Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Cover special Hersteladvies

Van de ruim een miljoen Nederlandse huishoudens die zeker weten een beleggingsverzekering te hebben, tast een belangrijk deel in het duister over hun polis. Dit blijkt uit consumentenonderzoek van de AFM. De toezichthouder raadt consumenten die onzeker zijn over hun beleggingsverzekering aan snel actie te ondernemen.

UIt het consumentenonderzoek (dat eind 2012 werd uitgevoerd) blijkt dat er veel onduidelijkheid en onzekerheid is onder consumenten. Een op de vijf huishoudens weet niet of ze hun doelkapitaal halen. Van ruim twee op de drie polissen is onbekend hoeveel financiële schade ermee is geleden. Een half miljoen huishoudens weet niet of ze een beleggingsverzekering hebben. Van de 800.000 huishoudens die wel weten of ze hun doelkapitaal halen, verwacht driekwart een financieel gat.

De beleggingsverzekeringen zijn hoofdzakelijk afgesloten voor het aflossen van de hypotheek of als aanvulling op het pensioen. "Door bijtijds aandacht te besteden aan de beleggingsverzekering is het nog mogelijk om financiële gaten te dichten of om zich anders voor te bereiden op de nieuwe situatie. Verzekeraars bieden nu nog regelingen van tijdelijke aard. Hoe meer tijd totdat de verzekering afloopt, hoe meer mogelijkheden", aldus de toezichthouder die op haar website een overzicht van de mogelijkheden heeft opgenomen.

Verzekeraars en adviseurs hebben beide een verantwoordelijkheid om te zorgen dat consumenten weten waar ze aan toe zijn en wat ze moeten doen om hun doelkapitaal toch zoveel mogelijk te behalen. De consument kan volgens de AFM bij zijn oorspronkelijke adviseur terecht voor een kosteloos hersteladvies. Eind maart heeft VVP de Special Hersteladvies uitgebracht met direct toepasbare checklists en tools voor advieskantoren.

Het Verbond van Verzekeraars steunt de oproep van de AFM aan consumenten met een beleggingsverzekering om hun financiële situatie kritisch tegen het licht te houden. Volgens het Verbond doen consumenten er verstandig aan advies te zoeken en na te gaan hoe ze gebruik kunnen maken van de mogelijkheden tot wijziging van de polis in het kader van het zogeheten ‘best of class-beleid’ van verzekeraars.
Het afgelopen jaar hebben verzekeraars onder meer bijeenkomsten belegd en rekentools ter beschikking gesteld. Ook hebben ze polissen actief omgezet of kosten verlaagd. Hoewel consumenten jaarlijks van hun verzekeraar een overzicht met de waarde en het prognosekapitaal van hun polis ontvangen, is het volgens het Verbond opmerkelijk dat veel consumenten, blijkens het AFM-onderzoek, zeggen weinig kennis te hebben van de eigenschappen van zijn polis. In overleg met de AFM gaat het Verbond na hoe de effectiviteit van het activeringsbeleid kan worden verbeterd. Evenals de AFM ziet het Verbond hierbij een belangrijke rol weggelegd voor de adviseur. Ook adviseurs worden door het Verbond en de aangesloten verzekeraars ondersteund bij het geven van gratis hersteladvies.
 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ook Athora Netherlands sluit definitieve woekerpolisschikking

Ook Athora Netherlands sluit definitieve woekerpolisschikking

Ook Athora Netherlands heeft een definitieve overeenkomst gesloten met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Vereniging Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis...

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...