AFM antwoordt op brief Neutralis

Ozewald Wanrooij

De AFM heeft geantwoord op de vrijdag op VVP Online gepubliceerde brief van Neutralis. Volgens Ozewald Wanrooij van Neutralis laat de AFM de klant de vrije keuze, waarmee het probleem is opgelost.

Neutralis heeft recent de vergunning voor het bemiddelen en adviseren in inkomensverzekeringen opgezegd. Dit om tot een duidelijker scheiding van verantwoordelijkheden te komen.

De AFM sommeerde Neutralis vervolgens de portefeuille over te dragen aan een andere financiële dienstverlener. Dit terwijl vrijwel alle klanten aangaven het beheer over hun portefeuille zelf ter hand te willen nemen. Met Neutralis als de financieel planner die het overzicht geeft.

Inmiddels heeft de AFM bij Neutralis gereageerd op de brief die de adviseur naar de toezichthouder stuurde (zie VVP Online van vrijdag). Volgens Wanrooij stelt de AFM: "Als de klant het beheer van de portefeuille in eigen beheer wil nemen, dan heeft de klant uiteraard die mogelijkheid. Deze keus is volledig aan de klant. Maar de klant heeft er bij het afsluiten van de betreffende verzekeringen voor gekozen om dit via een financieel tussenpersoon te laten lopen. Bij het beëindigen van de dienstverlening door een tussenpersoon vindt de AFM het in het belang van de klant dat het beheer van een portefeuille zonder onderbreking en belemmering wordt voortgezet door een nieuwe, vergunning houdende onderneming. Maar de klant is dus vrij in zijn keuze. Ik ben bijzonder blij met deze reactie van de AFM en voor mij is dit een signaal dat onze toezichthouder durft mee te bewegen met nieuwe ontwikkelingen. Graag doe ik hierbij een oproep aan aanbieders om net als de AFM niet vast te houden aan traditionele structuren maar open te staan voor vernieuwing."

 

Hiaat

Wim Bremmers (Garantis) vraagt zich af of Neutralis niet te vroeg juicht: "Je komt nu op het punt dat jij de klant vrij laat in zijn keuze zelf zijn dossier te onderhouden of een ander intermediair te zoeken. Jij moet de portefeuille overdragen aan een ander intermediair of aan de aanbieder. Wil geen ander intermediair jouw portefeuille en willen aanbieders de producten niet zelf in beheer nemen, dan ben jij afhankelijk van jouw klanten. Die gaan echt niet allemaal op zoek naar een ander intermediair om de polis te laten lopen. Jij hebt echter de adviesrelatie met hen opgezegd en dat betekent i.c. dat ze voor advies nergens terecht kunnen (of willen), behalve bij jou. Heb je ze overigens gewezen op de risico's van hun keuze zelf verantwoordelijkheid te willen dragen? Is de vraagstelling niet te suggestief geweest (want ze kiezen 'allemaal' hetzelfde en dat lijkt me sterk).
"Ik heb voor individuele dossiers eerder contact gehad met AFM en mij werd bevestigd dat hier nog een hiaat in wetgeving zit. Je komt feitelijk niet van je klant af. Echter, hier geldt wel een ander aspect, namelijk dat je de vergunning niet mag houden. De klant kan hierdoor met lege handen komen te staan, benieuwd hoe AFM dit denkt op te lossen. Laat maar weten hoe het afloopt en veel succes daarbij gewenst."

Op VVP Online reageert Wanrooij hierop: "Ik interpreteer het echt anders en zal dienovereenkomstig handelen. Wij hebben onze relaties de mogelijkheid geboden om gebruik te maken van een andere bemiddelaar, zelf een bemiddelaar te kiezen of aan te geven dat ze willen afzien van een bemiddelaar. Dit alles hebben we op een enkele klant na allemaal al geregeld. Voor ons was de vraagstelling niet suggestief omdat het ons niet uitmaakt waarvoor de klant kiest, zolang deze er zich maar goed bij voelt en de gevolgen van zijn keuze kan overzien. Een enkeling heeft ervoor gekozen om de aov via een bevriende verzekeringsadviseur te laten lopen wat ook prima kan. Wij blijven gewoon voor het integrale inzicht zorgen en dat kan goed samengaan. Tenslotte is het ook niet mijn bedoeling om van mijn klanten af te komen maar voor een duidelijkere scheiding tussen mijn rol en die van de aanbieder."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ozewald Wanrooij - 20 december 2016

@Wim. Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Je hebt gelijk dat ik mijn bemiddelingswerkzaamheden ten aanzien van inkomensverzekeringen staak. Ik had het idee dat ik hier toch geen doekjes om heb gewonden. Wat ik ook niet helemaal snap is het gemeenschappelijk doel dat je ziet in onze keuzes? Afgezien van enkele, voor mij waardevolle, steunbetuigingen van collega's staan wij met Neutralis volgens mij nog aardig alleen in onze keuze. Dit is overigens prima want het gaat mij in deze om mijn eigen relaties. Wat mij echt verwondert is dat je aangeeft dat ik als dienstverlener niet op één lijn kan staan met met mijn relaties. Is dat niet wat wij nu juist wel zouden moeten willen? Voor mij voelt het helemaal niet goed om als doorgeefluik te blijven functioneren tussen aanbieders en mijn relaties. Vanuit de positie naast mijn relatie is het voor mij dan ook volledig ondenkbaar dat ik zonder overleg met mijn relatie onderzoek doe naar hoe ik voor hem maximaal en duurzaam van toegevoegde waarde kan zijn. In ieder geval zie jij jouw waarde naar jouw klanten dus anders dan ik mijn waarde met mijn relaties en volgens mij is dat helemaal niet erg.

Franca Snoeijs - 20 december 2016

Helemaal eens met Wim. @ Ozewald: waarom niet gewoon WFT PE halen en doorgaan met je discussie met de AFM? Zoals ik al eerder schreef: integriteit zit van binnen, ik geloof zeker dat je die hebt. Maar ik durf te beweren dat er velen met jou zijn die integer zijn, maar die wel bereid zijn geweest te voldoen aan de vakbekwaamheidseisen van de AFM, hoeveel tijd en moeite dat ook kost. Ik krijg een beetje de indruk dat jij vindt dat dat niet samen kan gaan: voldoen aan de vakbekwaamheidseisen en integer adviseren. Voor mij is er geen verschil tussen adviseren en bemiddelen: ik kan in beide gevallen integer handelen, heb geen financiële banden met de aanbieders. Het is goed dat er een toetsingskader is gekomen, ook goed dat voor bepaalde producten provisieverbod geldt. Dat het met het huidige stelsel van examens doorgeschoten is, vind ik ook. Maar de klant moet wel ergens op kunnen terugvallen, het AFM register is ook openbaar, evenals het Kifid-register. Enne... hoe heb je dat geregeld met je beroepsaansprakelijkheidsverzekeraar?

Wim Bremmers - 20 december 2016

Goede reacties hierboven, voor alles valt wel iets te zeggen. 1. Kern is: als je klant wil blijven bedienen, waarom mijd je dan de PE-Plus examens? Ja, de druk is hoog en regels zijn er nu eenmaal, dat ervaar ik ook. De discussie t.a.v. die regels moet je echter niet over de rug van je klanten voeren, maar in de arena waar die discussie thuis hoort. Je kan ook 'blij' zijn met de regels omdat je je kan onderscheiden door alle PE te halen. Kortom: degene die wil zoekt een reden, degene die niet wil een excuus. 2. Wat gaan we nu zien (let op, AFM): kantoren of adviseurs die PE en daarmee vergunningen deels laten schieten, zoeken andere wegen om de klanten niet te verliezen. Zaakwaarneming, niet adviseren maar uitgebreid informeren, klanten helpen met de 'execution only' bemiddeling via internet, bevriende kantoren het officiële werk (WFT) laten doen, etc. Willen we dit? Is dit in de lijn van wat klanten willen? 3. Correctie op punt 2: Je kan als adviseur ook zeggen dat je je bent gaan specialiseren (i.c. dus niet meer op Inkomen), maar houd je dan ook bij dat specialisme, dat waarderen klanten wél en je hoeft je niet te verschuilen achter WFT etc. 4. Als wij écht willen dat het klanten duidelijk wordt ('ze snappen het niet') en vooral dat klanten een keuze maken, moeten wij ze duidelijk voorhouden bij wie ze waarvoor terecht kunnen, en wat dat kost, maar vooral: WAT ZE ERVOOR TERUGKRIJGEN. 5. Het echte probleem is natuurlijk dat 'de politiek' de adviseurs met wet- en regelgeving heeft opgezadeld, terwijl de consument zijn probleem zonder adviseur gewoon via internet kan oplossen. Klanten hebben er moeite mee te betalen voor dienstverleners, waarbij ze het gevoel hebben dat ze die in het verleden genoeg gespekt hebben (provisie). Dat gevoel gaat niet in een paar jaar over, helaas. Hoe zeer wij ook ons best doen. @ Ozewald, in je reactie hier heb je zeker goede punten, waar ik me bij aansluit. Maar kies de juiste weg s.v.p. Goed dat je zegt 'Tot hier en niet verder', maar in je eentje is het moeilijk een rijdende trein te stoppen. @Paul Schoo: het gaat mij erom dat je als intermediair óók een keuze moet hebben om afscheid te nemen van je klant. Zorgplicht of niet. Die mogelijkheid staat nu niet open als aanbieder en m.n. klant niet meewerken aan een intermediairwijziging.

Ozewald Wanrooij - 19 december 2016

Waarom van onze keuze: De huidige wetgeving, PE en zorgplicht is nog volledig gericht op de traditionele productverkoop van complexe producten van voor het provisieverbod en is naar mijn mening aan vernieuwing toe. De consument dient door de komst van het provisieverbod een keuze te maken van de door hem/haar gewenste dienstverlening en daarin is de WFT niet mee ontwikkeld. Sterker nog. Ik heb het idee dat de huidige WFT juist vooruitgang in de weg staat. Daarbij komt dat ik de afgelopen jaren de gehele branche hoor roepen dat we het ‘klantbelang centraal’ moeten stellen. Voor mij is dit inmiddels een volledig holle kreet geworden. Verwondert zich dan niemand dat het grootste deel van onze werkdag wordt besteed aan het naleven van regeltjes waarvan we onze klanten het nut niet kunnen uitleggen. Dat wij, om compliant te zijn, onze klanten vele onnodige uren moet doorbelasten voor het aanleggen van dossiers en schrijven van motivaties waaraan onze klant helemaal geen behoefte heeft. We zijn immers samen op basis van het verkregen inzicht tot de productkeuze gekomen. Dat wij, onze klanten vele uren in rekening moeten brengen om diens eigen gegevens in de systemen van aanbieders te zetten. Gegevens die de klant prima zelf kan invoeren maar niet mag omdat dit via een TP moet. Dat wij, onze klanten onnodige uren doorbelasten, omdat aanbieders fouten maken en de systemen niet op orde hebben en vervolgens niet thuis zijn als je ze erop aanspreekt. Dat onze tarieven zo hoog zijn omdat we allerlei kosten aan toezicht en verplichte permanente educatie moeten doorbelasten terwijl de waarde hiervan voor onze relaties en binnen de dagelijkse adviespraktijk ver te zoeken is. Dat wij, in het kader van onze zorgplicht, klanten tot een verplicht onderhoud moeten dwingen, ook wanneer deze hier helemaal geen prijs op stellen. Vervolgens staan we met onze hand in de lucht en zweren we dat we integer zullen zijn. Maar wat is er integer aan dat we met zijn allen het huidige zieke systeem in de lucht proberen te houden, de verantwoordelijkheden op elkaar afschuiven en we ons achter regeltjes verstoppen? Is dit geoorloofd omdat we dit al jaren doen, iedereen het doet en we hier onze boterham mee verdienen? Al jaren zetten we ons met Neutralis in om hierin voor onze relaties verbetering aan te brengen maar met onze beperkte invloed en de weerstand ten opzichte van veranderingen in onze branche gaat dit naar ons gevoel veel te lang duren. Het enige alternatief is dan om op zoek te gaan naar een oplossing waarin we ons buiten het systeem plaatsen en hiertoe hebben we thans de eerste stap gezet ten aanzien van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. Wat Leon en ik willen is voor onze relaties echt van betekenis zijn en onze tijd besteden aan de mens achter het BSN-nummer. Tijd om mensen te leren kennen, te ervaren wat ze belangrijk vinden, waarover ze onzeker zijn en vooral waar ze gelukkig van worden. Tijd om samen te onderzoeken hoe we het persoonlijk geluk kunnen vergroten en kunnen waarborgen.

Dik van Velzen - 19 december 2016

Natuurlijk: de klant beslist. Maar als iemand zich toch nog met die klant bemoeit, dan moet hij dat wel volgens de geldende spelregels doen. Als Neutralis niet meer wil adviseren, kan dat (wel de klant daarover informeren). Dan kun je de vergunning aanpassen naar 'alleen bemiddelen'. Maar als Neutralis de gehele vergunning inlevert, mogen ze ook niet meer bemiddelen. Dan moeten ze zich dus ook niet meer met die klant willen bemoeien. Daarover moeten zij dan én de aanbieder én de klant informeren. Want klant en aanbieder blijven natuurlijk wel met elkaar verbonden. Maar wat die klant en aanbieder dan kiezen: dat is géén zaak meer van Neutralis.

Jeffrey Leichel - 19 december 2016

Mooi betoog en raakt de kern. De stapeling van wetgeving, bgfo's, leidraden, opleidingsbouwwerk, ongelijk speelveld etc. van de laatste jaren gaan nu doorwerken in de top van de branche. Daarmee bedoel ik de adviseurs die voorop lopen in klantdenken en bijzondere kwaliteit leveren, de pioniers, de ondernemers, de creatievelingen, de mensen die onze branche kleur en hoop brengen. Ze stoppen ermee. Zijn het zat om gepiepeld te worden. Onderin stroomt ook niets meer in, wie wil er nu een drie-jaars ondernemer worden door de constante examinering?. Innovatie lijkt alleen nog maar om data te draaien. Maar met data stuur je robots, geen mensen. Ik verwacht dat we meer van deze uittreders gaan zien. Zeker als doordringt dat je zonder Wft en alle andere ballast een prachtig onafhankelijk advies kunt geven. Politiek en toezichthouders zouden dat als een noodsignaal moeten zien en bakzeil moeten halen. Maar ik vrees dat ze eerder zullen proberen de uittreders via wetswijzigingen weer onder toezicht te krijgen. Klantbelang centraal..... ja natuurlijk, maar wel na politiek belang, bedrijfsbelang, aandeelhoudersbelang en eigen belang. Toch?

Franca Snoeijs - 19 december 2016

Het kan zijn dat ik de discussie met de AFM niet begrijp, maar ik blijf met de vraag zitten waarom er niet gewoon een PE-plus Inkomen examen is afgelegd. Dan had Neutralis toch nog kunnen kiezen voor wel of niet verder gaan met adviseren en had de klant minder in het ongewisse verkeerd. Dat de regelgeving mogelijk wat is doorgeschoten is een andere discussie. Altijd maar terugkijken naar de tijd waarin er provisie was en door sommige tussenpersonen en veel verzekeraars idd alleen op productie was gestuurd heeft geen zin. Die tijd is voorbij en zal niet meer terugkomen. Echter het zal altijd zo blijven dat er bepaalde niet passende adviezen gegeven worden, dat geldt voor ons net zoals in alle branches. Integriteit zit van binnen en kan niet door cursussen of bankierseed worden verbannen.

Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....