AFM komt met visie op robo-advies

AFM (logo)

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) presenteert in de komende maanden een visiedocument over digitale klantadvisering. Dat schrijft Karina Raaijmakers, tot 1 april hoofd toezicht Verzekeringen en Pensioenen bij de AFM, in haar column voor VVP 2. Het vakblad voor financieel professionals verschijnt dinsdag..

Volledig digitaal en mengvorm hybride-advies groeien snel, maar de wetgeving is er qua zorgplicht nog niet op ingericht. Aan robo-advies kleven echter de nodig risico’s, geeft Raaijmakers aan. Zo is het  zorgvuldig ontwikkelen en grondig testen van een algoritme essentieel om tot een passend advies te komen. De gevolgen van fouten in een algoritme zijn groot. De fout wordt dan immers niet bij één klant gemaakt, maar bij alle klanten die door dit algoritme worden geadviseerd. Een foutieve koppeling tussen de inventarisatie en het gegeven advies kan betekenen, dat er in korte tijd honderden foutieve hypotheekadviezen gegeven worden, leidend tot honderden niet-passende hypotheken’.

Volgens AFM moet geautomatiseerde dienstverlening in het belang van de klant aan dezelfde kwaliteitseisen voldoen als face-to-face advies. De Autoriteit gaat robo-advies controleren op naleving van de zorgplichteisen van de klantinventarisatie en op de kwaliteit van het gegeven advies. Daarnaast kijkt de AFM dit jaar vaker naar de wijze waarop algoritmes en IT-waarborgen zijn ingericht.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Zonder context haakt klant af

Zonder context haakt klant af

Adviseurs moeten financiële beslissingen voor klanten in de digitale omgeving betekenis geven, zo gaf Jan Verstegen, directeur van online platform Eerstestap.nl,...

Word een cyborg

Word een cyborg

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, De Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden...

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Een aantal maanden geleden trad de AFM naar buiten met haar visie op roboadvies. In dit visiedocument onderscheidt ze vier soorten advies, waarbij de robot in...

AFM: alleen online tools in belang klant

AFM: alleen online tools in belang klant

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat verzekeraars, adviseurs en ontwikkelaars alleen algoritmes en online tools ontwikkelen die rechtstreeks het belang...

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Kenniscentrum Sivi start onderzoek naar een kwaliteitssysteem voor robo-advies in de verzekeringsbranche. Sivi: "De technische drempels voor autonome adviestoepassingen...

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Diederik van Thiel en Fred van Raaij hebben een Digital Customer Experience model ontwikkeld dat richting geeft aan het persoonlijk maken van robo-advies, "net...