienst (bijvoorbeeld advieswerk rond een aov versus werk voor een uitvaartverzekering), maakt meer dan de helft géén gebruik. Tussen de 30 en 40 procent neemt bovendien niet de moeite enige toelichting te geven op de genoemde bedragen."

Wat verder opvalt, aldus Drost, is dat "van de mogelijkheid om de dienstverlening in het dvd nader toe te lichten – in de ‘vrije tekstvelden ‘- maar mondjesmaat gebruik wordt gemaakt. Als het al gebeurt, zijn de teksten vaak weinig begrijpelijk en weinig klantgericht. Daar worden heel wat kansen gemist".

Overigens bleek van de bijna 100 financiële dienstverleners die Oostdam & Partners onderzocht 28 procent geen dvd op de website te hebben. "Op dat punt hebben 5 (!) financiële dienstverleners een excuus: zij hebben namelijk geen website. Anno 2013 is dat toch niet meer te betitelen als professionele beroepsuitoefening?"

Klik HIER voor de hele column.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Henri Drost - 20 november 2013

Nee, zo'n onderzoek is er (nog) niet. Als dat er komt, is het de vraag of de conclusie zal zijn dat de consument het dvd als "toegevoegde waarde" beschouwt. Ik kan je alleen wijzen op een onderzoek verricht in opdracht van de AFM, kort vóór invoering van de DVD-plicht: http://www.afm.nl/nl/nieuws/2013/juni/waardering-dvd.aspx Ik beweer overigens niet dat het DVD een buitengewoon geslaagd document is. Maar de plicht tot het beschikbaar stellen ervan is nu eenmaal een feit: maak er dan het beste van!

Leon Brummelhuis - 19 november 2013

Beste Henri, Is er ook een onderzoek beschikbaar waaruit blijkt dat de consument het dvd als toegevoegde waarde ervaart? Of vullen wij dit in voor de consument? Mijn ervaring is dat klanten bijna nooit in het dvd kijken die we bij elke afspraakbevestiging netjes meesturen, zoals de wetgever dat wenst. Laten we beginnen bij het achterhalen wat de klant als toegevoegde waarde ervaart en daar vervolgens onze dienstverlening op afstemmen. Een product is immers niet meer of minder dan een mogelijk voortvloeisel uit een advies.

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

De persoonlijk adviseur is een bedreigde soort (blog Henri Drost)

(Blog door Henri Drost, Oostdam & Partners) Een beetje intermediairbedrijf in de financiële dienstverlening is in staat marges te realiseren van tien tot...

Veel wisselingen in Top 100 belangrijkste personen adviesmarkt

Veel wisselingen in Top 100 belangrijkste personen adviesmarkt

De nieuwe Top 100 van de honderd belangrijkste personen in de financiële adviessector kent veel wisselingen ten opzichte van de eerste publicatie, november...

Daling aantal advieskantoren komt tot stilstand

Daling aantal advieskantoren komt tot stilstand

De continue daling van het aantal intermediairbedrijven lijkt enigszins tot stilstand te komen, zo constateren het Ratinginstituut Financieel Dienstverleners (RiFD)...

Controleer of DVD nog actueel is

Controleer of DVD nog actueel is

De AFM heeft de benchmark van de DVD-generator vernieuwd. Hierdoor moeten financiële dienstverleners mogelijk hun Dienstverleningsdocument (DVD) aanpassen....

Ron Gardenier belangrijkste persoon in financiële adviessector

Ron Gardenier belangrijkste persoon in financiële adviessector

Ron Gardenier (Aon, NVGA) staat op de eerste plaats in het 'Overzicht met 100 belangrijkste personen in de financiële adviessector', zoals woensdag gepubliceerd...

Onafhankelijk advies nadrukkelijker naar voren in DVD?

Onafhankelijk advies nadrukkelijker naar voren in DVD?

In het kader van het verbetertraject voor het dienstverleningsdocument beziet minister Hoekstra hoe de consument het beste geïnformeerd kan worden of er sprake...

Oostdam & Partners trekt communicatieadviseur aan

Oostdam & Partners trekt communicatieadviseur aan

Susanne Wijers is per 19 augustus werkzaam als senior communicatieadviseur bij Oostdam & Partners. Zij gaat zich bezighouden met conceptontwikkeling, content...

Krimp intermediaire adviesmarkt houdt aan

Krimp intermediaire adviesmarkt houdt aan

Het aantal bedrijven dat zich bezighoudt met advies over en bemiddeling in financiële producten, zoals verzekeringen en hypotheken, neemt nog altijd af. Het...

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

Term verkoopadviseur niet uit te leggen aan Henk en Ingrid

"De consument mag in de toekomst gaan kiezen tussen een onafhankelijk financieel adviseur, een zelfstandig financieel adviseur en een verkoopadviseur. Nou, dat belooft...