Afm: informatie bij aflopen lijfrente onder de maat

AFM gebouw

Consumenten met een lijfrentepolis moeten tenminste drie maanden voor expiratie worden geïnformeerd over mogelijke alternatieven. Het Verbond van Verzekeraars reageert hiermee op onderzoek van de AFM waaruit blijkt dat de informatieverstrekking bij expirerende lijfrentes onder de maat is.

 

Een aantal verzekeraars informeert de klant niet tijdig en onvoldoende over zijn expirerende lijfrente, zo blijkt uit het onderzoek. De klant krijgt bijvoorbeeld pas anderhalve maand voor de expiratiedatum informatie. Ook is het onduidelijk welke vormen van dienstverlening er zijn. Bovendien is de informatie op de websites van verzekeraars in een aantal gevallen te summier. De verschillende productkenmerken komen bijvoorbeeld onvoldoende aan bod.

Behalve naar de informatieverstrekking heeft de AFM bij vijf partijen gekeken naar de adviesdienstverlening bij expirerende lijfrentes. Deze verkenning baart de AFM zorgen omdat bij drie partijen de adviesdienstverlening in 2012 nog niet op orde was. In totaal deed de AFM onderzoek naar 27 adviesdossiers bij twee verzekeraars, een bank en twee zelfstandige grote advieskantoren. Bij drie van de vijf partijen bevatte de meerderheid van de adviesdossiers niet alle klantinformatie die noodzakelijk is om passend te kunnen adviseren. Veelal was het onduidelijk welk advies is gegeven, werd het gegeven advies slechts summier gemotiveerd en werden niet alle relevante productkenmerken in een productvergelijking meegenomen. Het is daardoor in veel gevallen onzeker of het geadviseerde product aansluit bij de wensen en de situatie van de klant.

Hoewel het onderzoek "verkennend van aard was en het om een deelwaarneming gaat", geven de uitkomsten volgens de AFM aanleiding tot zorg over het marktbrede kwaliteitsniveau van de advisering over deze producten. Daarnaast roepen de uitkomsten de vraag op of de aanbevelingen uit eerdere AFM-onderzoeken naar adviesdienstverlening bij hypotheken en pensioenen worden toegepast bij andere ingewikkelde financiële producten als expirerende lijfrentes. De AFM zal over de adviesdienstverlening in gesprek gaan met de sector. Bovendien is de kwaliteit van de adviesdienstverlening bij impactvolle en complexe producten volgend jaar een speerpunt in het toezicht.
 

Aanbevelingen

Klanten moeten volgens de AFM minstens drie maanden voor expiratie van hun lijfrente informatie krijgen over de verschillende mogelijkheden. De AFM verwacht dat zowel verzekeraars als banken hun informatieverstrekking tegen het licht houden en, waar nodig, verbeteren.

Het Verbond van Verzekeraars neemt de aanbevelingen ter verbetering van de informatieverstrekking meteen ter hand. "Bij een expirerende lijfrente kan het lonen om verschillende producten met elkaar te vergelijken", aldus het Verbond. "Daarom is het belangrijk dat de klant goede informatie en voldoende tijd krijgt om te kunnen kiezen Als de consument dat wil kan hij zich hierbij laten ondersteunen door een (onafhankelijk) adviseur."

 

Het Verbond vindt het van belang dat de consument zich goed kan informeren en desgewenst laten adviseren. "Om deze reden hebben verzekeraars eerder het voortouw genomen bij het bieden van meer switchmogelijkheden bij schadeverzekeringen via de richtlijn ‘geïnformeerde verlenging’. Het instellen van een termijn voor tijdige informatieverstrekking bij lijfrentes borduurt daar op voort. Ook zullen verzekeraars hun informatievoorziening tegen het licht houden en waar mogelijk verder verbeteren."

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Volgens het Financieel Stabiliteitscomité (bestaande uit vertegenwoordigers van AFM, DNB, Financiën en het CPB) zal een beter passend woningaanbod de...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

Jos Heuvelman (DNB) en Hanzo van Beusekom (Clear Conduct) zijn door minister Hoekstra van Financiën benoemd als bestuursleden van de AFM. Zij treden respectievelijk...

Bied wat de klant past

Bied wat de klant past

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienst-verlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...