Adviseurs handhaven provisiemodel bij schade

Bijna acht op de negen adviseurs houden de komende drie jaar zoveel als mogelijk vast aan het provisiemodel op schadeverzekeringen. Dit blijkt uit een onderzoek van Bangma & Bosma Bedrijfsadvies onder ruim honderd financieel dienstverleners.

"Om de courantheid van hun portefeuille te verhogen, doen adviseurs er verstandig aan niet te snel van provisie af te stappen", zegt Edwin Bosma. "Op onze poll 'de komende drie jaar handhaaf ik zoveel als mogelijk het provisiemodel op schadeverzekeringen' geeft 87 procent van de respondenten aan het hiermee eens te zijn. Wat de redenen ook mogen zijn: in het kader van portefeuilleverkoop en -aankoop een verstandige keuze."

Bosma: "In onze adviespraktijk ontmoeten wij ondernemers in de financiële dienstverlening die beschikken over een grote creativiteit. De meest mooie en ingewikkelde abonnementen, bedieningsconcepten en tarieven voor klanten worden ontwikkeld. Kenmerkend daarin is dat de uitzondering de regel is geworden: alles in de dienstverlening is mogelijk en wordt individueel met de klant afgestemd." Als deze creatieve ondernemer op korte termijn zijn bedrijf wil overdragen, kan dit zich echter tegen hem keren, meent Bosma. "Abonnementen en bedieningsconcepten zijn veel beter over te dragen aan een ander bedrijf als ze niet te veel uitzonderingen kennen en niet te ingewikkeld zijn. Momenteel constateren we dat portefeuilles met uitsluitend een provisiebeloning voor schadeverzekeringen couranter zijn dan portefeuilles waar met (ingewikkelde) abonnementen wordt gewerkt."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Pollo - 28 november 2012

@ Paul van Brederode, als de klant bij jou opzegt stuur je een duidelijke brief dat er verder van dienstverlening geen sprake meer is. Het is dan aan de klant om een andere adviseur te zoeken. Wat die verzekeraar er mee moet interesseert mij niet. Je zou ook de verzekeraar nog kunnen aanschrijven dat de relatie bij jou heeft opgezegd.Misschien hebben die dan wel een andere adviseur. Het is even wennen allemaal, die nieuwe provisievrije wereld die ons zoveel heil gaat brengen.

paul van brederode - 28 november 2012

ik vraag me af wat er bij het intermediair gebeurt als een klant zijn abonnement opzegt. Bij opzegging van een abonnement op de krant krijg je die dan niet meer in de bus, maar ben je dan ineens klant af bij het intermediair? de polissen lopen gewoon door bij de verzekeraar, dekking blijft ook. dan bel je als klant toch gewoon de verzekeraar? Maar, ik denk dat ik het helemaal niet snap.

Peter de Roode - 28 november 2012

@ Jeffrey Leichel, Ieder bepaalt zelf maar welk marktmodel hij wil volgen. Het ene hoeft het andere daarbij niet uit te sluiten. Of dat nu provisie of een ander marktmodel is. Een combinatie kan ook. Ieder is vrij in het uitkiezen van zijn zakenpartners. Als je vindt dat je door een partij niet serieus wordt genomen of wordt bedonderd, dan kap je er toch gewoonweg mee. Alternatieven volop. Een discussie met u of het ene beter is dan de ander hoef ik met u niet voeren, verspilde tijd, u zoekt het in wat puntjes scoren voor uzelf en dat gun ik u gewoonweg niet. Dat is ingaan op haantjesgedrag. Of u met uw wijze van discussie voeren en geslijm naar anderen ODIN helpt is nog maar de vraag. @ Pollo, Pollootje roept van alles en blijft roepen zolang hij niet wordt gecorrigeerd. Pas als hij de vraagstellingen niet meer kan beantwoorden of wil beantwoorden dan zoekt hij voor zichzelf een uitweg. Inconsequent handelen wordt dat ook wel genoemd.

FRans - 27 november 2012

Ik begrijp het punt van de 1-post relaties, maar vroeger kon dat toch ook? Hoort dat niet bij de bekende spiering uitgooien etc? Wat NN en DL doen, betekent afscheid nemen van dergelijke maatschappijen. Wat ik mis bij de collega's is dat ik nog nergens heb gelezen dat de kleine ondernemers een vergoeding krijgen voor de werkzaamheden die zij uitvoeren ten behoeve van de verzekeraar, als ondersteuning in het administratieve proces. Niet als provisie, niet als bonus, maar puur voor het feit dat wij de weggesneden medewerkers moeten vervangen door alles in te voeren via de diverse extranetten. Ook voor de schaderegelinsbevoegdheid wordt niets afgerekend, terwijl beursmakelaars daarvoor standaard een courtage berekenen. Vroeger moest alles uit de provisie, die verdwijnt, de klant betaalt voor de aan hem verleende diensten, maar de maatschappij betaalt niet voor de aan haar verleende dienst? Ik vind dat niet correct, wie wel?

Pollo - 27 november 2012

@ FRans, die spiering uitgooien dat snap ik wel. Ik denk dat 't niet meer kan, maar wie wel zo kan en wil werken, prima. U heeft een heel belangrijk punt: wij worden niet beloond ovor de werkzaamheden die wij voor een verzekeraar doen, of voor bijvoorbeeld schadebehandeling. Ik krijg tegenwoordig voor de meest minieme schades nog een aansprakelijkstelling via DAS, laatst nog een barstje in de plastic rand van een nummerplaat: Relatie had al aangegeven de schade te zullen vergoeden (ongeveer 15 euro) maar nee: schade in behandeling gegeven bij de rechtsbijstand door de Assuradeur, gelijk 1500 euro claimen. Gelukkig hadden we de foto's nog. Dan ben ik druk met te woord staan van onze vertoornde verzekerde, het verzamelen van de foto's, belletje, briefje naar de verzekeraar etc. Als ik dat nou niet doe?

Peter de Roode - 26 november 2012

@ Pollo, een ander heeft onder mijn naam gepost en je sukkel genoemd, terecht is deze posting verwijderd door de redactie. Terzake: . vasthouden aan de provisiebeloning ivm verkoop op termijn is teveel op het verleden gericht. Tja wat is teveel als blijkt dat het verleden altijd goed is en opgedrongen alternatieven alleen in het voordeel zijn van hen die het kunnen betalen en er niet voor willen betalen. Geen wonder dat 87 % dan vasthoudt op het bestaande wat goed is. Je bedrijf moet niet indutten. Hallo zeg, ieder kan wel bepalen wat de beste balans is voor zijn bedrijf en wat het beste bij de klanten past die hij of zij heeft. Gratis advies van een eenmansfractie op een forum is daarbij helemaal niet relevant. . een goede adviespraktijk met abosysteem is straks gewoon geld waard, meer dan een provisiebedrijf. Met deze opmerking en bewering zit je collega's in de markt te betichten. Je beweert dat zij die het provisiemodel hanteren geen adviespraktijk hebben omdat zij het abonnementensysteem niet uitbaten. Dat is alleen leuk voor hen die de markt naar de nieuwe wereld van abonnementen willen schrijven. Dit zijn uitspraken gelijk aan het geluid van een hol vat. Of het meer waard is zal later nog moeten blijken. Dat hangt af van wat voor type abonnementen er worden gevoerd en wat voor type klanten het bevat. de huidige aangeboden portefeuilles zijn vaak matig, overname daarvan (te) vaak niet succesvol. Ook hier kunnen we weinig of niets mee, dat zijn beweringen. Dan moeten we Pollo maar op zijn gebabbel geloven. Uitspraken van De bagger die ik momenteel krijg aangeboden wil ik alleen overnemen tegen forse bijbetaling. Tjonge jonge ook nog een forse bijbetaling. Dan schiet je wel heel ver door en voel je je als eenmansfractie in dit woeste landschap wel echt heer, koning en ziener tegelijk. Beste Pollo, je bent veel te popy jope bezig en je inbreng snijdt weinig of geen hout.

Jeffrey Leichel (ODIN) - 26 november 2012

Toch opvallend dat elke keer als Frits de Zwoeger het forum binnenkomt, het ineens allemaal akelig en onvriendelijk wordt. Of hij is zo jaloers als de kippen op Pollo of hij heeft een dubbele agenda en wil Pollo het leven zuur maken. Frits, let's be friends en doe gewoon lekker met de discussie mee in plaats van op de man te spelen.

Frits de Zwoeger - 26 november 2012

Rectificatie: bij nader inzien is het zelfs de status van bridgeclub nog onwaardig.

Frits de Zwoeger - 26 november 2012

@Pollo. Beste Pollo, uw drang om zich online te profileren en manifesteren kent werkelijk geen grenzen. U bent de vlees geworden personificatie van het achterover leunende intermediair, waarbij u zich als het orakel van Delphi niet alleen in schrift maar ook in visie uitspreek in wartaal. U moet welhaast een doorn in het oog zijn van Dhr. Vreeswijk en zijn NFW aspiraties, aangezien uw overdadige aanwezigheid dit goed bedoelde forum degradeert tot het niveau van een bridgeclub. Het zou voor menigeen dan ook een enorme verademing zijn als u zou besluiten tot een pelgrimstocht naar Lourdes.

Jeffrey Leichel (ODIN) - 26 november 2012

@Peter de Roode Mag ik even tussendoor? 1. opgedrongen alternatieven = marktwerking door opgedrongen wetgeving. is toch net even wat anders. 2. Iedereen mag balans bepalen: precies wat je zegt. Er is inmiddels een groep opgestaan die netto schade gaat aanbieden. Daar kun je wel of geen rekening mee houden. De eerste focus van deze netto-groep zijn de vette klanten (60 euro plus premie per maand), omdat daar abo sneller goedkoper kan zijn dan provisie. 3. Abosysteem meer geld waard dan provisiesysteem. Ik ben het wel eens met die stelling. A) provisie wordt bepaald door aanbieders en is dus volstrekt onvoorspelbaar, provisie omlaag, noodgedwongen ook service omlaag B) Abo spreek je af met klant en je legt vast wat je dienstverlening is. Voor welke portefeuille zou jij meer geld over hebben? Feit is dat het provisiesysteem drijft op de willekeur van de verzekeraar. De nieuwe prijsstellingen van DL en NN laten niets aan de verbeelding over. Als je net heftig hebt geïnvesteerd in een state of the art klantmanagementsysteem en aanbieders duwen de marge verder omlaag, dan heb je een acuut probleem. Hoe los je dat op als je volledig op provisie blijft ondernemen?

Verbod winstcommissie raakt kleine kantoren hardst

Verbod winstcommissie raakt kleine kantoren hardst

De kleinere volmachtkantoren (tot circa 2 miljoen premievolume) zijn volgens Bangma & Bosma Bedrijfsadvies het hardst geraakt door het verbod op winstcommissie....

Aantal overnames en fusies verdubbeld

Aantal overnames en fusies verdubbeld

Het aantal overnames en fusies in de verzekeringsbranche is in de eerste negen maanden van dit jaar verdubbeld, aldus Bangma & Bosma Bedrijfsadvies. De toename...

"meer vraag dan aanbod assurantieportefeuilles"

"meer vraag dan aanbod assurantieportefeuilles"

Het overnemen van een andere assurantieonderneming of -portefeuille is een van de manieren om een bredere klantenbasis te verwerven, de kostenstijging te drukken...

Bangma & bosma: toolkit zelf verkopen

Bangma & bosma: toolkit zelf verkopen

Bangma & Bosma heeft een toolkit ontwikkeld waarmee financieel adviseurs hun portefeuille zelf kunnen verkopen. Edwin Bosma: "Wij merken wij dat vele intermediairs...

Provisieverbod leidt tot meer fusies en overnames

Provisieverbod leidt tot meer fusies en overnames

Door het provisieverbod is de dynamiek in de markt van fusies en overnames gestaag toegenomen, aldus het eerste kwartaalbericht over overnames in de financiële...

Spanning merkbaar bij aanvang \'jaar van de waarheid\'

Spanning merkbaar bij aanvang \'jaar van de waarheid\'

Mogelijk komt het doordat de verwachtingen van tevoren al naar beneden waren bijgesteld, maar 2012 is voor veel financieel adviseurs geen onaardig jaar geworden....

Adviseur ziet 2013 positief tegemoet

Adviseur ziet 2013 positief tegemoet

Op de stelling “2013 wordt een mooi jaar voor ons bedrijf, ik zie het wel zitten en heb er zin in” was 67 procent van de respondenten het eens, aldus...