Afm: informatie bij aflopen lijfrente onder de maat

AFM gebouw

Consumenten met een lijfrentepolis moeten tenminste drie maanden voor expiratie worden geïnformeerd over mogelijke alternatieven. Het Verbond van Verzekeraars reageert hiermee op onderzoek van de AFM waaruit blijkt dat de informatieverstrekking bij expirerende lijfrentes onder de maat is.

 

Een aantal verzekeraars informeert de klant niet tijdig en onvoldoende over zijn expirerende lijfrente, zo blijkt uit het onderzoek. De klant krijgt bijvoorbeeld pas anderhalve maand voor de expiratiedatum informatie. Ook is het onduidelijk welke vormen van dienstverlening er zijn. Bovendien is de informatie op de websites van verzekeraars in een aantal gevallen te summier. De verschillende productkenmerken komen bijvoorbeeld onvoldoende aan bod.

Behalve naar de informatieverstrekking heeft de AFM bij vijf partijen gekeken naar de adviesdienstverlening bij expirerende lijfrentes. Deze verkenning baart de AFM zorgen omdat bij drie partijen de adviesdienstverlening in 2012 nog niet op orde was. In totaal deed de AFM onderzoek naar 27 adviesdossiers bij twee verzekeraars, een bank en twee zelfstandige grote advieskantoren. Bij drie van de vijf partijen bevatte de meerderheid van de adviesdossiers niet alle klantinformatie die noodzakelijk is om passend te kunnen adviseren. Veelal was het onduidelijk welk advies is gegeven, werd het gegeven advies slechts summier gemotiveerd en werden niet alle relevante productkenmerken in een productvergelijking meegenomen. Het is daardoor in veel gevallen onzeker of het geadviseerde product aansluit bij de wensen en de situatie van de klant.

Hoewel het onderzoek "verkennend van aard was en het om een deelwaarneming gaat", geven de uitkomsten volgens de AFM aanleiding tot zorg over het marktbrede kwaliteitsniveau van de advisering over deze producten. Daarnaast roepen de uitkomsten de vraag op of de aanbevelingen uit eerdere AFM-onderzoeken naar adviesdienstverlening bij hypotheken en pensioenen worden toegepast bij andere ingewikkelde financiële producten als expirerende lijfrentes. De AFM zal over de adviesdienstverlening in gesprek gaan met de sector. Bovendien is de kwaliteit van de adviesdienstverlening bij impactvolle en complexe producten volgend jaar een speerpunt in het toezicht.
 

Aanbevelingen

Klanten moeten volgens de AFM minstens drie maanden voor expiratie van hun lijfrente informatie krijgen over de verschillende mogelijkheden. De AFM verwacht dat zowel verzekeraars als banken hun informatieverstrekking tegen het licht houden en, waar nodig, verbeteren.

Het Verbond van Verzekeraars neemt de aanbevelingen ter verbetering van de informatieverstrekking meteen ter hand. "Bij een expirerende lijfrente kan het lonen om verschillende producten met elkaar te vergelijken", aldus het Verbond. "Daarom is het belangrijk dat de klant goede informatie en voldoende tijd krijgt om te kunnen kiezen Als de consument dat wil kan hij zich hierbij laten ondersteunen door een (onafhankelijk) adviseur."

 

Het Verbond vindt het van belang dat de consument zich goed kan informeren en desgewenst laten adviseren. "Om deze reden hebben verzekeraars eerder het voortouw genomen bij het bieden van meer switchmogelijkheden bij schadeverzekeringen via de richtlijn ‘geïnformeerde verlenging’. Het instellen van een termijn voor tijdige informatieverstrekking bij lijfrentes borduurt daar op voort. Ook zullen verzekeraars hun informatievoorziening tegen het licht houden en waar mogelijk verder verbeteren."

Reactie toevoegen

 
Meer over
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken

De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

AFM jaarverslag 2023: digitale verleidingen meest riskant voor jongeren

Er is een aanpak nodig om gebruik van buy now, pay later (BNPL) door minderjarigen te stoppen. En sturing in cryptoapps kan leiden tot vaker en risicovol handelen....

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

AFM: aantal adviseurs en bemiddelaars met zelfstandige vergunning verder afgenomen

In 2023 heeft de AFM 240 vergunningen verleend aan financieel dienstverleners. Twintig aanvragen hebben uiteindelijk niet tot een vergunningverlening geleid. Daartegenover...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Verbond voor verplichten Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling

Er moet een verplicht Nationaal Keurmerk Letselschadebehandeling (NKL) komen dat slachtoffers beschermt tegen cowboypraktijken. Dat stelt het Verbond van Verzekeraars...

Transitie vraagt om samenspel

Transitie vraagt om samenspel

(Timo Brinkman en Tuğçe Serinkan, Verbond van Verzekeraars, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Klimaatverandering afremmen kan alleen als we allemaal...

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Verbond pleit voor uitvoerbaarheid en samenwerking bij Sanctiewet en Wwft

Algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond pleitte tijdens een rondetafel met Kamerleden van VVD, NSC, D66 en PVDA/GroenLinks voor betere uitvoerbaarheid...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...