Aegon past premie Koersplan aan

Aegon (gebouw Mariahoeve, eigen foto)

Voor klanten die in het verleden een Koersplan hebben afgesloten, stelt Aegon de premie van de overlijdensrisicoverzekering waar nodig naar beneden bij. De stap volgt op een reeks eerdere verbeteringen die Aegon sinds 2000 heeft doorgevoerd.

 

Inmiddels heeft de Stichting Woekerpolisproces aangekondigd een nieuwe rechtszaak tegen Aegon te beginnen omdat de verzekeraar een veel lagere vergoeding aan Koersplan-houders zou uitkeren dan volgens de uitspraak van de Hoge Raad een jaar geleden moet. Volgens de stichting moet Aegon op basis van de uitspraak 1.000 tot 1.500 euro per polishouder vergoeden. Aegon betaalt volgens de stichting echter slechts een vijfde. De stichting zegt verbaasd te zijn dat Koersplandewegkwijt akkoord is gegaan met de compensatie die Aegon nu biedt.

De aanpassing geldt voor alle Koersplan-polissen die van 1989 tot en met 1998 zijn verkocht. Een aantal met Koersplan vergelijkbare polissen van Spaarbeleg komt in aanmerking voor dezelfde aanpassing. Dit betreft: Bonusplan, Kapitaalplan, PremieSpaarplan, Spaareffect, AOW-privéplan, Mixplan, Koopsom, Toekomstplan, Vermogensplan, Fiscaalvoordeelplan en Garantieplusplan.

Klanten van wie de polis nog liep op 14 juni 2013 krijgen automatisch bericht over de uitwerking van deze regeling voor hun persoonlijke situatie. Klanten met een eerder beëindigd product kunnen zich vanaf 15 augustus aanmelden.

Aegon: "De nieuwe premie is een invulling van de uitgangspunten van de Hoge Raad van wat voor Koersplan een redelijke premie is. Deze moet gebaseerd zijn op de premie die in dezelfde periode – voor een vergelijkbaar risico – in rekening werd gebracht bij een zelfstandige overlijdensrisicoverzekering."

In juni 2013 heeft de Hoge Raad zich uitgesproken over Koersplan. Die uitspraak ging over de premie voor de overlijdensrisicoverzekering in het Koersplan product. De uitspraak betrof alleen de deelnemers aangesloten bij Stichting Koersplandewegkwijt. Na de uitspraak kondigde Aegon aan pro-actief te bekijken of ook voor niet-aangesloten deelnemers compensatie op zijn plaats zou zijn. De premie-aanpassing die Aegon nu aankondigt is bedoeld voor deze groep.

De premie is tot stand gekomen na intensief overleg met Stichting Koersplandewegkwijt die op verzoek van Aegon als klankbord heeft gediend. Een aantal onafhankelijke experts heeft de nieuwe premie getoetst op de uitgangspunten van de Hoge Raad. Daarna heeft Aegon de premie in overleg met de Stichting nog verder aangescherpt.

Of een klant voordeel heeft van deze extra regeling en, zo ja, hoeveel verschilt per persoon. "Het wordt vooral bepaald door de leeftijd van de deelnemer op het moment van afsluiten, de duur van de verzekering, de hoogte van de inleg, en van het jaar waarin het product is afgesloten."

De kosten van deze regeling komen ten laste van bestaande middelen. In de afgelopen jaren betaalde Aegon al ruim 800 miljoen euro aan compensaties en productverbeteringen voor klanten met een beleggingsverzekering.

 


 

Lees meer over
Aegon: Nederlander is pensioendiscussie zat

Aegon: Nederlander is pensioendiscussie zat

Nederlandse werknemers zijn de discussie over het nieuwe pensioenstelsel beu, aldus onderzoek van Motivaction in opdracht van Aegon. De steun voor deelname aan...

Centraal Beheer beste social media verzekeraar

Centraal Beheer beste social media verzekeraar

Centraal Beheer is dit jaar de winnaar van de Social Media Insurance Monitor 2017 van ITDS. Het onderzoek werd voor de zevende keer verricht. Dit jaar zijn 69 verzekeraars...

Adviseurs meer waardering voor samenwerking met verzekeraars

Adviseurs meer waardering voor samenwerking met verzekeraars

De winnaars van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2017, uitgevoerd door Tevreden.nl zijn: Scildon (2x), TAF (2x), de Goudse, Nh1816 en RegioBank. Over de hele linie...

Verbond kritisch over pensioenbuffers

Verbond kritisch over pensioenbuffers

"Buffers gaan ten koste van transparantie, leiden tot complexiteit en subjectiviteit, dus nooit doen!” Dat zei Verbondsbestuurder Maarten Edixhoven (CEO Aegon...

Kifid: betalingsachterstand geen reden om geen schade uit te keren

Kifid: betalingsachterstand geen reden om geen schade uit te keren

Ondanks een betalingsachterstand van de verzekerde moet Aegon de schadeclaim van 3400 euro toch uitkeren. Aegon kan zich, met andere woorden, niet beroepen op een...

De Graaf (Aegon) Topvrouw van het Jaar

De Graaf (Aegon) Topvrouw van het Jaar

Ingrid de Graaf, directievoorzitter Aegon Particulier en lid van de Directie van Aegon Nederland, is verkozen tot Topvrouw van het Jaar 2017. De Graaf won het...