AFM wil betere informatie over bpr

AFM (logo)

De informatie die pensioenuitvoerders geven over beschikbare premieregelingen kan beter. Dat blijkt uit onderzoek van de AFM naar beschikbare premieregelingen van verzekeraars. Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft de toezichthouder een aantal aanbevelingen opgesteld.

 

Uit het onderzoek van de AFM komen de volgende bevindingen naar voren: een verlaagde of vlakke premiestaffel leidt ertoe dat het pensioen op de pensioendatum minder dan 70 procent van het gemiddelde inkomen bedraagt, sommige pensioenproducten kennen beperkingen in de dekking gedurende een bepaalde periode direct na aanvang van de deelneming, garantieproducten zijn vaak moeilijk te begrijpen en de kostprijs van de garantie is vaak niet duidelijk, de verstekte informatie over een pensioenproduct is niet altijd compleet en niet altijd consistent.

De aanbevelingen van AFM en Verbond:

- werkgevers (en adviseurs) en verzekeraars moeten werknemers goed informeren over de hoogte van de investering in de pensioenopbouw van medewerkers;
- verzekeraars moeten werkgevers goed informeren over de totale kosten van de regeling in verschillende scenario’s. Zij kunnen dit eventueel samen met adviseurs doen;
- verzekeraars moeten, eventueel samen met werkgevers, werknemers goed informeren over de risico’s die voor hen wel en niet verzekerd zijn, zoals nabestaandenpensioen en verschillende typen arbeidsongeschiktheidsdekking;

- verzekeraars moeten, eveneens eventueel samen met werkgevers, werknemers goed informeren over de beleggingsrisico’s en de waarde en kosten van mogelijke garanties;
- een basispensioenproduct moet een zo compleet mogelijke dekking geven, dus inclusief partnerpensioen en een arbeidsongeschiktheidsdekking.

De AFM "vindt dat een pensioenproduct pas nuttig is als het kostenefficiënt, veilig en begrijpelijk is voor zowel werkgevers als werknemers. Werknemers moeten met informatie van pensioenuitvoerders en werkgevers voldoende overzicht kunnen creëren, inzicht kunnen krijgen en zo nodig actie kunnen ondernemen voor een passend pensioen".

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Edwin Nijenhuis - 18 september 2013

De AFM "vindt dat een pensioenproduct pas nuttig is als het kostenefficiënt, veilig en begrijpelijk is voor zowel werkgevers als werknemers. Werknemers moeten met informatie van pensioenuitvoerders en werkgevers voldoende overzicht kunnen creëren, inzicht kunnen krijgen en zo nodig actie kunnen ondernemen voor een passend pensioen". Ga ik te ver voor ieders gevestigde belangen als ik opteer om 1e, 2e en 3e peiler op 1 hoop te gooien? Het vreselijk ingewikkelde pensioenvraagstuk bij werkgever en werknemer weg te halen over in de kern 2 super simpel producten n.l. een verzekering tegen kort en lang leven. Mijn suggestie: Maak van de 3 peilers één verplichte volksverzekering tot zeg 2x modaal waarbij je iedere 5 jaar van uitvoerder mag switchen (en evt. voortijdig bij aanhoudend slechte prestaties). De uitvoerders worden de banken, verzekeraars, PPI's. Lijkt me een gezonde werking vanuit gaan door tucht van de markt zeker als het marketingbudget (Sweder van Wijnbergen) percentueel wettelijk wordt gemaximeerd. Minder complex, minder adviesregels, minder uitvoeringskosten, minder toezicht, geen gepolder meer, vrijheid voor de regering om deze pensioengelden nationaal strategisch in te zetten, maar ook een verplichting van onze overheid om eindelijk de AOW-pot die op papier bestaat als bruidschat mee te geven (en daarna weer terug te lenen tegen een fatsoenlijke (reken)rente). Lijkt me in deze tijd en ver daarna toch zeer gewenst ...

Lees meer over
Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Volgens het Financieel Stabiliteitscomité (bestaande uit vertegenwoordigers van AFM, DNB, Financiën en het CPB) zal een beter passend woningaanbod de...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

Jos Heuvelman (DNB) en Hanzo van Beusekom (Clear Conduct) zijn door minister Hoekstra van Financiën benoemd als bestuursleden van de AFM. Zij treden respectievelijk...

Bied wat de klant past

Bied wat de klant past

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienst-verlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...