Alleen ondernemen is niet genoeg, ook business model moet op schop

Henk Volberda

“Financieel adviseurs hebben nog een verbeterslag te maken door actiever bezig te zijn met ondernemerschap en businessmodel-innovatie." Dit blijkt uit onderzoek van professor Henk Volberda (foto) en drs ing. Kevin Heij van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en Avéro Achmea. Het onderzoek leert dat "financieel adviseurs die juist in hoge mate ondernemend zijn en intensief hun business model innoveren 29 procent beter presteren”.

 

De combinatie van ondernemen en vernieuwing van het business model is cruciaal, aldus de onderzoekers. Financieel adviseurs die wel ondernemend zijn, maar nauwelijks hun businessmodel innoveren presteren negen procent slechter dan financieel adviseurs die nauwelijks ondernemend zijn en nauwelijks aan businessmodel-innovatie doen. Oftewel: alleen ondernemend zijn werkt niet. Volberda: “Ben je een ondernemende financieel adviseur, doe dan ook intensief aan businessmodel-innovatie. Zonder businessmodel-innovatie loont het niet voor de ondernemende financieel adviseur om van de gebaande paden af te wijken: integendeel zelfs. Onder die voorwaarde van weinig businessmodel-innovatie investeren financieel adviseurs wel, maar krijgen ze er weinig voor terug.”

Ondanks dat een hoge mate van ondernemerschap en businessmodel-innovatie tot de hoogste bedrijfsprestaties leiden, is ongeveer een op de vijf financieel adviseurs daar nauwelijks mee bezig. De hoofdmoot (35 procent) doet een beetje aan ondernemerschap en een beetje aan businessmodel-innovatie. Zestien procent doet intensief aan ondernemerschap en businessmodel-innovatie.

Het onderzoek laat duidelijk zien dat financieel adviseurs meer bezig zijn met het verfijnen van het bestaande businessmodel dan met het radicaal vernieuwen van het businessmodel (businessmodel-vernieuwing). bedrijven. Volberda: “De financieel adviseurs hebben te maken met een reeks van externe stimuli om het businessmodel te vernieuwen. Denk hierbij aan het provisieverbod. Dergelijke externe veranderingen bieden financieel adviseurs enerzijds mogelijkheden om nieuwe activiteiten te ontwikkelen, bijvoorbeeld door een nieuw marktsegment te betreden. Toch zijn de meeste financieel adviseurs vooral bezig zijn om hun bestaande activiteiten te perfectioneren. Dit is schadelijk voor hen: resultaten uit het verleden bieden immers ook voor financieel adviseurs zelf geen garantie voor de toekomst.”

Het gros (32 procent) van de financieel adviseurs doet een beetje aan businessmodel-replicatie én een beetje aan businessmodel-vernieuwing. Zestien procent van de financieel adviseurs is in staat om in hoge mate aan zowel businesmodel-replicatie als businessmodel-vernieuwing te doen, en vijftien procent is hier nauwelijks mee actief. Volberda: “De ene vorm van businessmodel-innovatie is niet ‘beter’ dan de andere. Maar replicatie past meer bij relatief stabiele en beheersbare activiteiten en vernieuwing meer bij dynamiek en turbulentie. In de financiële adviesmarkt overheersen die laatste twee. Zolang adviseurs zowel nieuwe businessmodellen lanceren in de adviesmarkt als ‘polisfabriekjes’ runnen, komt de combinatie goed van pas. Wie een van beide doet, zal een scherpe keuze voor één soort businessmodel-innovatie moeten maken.”

Het onderzoek is gehouden bij gelegenheid van het tweede congres 'De waarde van Advies' van Avéro Achmea.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 12 maart 2014

Als die externe stimuli nou maar geen perverse prikkels worden ;-)

Frans Lampe - 11 maart 2014

Ik citeer “De financieel adviseurs hebben te maken met een reeks van externe stimuli om het businessmodel te vernieuwen. Denk hierbij aan het provisieverbod. Dergelijke externe veranderingen bieden financieel adviseurs enerzijds mogelijkheden om nieuwe activiteiten te ontwikkelen, bijvoorbeeld door een nieuw marktsegment te betreden Moet ik nou stroom gaan verkopen of een webwinkel beginnen? Hoe betrouwbaar wil je overkomen? Avero is veel in het nieuws momenteel met hun betrokkenheid bij allerlei onderzoeken, dat geeft te denken. Laat mij gewoon mijn verzekeringen adviseren en bemiddelen bij schade, ik heb tijd te kort op een dag

Gert Kuijper - 11 maart 2014

Met het verdwijnen van 4.000 geeft Achmea het goede voorbeeld ?

Willem van Spronsen - 11 maart 2014

Wat een aannames en meningen! Iedere collega intermediair heeft zijn eigen winkelformule. Er zijn altijd kansen en bedreigingen. De bedreigingen komen niet zozeer van de consument waarvan een deel graag op internet zaken doet of er naartoe wordt gejaagd, maar van verzekeraars met managers zonder visie die (achterhaalde) theorie als waar aannemen en jou daar in willen laten geloven. Bollebozen die vaak binnen hun eigen organisatie omhoog zijn gevallen en veelal nooit (meer) persoonlijk op hun beleid zijn af te rekenen omdat ze tijdig van afdeling of werkgever veranderen. Veredelde werknemers die hun bestuur, directie of aandeelhouders gunstig dienen te stemmen. Laten ze hun eigen organisatie eerst maar eens kritisch bekijken. Al hun top managers zouden dan eens aan moeten geven wat hun werkelijke visie is op lange termijn. Daarbij geldt dan wel dat men transparant is over het wel of niet intermediair minded zijn. Immers van meerdere walletjes willen eten geeft toch impliciet aan dat ze geen duidelijke keuzen willen maken.

Kees Bergman - 11 maart 2014

Ik ben dag en nacht met mijn klanten bezig. Klanten merken dat en dat genereert weer nieuwe klanten. Schijnt tegenwoordig niet meer goed te zijn. We moeten nieuwe businessmodellen met nieuwe stimuli. Succes weer voor iedereen. Af en toe probeer ik op dit soort uitspraken te reageren. Ik kan al deze hopelijk goedwillende en goedbedoelende nieuwllichterij echter nauwelijks meer bijbenen. Ik heb al eerder gezegd, dat ik stop met reageren en dan zie ik wel wie mij op welk moment over mij heen wil lopen en mij gaat vertellen hoe ik het moet doen. Vrijheid van ondernemen schijnt niet meer goed te zijn in deze tijd. Nieuwe stimuli is waarschijnlijk o.a. ook dat je je klantgegevens gaat verkopen aan partijen, die hier heel goede combinaties mee kunnen maken.

Wil Rotteveel - 11 maart 2014

Sorry, wat een verhaal, iedere ondernemer draait zijn bedrijf(je) op een manier die bij hem of haar het beste past. Ondernemen is een spel, met heel veel regels, wetgeving, en belastingstelsel, en soms heel weinig logica! Dan gaat een ambtenaar, weliswaar zeer hoog opgeleid(?), vertellen dat het merendeel van de ondernemers in de financiele sector het fout doet! Dat de wereld verandert, ja. Een ieder gaat daar op zijn/haar manier mee om, en heeft daar ook de klanten bij. Met de onderzoekers, waarmee we de laatste tijd mee door gegooid zijn, heb ik niet zoveel vertrouwen meer in. Gelukkig is dat wel mijn mening en opninie. Veel succes allemaal.

Paul van Brederode - 11 maart 2014

Je moet inderdaad professor zijn om dit te begrijpen. bedoelen ze misschien dat alles verandert en dat Financieel Adviseurs (zeg maar: de vroegere tussenpersonen/intermediairs) het allemaal niet zo goed kunnen bijbenen?

Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen

Verandering is de brandstof voor succesvol ondernemen

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) De afgelopen 65 jaar is er veel veranderd maar één ding staat vast voor Kees Dullemond: "Veranderingen zijn...

Consument vreest financieel adviseur

Consument vreest financieel adviseur

Angst voor financieel adviseurs en onzekerheid lijken een substantiele rol te spelen in beslissingen van consumenten om al dan niet een financieel adviseur in de...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Ondernemen mogelijk maken

Ondernemen mogelijk maken

(Partner in Kennis Avéro Achmea in VVP 3, 2023) Wie onderneemt, heeft te maken met risico’s. “En dat zijn er momenteel nogal wat”, weet...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...