Afm hekelt vasthouden aan verzekeringsdogma\'s bij afhandelen woekerpolissen

Merel van Vroonhoven (portret)

Verzekeraars moeten bij de afhandeling van het woekerpolisdossier niet rigide vasthouden aan oude principes, vindt AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven.

Van Vroonhoven wordt in het relatiemagazine 'Verzekerd!' van het Verbond van Verzekeraars geïnterviewd over de gedrags- en cultuurverandering in de sector, die wat haar betreft sneller mag. Van Vroonhoven noemt "de woekerpolissen een voorbeeld dat laat zien  dat klantgericht denken nog niet goed verankerd is. Laatst las ik een casus van een klant die een nieuw product kreeg aangeboden, maar dan wel een nieuwe overlijdensrisicoverzekering moest afsluiten waarvoor een nieuwe medische waarborg moest worden gemaakt. Ik snap technisch precies waarom, want voor het ene product worden andere sterftetafels gehanteerd dan voor het  andere, maar dat is aan een klant toch niet uit te leggen? Dat moet echt anders."

In dit geval, aangekaart in een blog door financieel adviseur Nico van Koesveld, zou de klant na de omzetting aanzienlijk meer gaan betalen voor de orv.

Van Vroonhoven verder: "Verder zie ik grote verschillen in de aanpak van de diverse maatschappijen. Ik begrijp dat het niet makkelijk is om al die klanten te activeren, maar waarom leert de sector
onvoldoende van elkaar?"

In algemene zin meent Van Vroonhoven: "‘Bij de klachtenprocedures en productontwikkelingsprocessen zijn grote stappen gezet, daar ben ik best van onder de indruk. Het is al met al dus een gemixt beeld: er gebeurt veel, maar we kunnen er nog niet blind op vertrouwen dat het klantgericht denken overal in de genen van de organisaties zit. En daar moeten we uiteindelijk wel naartoe."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Mark van den Broek - 22 december 2014

@ JE Riksen....Reaal ! Daar noem je een mooi voorbeeld......zijn zelf ongeveer het stoutste jongetje van de klas...en weten zelf meestal niet eens een alteratief te bieden voor de lopende woekerpolis...

JE Riksen - 22 december 2014

De combinatie NN, woekerpolissen en ORV is een bar slechte combinatie. Veel verzekeraars bieden de mogelijkheid dekking bij overlijden separaat voort te zetten zonder medische waarborgen. NN weigert daar aan mee te erken waardoor relaties met een smetje gedwongen worden de woeker polis voort te zetten . NN zou een voorbeeld kunnen nemen aan bijvoorbeeld REAAL ,

Lees meer over
Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Volgens het Financieel Stabiliteitscomité (bestaande uit vertegenwoordigers van AFM, DNB, Financiën en het CPB) zal een beter passend woningaanbod de...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

Jos Heuvelman (DNB) en Hanzo van Beusekom (Clear Conduct) zijn door minister Hoekstra van Financiën benoemd als bestuursleden van de AFM. Zij treden respectievelijk...

Bied wat de klant past

Bied wat de klant past

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienst-verlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...