Afm: provisieverbod is goed nieuws voor consument

AFM (logo)

"Door het provisieverbod krijgen consumenten meer inzicht in wat ze betalen voor advies over en distributie van financiële producten. Dankzij deze transparantie kunnen consumenten een betere keuze maken: voor het soort dienstverlening en voor een bank, verzekeraar of onafhankelijk financieel dienstverlener. Het is de verwachting dat hierdoor meer concurrentie ontstaat op de prijs en kwaliteit. Dat is goed nieuws voor de consument", aldus de AFM.

Via een persbericht laat de AFM weten dat het belangrijk is dat banken, verzekeraars en onafhankelijke adviseurs consumenten in staat stellen om gemakkelijk hun weg te vinden in deze nieuwe situatie, zodat zij goed geïnformeerde keuzes kunnen maken. "Dat kunnen veel consumenten nu nog niet of met moeite. RTL Nieuws meldde bijvoorbeeld woensdag 27 februari dat de kosten voor het openen van een bankspaarrekening sterk uiteenlopen bij de verschillende aanbieders, en dat die kosten zich moeilijk laten vergelijken. Daar is de consument niet mee geholpen", vindt de AFM.

"Het nieuwe DVD dat alle aanbieders en onafhankelijke financiële dienstverleners per 1 juli 2013 moeten gebruiken, gaat consumenten helpen om de dienstverlening en de kosten beter te vergelijken. Tot die tijd moeten marktpartijen zelf zorgen dat hun informatie duidelijk en vergelijkbaar is voor de consument. Het moet kraakhelder zijn welke dienstverlening consumenten mogen verwachten en wat de daaraan verbonden kosten zijn. Aanbieders moeten een kostprijsmodel ontwikkelen en gebruiken om de advies- en distributiekosten te bepalen. Dit model wordt door de accountant gecontroleerd. De AFM let scherp op juiste toepassing van dit kostprijsmodel, waaronder ook de wijze waarop dit bij bankspaarproducten wordt toegepast. Op het moment dat de AFM onverklaarbaar grote verschillen ziet in de kosten van verschillende diensten, kan dat aanleiding zijn voor nader onderzoek."

Volgens de AFM blijft het belangrijk dat consumenten zichzelf eerst de vraag stellen of ze financieel advies nodig hebben of dat ze zelf weten welk financieel product past bij hun persoonlijke situatie. "Bij complexe producten met fiscale componenten (bijvoorbeeld banksparen) doen consumenten er verstandig aan om bij twijfel deskundig advies in te winnen. Aan dat advies hangt een prijskaartje. Het is goedkoper als consumenten zelfstandig (dus zonder advies) een financieel product afsluiten (het zogenoemde execution only), maar dat is niet voor iedereen geschikt. Het is belangrijk om te beseffen dat een verkeerde keuze veel geld kan kosten in de toekomst. Overigens zijn er diverse (online) middelen beschikbaar om consumenten te helpen bij het maken van een keuze. Deze verscheidenheid in diensten en kosten is goed voor de consument. Nu deze kosten transparant zijn, kan hij beter bepalen wat hij nodig heeft en waarvoor hij wel en niet wil betalen. Voordat het provisieverbod van toepassing was betaalde hij deze kosten ook, maar deze waren vaak niet zichtbaar."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

- 3 augustus 2013

hello, Bent u op zoek naar een zakelijke lening, persoonlijke lening, huis, auto leningen Schuld consolidatie leningen, risicokapitaal, enz., in elk bedrag. CONTACT MET ONS OP: senatorwalterfinancialhome@gmail.com

- 22 april 2013

AOV Advocaat: EUR 200.000 verzekerd, EUR 4.000 provisie AOV Timmer: EUR20.000 verzekerd, EUR 400,00 provisie Aantal uren per jaar : gemiddeld 15 = EUR 147 per uur. Daar draaien de meeste kantoren op, iedereen goed verzekerd. Dit is echter bovenmatig, dus zou ik zeggen; minder provisie percentage. Iedereen (uiteindelijk) blij. Intermediair moet helaas harder werken. Actie AFM: Geen provisie meer maar uurloon: EUR 80,00 per uur, wel zo eerlijk. Gevolg: timmerman kan dit niet meer betalen als startende, Gevolg: geen aov Gevolg: AFM gaat haar doel voorbij? Gevolg: advocaat kan dit makkelijker betalen als startende, Gevolg; hevige prijsgestuntel op internet, goed advies bestaat niet meer (adviseur faiiliet). Gevolg: AFM gaat haar doel voorbij? wat een ge...

Willem van Spronsen - 28 februari 2013

Duidelijk is hierbij wel vast te stellen dat hierbij de enige die nog niet aan het woord is gekomen, de consument zelf is.

Wil van Os - 28 februari 2013

@ Paul Schoo Inderdaad Paul de juiste constatering uit de praktijk over de klant in zijn beleving. De AFM zou de adviseur eens op een voetstuk moeten zetten nav alle regelgevingen waar hij intussen aan moet en kan voldoen maar ook alle opleidingen die de adviseur hiervoor heeft moeten volgen en zo goed als jaarlijks bij dient te houden. De AFM zou verheugd moeten zijn met deze integere en vakbekwame mensen. De klant blijft zelf denken het wel te weten na het bezoek aan 2 willekeurige informatieve websites maar begaat daarna de grote fout : Ik heb geen adviseur nodig en gaat vervolgens jaren later volledig het (financiële) schip in.

Wil Rotteveel - 28 februari 2013

Heren, juist, dit geeft precies het probleem van onze z.g. leiders c.q. zeer opgeleide mensen aan. Zij hebben geen enkel idee van hoe de mensen op straat de zaken zien en geregeld willen hebben. Dat probleem is bij politici nog erger. De adviseur/intermediair spreekt wel de mensen op straat en in zijn/haar omgeving. En zou een goede informatiebron kunnen zijn. En ook hierin is waarneembaar dat onze z.g. vertegenwoordigers bij bijv. Adfiz, de opinie van ons niet goed (kunnen/willen) weergeven.

Paul Schoo - 28 februari 2013

Blijven geloven in Utopia. De gemiddelde consument zal altijd weg blijven lopen voor financiele verantwoordelijkheid. Heeft dan ook geen enkele interesse in de AFM en diens maatregelen. Dit heeft nl.alles te maken met de horizon. Een 25 jarige denkt niet verder dan 6 maanden. Een 35 jarige denkt al over 5 jaar na. Een 45 jarige denkt na over 10 jaar en een 55 jarige begint na te denken over zijn pensioen. Dat heeft alles te maken met fysieke krachten. Wanneer je jong bent kun je de wereld aan, wanneer je krachten gaan afnemen ga je meer reserves aanleggen. Dit verander je niet met regeltjes en het neerleggen van eigen verantwoordelijkheid. Ook bewustwordingscampagnes helpen daar niet bij. Wat wel werkt is intensieve begeleiding van de klant, constant bij de les houden. En daar zijn nu juist adviseurs voor nodig. Dus AFM help Nederland een handje door de adviseur op een voetstuk te plaatsen. Ik bespeur al wel wat voortschrijdend inzicht bij de AFM, maar dit gaat nog steeds tergend langzaam.

Theo van Geel - 28 februari 2013

Naar het schijnt werkt RTL4 aan een nieuw format: "HELP MIJN MAN IS FINANCIEEL KLUSSER"

Lees meer over
AFM focust op keuzebegeleiding bij pensioenen

AFM focust op keuzebegeleiding bij pensioenen

"Eén op de drie Nederlanders is ontevreden over hun pensioenfonds. En wat ik nog zorgwekkender vind: veel mensen bouwen minder pensioen op dan verwacht. Zij...

Bijdrage adviseurs aan toezichtskosten omlaag

Bijdrage adviseurs aan toezichtskosten omlaag

Adviseurs en bemiddelaars gaan procentueel inderdaad minder bijdragen aan de kosten van het toezicht. Een door minister Hoekstra aan de Kamer gezonden uitwerking...

AFM onderzoekt vergoedingen aan het intermediair

AFM onderzoekt vergoedingen aan het intermediair

De AFM gaat in overleg met marktpartijen over de toelaatbaarheid van bepaalde vergoedingen van verzekeraars aan het intermediair, zo blijkt uit het jaarlijkse Dashboard-onderzoek...

AFM-boete van 50.000 euro voor Miscanthus

AFM-boete van 50.000 euro voor Miscanthus

De AFM heeft Miscanthus Green Power (dat per 1 augustus 2018 is omgedoopt tot Pecunia Assetmanagement) een last onder dwangsom opgelegd van 50.000 euro. Dit omdat...

Balans tussen regels en eigen invulling

Balans tussen regels en eigen invulling

Leidraden van de AFM worden niet zelden benoemd als ‘regeltjes’. De term is illustratief voor het onderliggende gevoel: belemmerende verplichtingen,...

AFM:  ruimte voor eigen verantwoordelijkheid adviseur

AFM: ruimte voor eigen verantwoordelijkheid adviseur

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) mag dan regelmatig bindende leidraden voor financieel professionals publiceren, de toezichthouder heeft naar eigen zeggen...