Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Cover special Hersteladvies

Van de ruim een miljoen Nederlandse huishoudens die zeker weten een beleggingsverzekering te hebben, tast een belangrijk deel in het duister over hun polis. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van de AFM. De toezichthouder raadt consumenten die onzeker zijn over hun beleggingsverzekering aan snel actie te ondernemen.

UIt het consumentenonderzoek (dat eind 2012 werd uitgevoerd) blijkt dat er veel onduidelijkheid en onzekerheid is onder consumenten. Een op de vijf huishoudens weet niet of ze hun doelkapitaal halen. Van ruim twee op de drie polissen is onbekend hoeveel financiële schade ermee is geleden. Een half miljoen huishoudens weet niet of ze een beleggingsverzekering hebben. Van de 800.000 huishoudens die wel weten of ze hun doelkapitaal halen, verwacht driekwart een financieel gat.

De beleggingsverzekeringen zijn hoofdzakelijk afgesloten voor het aflossen van de hypotheek of als aanvulling op het pensioen. "Door bijtijds aandacht te besteden aan de beleggingsverzekering is het nog mogelijk om financiële gaten te dichten of om zich anders voor te bereiden op de nieuwe situatie. Verzekeraars bieden nu nog regelingen van tijdelijke aard. Hoe meer tijd totdat de verzekering afloopt, hoe meer mogelijkheden", aldus de toezichthouder die op haar website een overzicht van de mogelijkheden heeft opgenomen.

Verzekeraars en adviseurs hebben beide een verantwoordelijkheid om te zorgen dat consumenten weten waar ze aan toe zijn en wat ze moeten doen om hun doelkapitaal toch zoveel mogelijk te behalen. De consument kan volgens de AFM bij zijn oorspronkelijke adviseur terecht voor een kosteloos hersteladvies. Eind maart heeft VVP de Special Hersteladvies uitgebracht met direct toepasbare checklists en tools voor advieskantoren.

Het Verbond van Verzekeraars steunt de oproep van de AFM aan consumenten met een beleggingsverzekering om hun financiële situatie kritisch tegen het licht te houden. Volgens het Verbond doen consumenten er verstandig aan advies te zoeken en na te gaan hoe ze gebruik kunnen maken van de mogelijkheden tot wijziging van de polis in het kader van het zogeheten ‘best of class-beleid’ van verzekeraars.
Het afgelopen jaar hebben verzekeraars onder meer bijeenkomsten belegd en rekentools ter beschikking gesteld. Ook hebben ze polissen actief omgezet of kosten verlaagd. Hoewel consumenten jaarlijks van hun verzekeraar een overzicht met de waarde en het prognosekapitaal van hun polis ontvangen, is het volgens het Verbond opmerkelijk dat veel consumenten, blijkens het AFM-onderzoek, zeggen weinig kennis te hebben van de eigenschappen van zijn polis. In overleg met de AFM gaat het Verbond na hoe de effectiviteit van het activeringsbeleid kan worden verbeterd. Evenals de AFM ziet het Verbond hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de adviseur. Ook adviseurs worden door het Verbond en de aangesloten verzekeraars ondersteund bij het geven van gratis hersteladvies.
 

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Volgens het Financieel Stabiliteitscomité (bestaande uit vertegenwoordigers van AFM, DNB, Financiën en het CPB) zal een beter passend woningaanbod de...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

Jos Heuvelman (DNB) en Hanzo van Beusekom (Clear Conduct) zijn door minister Hoekstra van Financiën benoemd als bestuursleden van de AFM. Zij treden respectievelijk...

Bied wat de klant past

Bied wat de klant past

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienst-verlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...