Afm: opzeggen swo mogelijk niet in belang van klant

Denkers en Wanrooij 2

Gisteren werd adviseur Ozewald Wanrooij van Neutralis door de AFM ontvangen om te komen praten over de zaak ABN Amro. Een case die volgens Neutralis slechts een voorbeeld is van een marktbrede tendens. Wanrooij kreeg twee uur de tijd om zijn ervaringen in de dagelijkse adviespraktijk te delen met Michiel Denkers, hoofd Toezicht AFM.
 

Het geschil met ABN Amro, ontstaan door het eenzijdig opzeggen van de samenwerkingsovereenkomst, gaf Wanrooij naar eigen zeggen de mogelijkheid om deze discussie in breder verband aan te kaarten bij de AFM. "Ik wil me inzetten voor het belang van de markt in het algemeen. Daartoe voel ik mij geroepen omdat ik het gevoel heb dat niemand dit probleem oppakt. Er wordt in mijn beleving in elk geval te weinig aan gedaan." Wat Wanrooij vooral hoopte te bereiken met het gesprek is duidelijkheid. Duidelijkheid voor hemzelf, zijn klanten en de markt in het algemeen. Die duidelijkheid kreeg hij op een aantal punten, bijvoorbeeld over de toegankelijkheid van het brede marktaanbod van producten.
Denkers: "Laat helder zijn dat ik er voorstander van ben dat een onafhankelijk adviseur zijn onafhankelijke label in de praktijk moet kunnen waarmaken. Om dat te kunnen moet hij het brede marktaanbod kunnen vergelijken, maar ook namens de klanten daar toegang toe hebben om het gewenste product voor zijn klant te regelen." Dit standpunt staat lijnrecht tegenover dat van ABN Amro, in het conflict met Neutralis. De bank eist van Neutralis een 'substantiële samenwerking' voordat toegang tot haar producten wordt verleent. Daarop stelt Denkers: "In principe valt dit onder de contractvrijheid tussen partijen. Dat neemt niet weg dat wij hierover, in algemene zin, wel in gesprek gaan met partijen op het moment dat wij constateren dat er dingen gebeuren waarmee het klantbelang niet is gediend. Een klant is er niet bij gebaat dat een willekeurige aanbieder zijn loket voor een adviseur sluit. De adviseur kan dan niet meer namens zijn klant het onderhoud aan de producten van deze aanbieder plegen, waardoor de klant er vervolgens dus alleen voor staat. Als we het met elkaar hebben over het klantbelang centraal stellen, dan past dit niet."

 

Keurmerk voor adviseurs
Tegelijkertijd stelt Denkers dat binnen een in transitie verkerende markt nu eenmaal bewegingen kunnen plaatsvinden die niet direct in het belang van de klant zijn. Het valt wat hem betreft binnen de ketenverantwoordelijkheid om op die punten zo snel mogelijk gezamenlijk tot een oplossing  te komen. Als het gaat om de drang die aanbieders voelen om hun productadviseurs goed te kennen, zouden adviseurs wat hem betreft kunnen denken aan het oprichten van een nieuw keurmerk. Een laagdrempelig, door alle adviseurs onderschreven instituut, waar adviseurs zich eenvoudig kunnen aansluiten en dat door alle aanbieders geaccepteerd wordt als een extra waarborg naast de vergunningsplicht en de Wft-eisen. Denkers: "Een vergunning en een diploma zijn randvoorwaarden. De vraag is hoe deze randvoorwaarden door een adviseur worden omgezet in een kwalitatief goede dienst. Als de AFM voor alle ruim 8.500 kantoren individueel de garantie zou moeten geven dat alles in alle gevallen helemaal goed gaat, dan zou dat een hele zware taak zijn met een corresponderend kostenplaatje."

 

Execution only-loket

Een andere denkrichting zou volgens Denkers kunnen zijn de intensieve band tussen aanbieder en adviseur volledig los te laten. Bijvoorbeeld door het inrichten van een execution only-loket waar de consument het gecertificeerde adviesrapport dat hij van zijn adviseur heeft gekregen, kan aanbieden. De aanbieder verstrekt het geadviseerde product en legt de verantwoordelijkheid voor het advies volledig bij de adviseur.

Wanrooij: "Persoonlijk ben ik een groot tegenstander van weer een nieuw keurmerk met allerlei verplichtingen voor de adviseur om producten te verkopen met als doel om de drang van aanbieders om hun bemiddelaars te kennen te bevredigen. Met het aansluiten bij een keurmerk zou ik in de discussie met ABN Amro nog niet voldoen aan een 'structurele samenwerking'. De tweede optie van Michiel Denkers vind ik veel interessanter. Deze komt volledig overeen met mijn visie om een volledige splitsing tussen adviseur, bemiddelaar en aanbieder te realiseren."

 

In VVP 4/2014 volgt een compleet verslag van het gesprek tussen Ossewald Wanrooij en Michiel Denkers.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Nico van Koesveld - 20 februari 2014

Goed initiatief van collega Ozewald. Mijn gelijke ervaring met ING, waar een arrogante ING directeur, Hidde Coebergh, de toegang voor samenwerken blokkeert. Nadat ik kritiek had op de SWO waarbij zelfs de wet overtreden wordt. Dit geeft aan hoe hautain en machtsbelust besluiten genomen kunnen worden die klantbelang uiteindelijk schaden. Vaak zie je met nieuwe leiding een nieuw inzicht en met wat flauwe excuses wordt het beleid van de voorgangers terzijde geschoven om alsnog te voldoen aan een volwassen samenwerking. Ik kan niet wachten bij ING:) Wat nu? De AFM kan zeker een dringende aanbeveling doen aan partijen om de samenwerking open te stellen. Dit zou partijen met de zeer oude manier van werken toch in beweging moeten brengen. Een mooi voorbeeld kreeg ik deze week onder de ogen van de Westland Utrecht, nota bene een dochter van de ING! die een zeer correcte aanstellingsbrief naar de aangesloten kantoren stuurt. Dit als een bevestiging van een optimale en open samenwerking. Binnenkort komt dit vast in de pers. De basis hiervan, het position paper is in mijn bezit. Uiteraard was ING onaangenaam verrast dat WU wel de akkoord verklaring had gegeven net op moment dat het conflict over de SWO met Van Koesveld openlijk in de pers speelde. De ING directie was hier op dat moment al van op de hoogte. Binnenkort meer.

Ton Blommaert - 14 februari 2014

Geweldig initiatief Ozewald, en fantastisch dat AFM er in ieder geval de tijd voor neemt om zich over deze problematiek te buigen. Zelf heb ik (overigens naar volle tevredenheid) een aanstelling bij ABN AMRO. Maar er zijn natuurlijk veel meer partijen die samenwerkingsovereenkomsten eenzijdig ontbinden. Als we met z'n allen eerlijke en transparante financiële markten willen, dan moet het klantbelang te allen tijde voorop staan. Deze handelswijze geldt in mijn optiek dan ook voor geldverstrekkers. Door adviseurs hetzij rechtstreeks, hetzij via een serviceprovider, toegang te verlenen tot alle geldverstrekkers, komt het klantbelang een stuk dichterbij. De klant zal immers moverende redenen hebben om voor een bepaalde adviseur te kiezen. Daarnaast is AFM prima in staat is om te toetsen of adviseurs voldoende kennis hebben, of ze integer zijn, of ze eerlijk adviseren en of ze handelen in het belang van de klant. Ik hoop oprecht dat de inzet van Ozewald potten gaat breken. Ton Blommaert Blommaert Financieel Advies

Monique Londema - 14 februari 2014

Good Job, Neutralis! Goed dat de discussie er is en erg prettig dat de AFM zich er over buigt.

Kees Bruin - 14 februari 2014

1. als "substantiële samenwerking" het stellen van productievoorwaarden of omzet door aanbieders inhoudt, dan past dat niet meer in het huidige marktdenken. Opleiding en vergunning zouden moeten voldoen. Jammer dat op dit punt bij deze discussie niet verder is ingegaan. Hier zou AFM een duidelijk standpunt moeten innemen. 2. ik ben geen voorstander van nog een keurmerk. Deze wildgroei aan instellingen en bijbehorende opleidingsinstituten zijn inmiddels de enige partijen, die wel varen met deze marktontwikkelingen. 3. als vergunning en diploma's slechts randvoorwaarden zijn, dan vraag ik me af waar we al die tijd mee bezig zijn geweest. Het "echte" werk moet blijkbaar nog komen.

Paul Schoo - 14 februari 2014

Denkers: "Een vergunning en een diploma zijn randvoorwaarden". Randvoorwaarden??? Hoe serieus neemt de AFM zichzelf. Vergunning staat voor integriteit en diploma voor kennis en kwaliteit. Dat is meer dan een randvoorwaarde om serieus genomen te kunnen worden. Slappe taal van een bestuurder die nog steeds "de bank" niet durft aan te pakken. De bank dient zich aan de wetgeving/zorgplicht en het klantbelang te houden. Wanneer de klant een adviseur aanstelt dient dat gerespecteerd te worden.

Dennis Jellema - 14 februari 2014

Ozewald, Goed verhaal, ABN (staatsbank) geeft in deze echt geen goed voorbeeld. Het klantbelang van deze actie is dan ook heel ver te zoeken.

Leo Tol - 14 februari 2014

Ergo: faal "De AFM bevordert eerlijke en transparante financiële markten. Wij zijn de onafhankelijke gedragstoezichthouder op de markten van sparen, lenen, beleggen en verzekeren. Wij bevorderen eerlijke en zorgvuldige financiële dienstverlening aan consumenten, particuliere beleggers en (semi-)professionele partijen. We zien toe op een eerlijke en efficiënte werking van kapitaalmarkten. Ons streven is het vertrouwen van consumenten en ondernemingen in de financiële markten te versterken, ook internationaal. Op deze manier draagt de AFM bij aan de stabiliteit van het financiële stelsel, het functioneren van de economie, de reputatie en de welvaart van Nederland." Dat lukt dus niet.

Theo Groenenboom - 14 februari 2014

Helemaal met de tweede optie eens en dus met Ozewald! Hoe krijg je optie 1 verzonnen om weer een nieuw Keurmerk voor adviseurs op te richten? Misschien is een derde optie, maar die is wellicht wel weer iets duurder, wel een of meerdere serviceprovider(s) die een ingang biedt tot echt alle partijen in de markt?

Meer over
AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

AFM: publicatie over Nxchange is in publiek belang

De AFM heeft Nxchange een aanwijzing gegeven vanwege het overtreden van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Nxchange schoot...

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Vergunningplicht voor sommige aanbieders van groepsverzekeringen buiten de financiële sector

Bedrijven die groepsverzekeringen aanbieden aan hun klanten, hebben in bepaalde gevallen per 1 oktober 2025 een vergunning van de AFM nodig. Dat kan onder meer het...

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Hypotheekbezitters vaak niet goed op de hoogte van kansen en risico’s

Een aanzienlijk deel van de huiseigenaren verwacht dat verzekeraars de kosten betalen als hun woning schade oploopt door funderingsproblemen of overstroming. Dat...

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

AFM: "Informeer pensioengerechtigde minstens maand vóór aanpassing variabel pensioen"

Van de huidige pensioenuitvoerders die een variabele uitkering bieden, informeert het merendeel zijn deelnemers nog steeds te laat voor de nieuwe uitkering. De AFM...

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Ongeveer helft particuliere beleggers let op duurzaamheid

Bij particuliere beleggers die zelfstandig of met advies beleggen let ongeveer de helft soms of (bijna) altijd op de duurzaamheid van beleggingen die zij doen. Om...

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

Marktmonitor 2024 voor 6.300 adviseurs en bemiddelaars van start

De eerste groep adviseurs en bemiddelaars kan vanaf 12 februari de Marktmonitor (MMAB) voor 2024 invullen. Groep 2 vanaf 19 februari en groep 3 vanaf 26 februari....

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...