Afm: integraal advies niet altijd verplicht

AFM (logo)

"Deze publicatie is bedoeld als eerste aanzet tot een marktbrede discussie over de inrichting van dienstverlening op maat. De komende maanden willen wij hierover graag verder met de markt in gesprek gaan." Aldus de AFM bij de publicatie van 'Dienstverlening op maat - Beleggingsdienstverlening' en 'Dienstverlening op maat - Financiële dienstverlening'. De publicaties bieden de eerder door de AFM aangekondigde handvatten voor de inrichting van de dienstverlening.

 

De AFM heeft de afgelopen periode zowel van financiële dienstverleners als van beleggingsondernemingen vragen gekregen over efficiënte inrichting van hun dienstverlening, waardoor deze betaalbaar blijft voor de klant. Daarom is de AFM in gesprek gegaan met marktpartijen over de verschillende manieren waarop zij hun dienstverlening kunnen inrichten, zonder af te doen aan vereiste zorgvuldigheid van de dienstverlening en passendheid van de advisering.

Een van de belangrijkste uitspraken van de AFM nu: "Financiële ondernemingen kunnen het belang van hun klant centraal stellen zonder dat zij een integraal financieel advies geven. Het klantbelang vraagt om dienstverlening die aansluit op de specifieke behoeften en situatie van de klant; of wel: dienstverlening op maat. Dit betekent dat marktpartijen hun dienstverlening afhankelijk van de behoefte en situatie van de klant minder diepgaand of minder breed kunnen inrichten."

De AFM legt dus geen verplichting op dat in alle gevallen een integraal financieel advies moet worden gegeven. "De wet biedt de ruimte om dienstverlening tijd- en kostenefficiënt in te richten en daarmee beter aan te laten sluiten op de behoeften en situatie van een specifieke klant. Het kan voor de ene klant bijvoorbeeld nodig zijn om een uitgebreid financieel plan af te nemen, terwijl het voor een andere klant voldoende is om alleen producten te vergelijken."

De AFM schrijft graag reacties te ontvangen van financieel adviseurs: dienstverleningopmaat@afm.nl.

Lees meer over

Reacties

Chris Jagers 2 juli 2013

Het is toch al enige tijd duidelijk dat altijd volledig advies geven onnodig, duur en niet in het belang van de klant is. Het was mij ook duidelijk dat de AFM dit onderschrijft. Wat lastiger is de invulling want daarop zit de spanning van volledig en begrijpelijk enerzijds, en tijd en kostenefiicient anderzijds. Een goed adviseur moet dat kunnen maar ik stel vast dat inzichten in de loop van de tijd kunnen wijzigen. Achteraf is het advies dan alsnog niet goed of zelfs fout. Dan is aansprakelijkheid wat mij betreft akkoord, maar een boete van de AFM niet.

AFM focust op top 10-risico's financiële sector

AFM focust op top 10-risico's financiële sector

De AFM focust zich in 2018 in het toezicht op de top 10-risico's in de financiële sector. "Bestaande problemen willen we oplossen en nieuwe risico’s...

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

Wat betekent (robo-)advies voor het toezicht?

"Innovatieve producten en diensten brengen kansen met zich mee, zoals het stimuleren van veilig gedrag en meer toegankelijk (robo)advies. De ontwikkelingen moeten...

AFM: uitspraak rechter leidt tot minder effectief toezicht

AFM: uitspraak rechter leidt tot minder effectief toezicht

De AFM gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de bestuursrechter van 20 december 2017, om meer duiding te krijgen over de interpretatie van de zorgplicht. Volgens...

Raaijmakers weg bij AFM

Raaijmakers weg bij AFM

Karina Raaijmakers vertrekt bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Ze begint op 1 april als directeur Toezicht en Handhaving van de Nederlandse Zorgautoriteit...

Adviseurs gaan minder bijdragen aan toezichtskosten

Adviseurs gaan minder bijdragen aan toezichtskosten

Adviseurs en bemiddelaars gaan minder bijdragen aan de kosten van het doorlopende AFM-toezicht. Droegen zij tot nu toe 21,2 procent van de totale kosten bij, dit...

AFM kijkt naar financiële producten met duurzaamheidslabel

AFM kijkt naar financiële producten met duurzaamheidslabel

De AFM brengt dit jaar in kaart welke financiële producten in de retailmarkt een duurzaamheidslabel voeren. Dat staat in Agenda 2018 die de toezichthouder woensdag...