AFM wenst uitbreiding mijnpensioenoverzicht

AFM (logo)

"Het wetsvoorstel pensioencommunicatie zorgt voor pensioeninformatie die consumenten beter in staat stelt een goede financiële planning voor de oude dag te maken", aldus de AFM in haar consultatiereactie aan de Staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Wel vraagt de AFM aandacht voor een goede en snelle uitbreiding van mijnpensioenoverzicht.nl.

De AFM  zegt positief te zijn over de voorgestelde wijzigingen. "Pensioeninformatie sluit door het nieuwe wetsvoorstel beter aan op het doel: de consument in staat stellen een goede financiële planning voor zijn oude dag maken. Drie belangrijke vragen die pensioeninformatie moet beantwoorden zijn: (1) hoe veel krijg ik, (2) is dit genoeg en (3) wat moet ik doen als dit niet genoeg is? Op dit moment sluit pensioeninformatie nog niet altijd aan op de (informatie)behoefte van de deelnemer. Daardoor heeft de deelnemer te weinig handvatten om zelf actie te ondernemen financieel te plannen voor zijn oude dag." 

De AFM steunt de nieuwe eisen die aan pensioenuitvoerders worden gesteld om de informatie effectiever te maken. "Alle pensioeninformatie moet correct, duidelijk en evenwichtig zijn. En pensioenfondsen en pensioenverzekeraars moeten de informatie tijdig verstrekken of beschikbaar stellen."
"Mijnpensioenoverzicht.nl bevat alle opgebouwde AOW en werknemerspensioen en wordt steeds verder uitgebreid naar een pensioendashboard met nieuwe functionaliteiten, zoals inzicht in koopkracht en risico’s. De AFM vindt het van groot belang dat de uitbreiding van www.mijnpensioenoverzicht.nl snel en goed plaatsvindt. Het zal de belangrijkste informatiebron worden voor deelnemers. De organisatie die het pensioenregister gaat transformeren naar een pensioendashboard moet dan ook een flinke verantwoordelijkheid kunnen en willen nemen", aldus de toezichthouder, die vindt dat de nieuwe basisinformatie over de pensioenregeling op de website van pensioenuitvoerders beschikbaar moet zijn. "Verdere transparantie helpt deelnemers bij het beantwoorden van vragen en stelt mensen beter in staat pensioen als arbeidsvoorwaarde mee te wegen. Wanneer deze informatie deels gestandaardiseerd is, kan een werknemer met een pensioenvergelijker eenvoudiger zijn oude en nieuwe pensioenregeling met elkaar vergelijken."
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris Jagers - 17 januari 2014

Naar mijn mening is het een volkomen verkeerde en heilloze weg om twee hoofdredenen: De wijze en de inhoud van de pensioen informatie die nu wordt gecommuniceerd is vrijwel geheel bepaald in de Pensioenwet. De communicatie van deze systemen en systeemfouten kan dus veel beter op dat niveau worden aangepakt. Daarin zou een open norm met minimum eisen en marktwerking zeer wel passen. Ten tweede is het doel van deze communicatie irrealistisch. Een reeel doel zou kunnen zijn de inkomsten na het ingaan van pensioen helder weer te geven. Dat is lastig genoeg. (voorbeeld de huidige werking van de ANW in relatie tot nabestaandenpensioen). Het is echter onmogelijk de vraag te beantwoorden of het pensioen voldoende is omdat in die overweging ook uitgaven van doorslaggevend belang zijn. Daar komt bij dat ook het eventuele vermogen van de gerechtigde een rol speelt. Ik ben een groot voorstander van helder inzicht van ieders financiele positie op lange termijn. En dus vindt ik het beter bewustzijn te creeren bij de deelnemer dat hij/zij zelf eindverantwoordelijk is voor zijn/haar financieel welbevinden. Er zijn adviseus en financieel planners genoeg die zeer wel in staat zijn duidelijk te maken hoe de verwachtingen dienen te zijn. Het initiatief daartoe hoort echter thuis bij de deelnemer.

Jeffrey Leichel - 17 januari 2014

Voor de ca. 5% hardcore doe het zelf financieel planners (ik noem geen namen) een prachtige ontwikkeling.

Bert Groothuis - 17 januari 2014

Het zou inderdaad wenselijk zijn dat elke nederlander weet hoeveel hij krijgt, dit voldoende is en welke mogelijkheden hij heeft om bij pensioengaten of problemen mogelijk mag en kan bijsparen op welke wijze. Echter zou wat mij betreft ook verplicht, open, helder en eerlijk mogen worden vermeld wat het echte pensioenvermogen van het individu is, hoeveel er per jaar wordt ingelegd en ......welke kosten er worden afgetrokken door het pensioenfonds. De volgende stap is dan bij welk pensioenfonds je je zuurverdiende pensioengeld laat renderen op basis van vrije keuze. Dan praat je over marktwerking en kunnen mensen veilig en transparant het eigen pensioen opbouwen en bewaken.

Lees meer over
Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Volgens het Financieel Stabiliteitscomité (bestaande uit vertegenwoordigers van AFM, DNB, Financiën en het CPB) zal een beter passend woningaanbod de...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

Jos Heuvelman (DNB) en Hanzo van Beusekom (Clear Conduct) zijn door minister Hoekstra van Financiën benoemd als bestuursleden van de AFM. Zij treden respectievelijk...

Bied wat de klant past

Bied wat de klant past

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienst-verlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...