Altijd toestemming klant nodig voor abonnement

AFM (logo)

De AFM benadrukt op haar site de spelregels inzake service-abonnementen nog eens naar aanleiding van de uitzending zaterdag van 'Kassa'. "Het is extra belangrijk kritisch naar het aangeboden serviceabonnement te kijken als je een adviseur al eerder (voor 2013) via provisie hebt betaald."

De toezichthouder: "Consumenten kunnen een serviceabonnement aangeboden krijgen door hun financieel adviseur. Bij zo’n abonnement betaal je periodiek een bedrag, waar bepaalde dienstverlening tegenover staat. Dit roept geregeld vragen op, zo bleek zaterdag 7 december ook tijdens de uitzending van het televisieprogramma Kassa. Waar moet je op letten bij een serviceabonnement?

Vanaf 2013 betaal je voor sommige producten direct voor financieel advies. Je adviseur ontvangt dan geen provisie meer van banken of verzekeraars. Hij kan dan echt in jouw belang adviseren.

Een adviseur kan ervoor kiezen om bepaalde diensten via een serviceabonnement in rekening te brengen. Het is belangrijk dat adviseurs duidelijk maken wat je kunt verwachten van een serviceabonnement. Vraag zelf ook na welke diensten je krijgt tegen welke prijs. En welke diensten geen onderdeel uitmaken van het abonnement.

Een serviceabonnement kan toegevoegde waarde hebben, als er duidelijke afspraken zijn gemaakt. Zeker bij langlopende financiële producten, zoals een hypotheek, kan het raadzaam zijn om met enige regelmaat met de adviseur te kijken of de hypotheek nog passend is. Voor dit soort gesprekken moet je anders los betalen.

Het is extra belangrijk kritisch naar het aangeboden serviceabonnement te kijken als je een adviseur al eerder (voor 2013) via provisie hebt betaald. Om te voorkomen dat je dubbele kosten betaalt, moeten adviseurs rekening houden met deze provisie bij het aanbieden van een serviceabonnement. Afhankelijk van de hoogte van deze provisie, wordt gekeken of een abonnement en de prijs daarvan wel gepast is.
Je bent nooit verplicht om een serviceabonnement af te sluiten. Dat kan wel betekenen dat je geen gebruik kunt maken van de diensten die in het abonnement worden aangeboden, of dat je er een aparte rekening voor krijgt. Het kan ook gebeuren dat je op zoek moet naar een andere adviseur.
Voor het afsluiten van een serviceabonnement is jouw expliciete toestemming nodig. Een adviseur kan dus niet eenzijdig een overeenkomst met je aangaan. Als je bijvoorbeeld niet reageert op een brief waarin een serviceabonnement wordt aangeboden, mag een adviseur er niet automatisch vanuit gaan dat je instemt met dit abonnement."

Overigens twitterde Christian Bouter van Advieskeuze.nl naar aanleiding van de uitzending: 'Waarom zit er weer geen branchevereniging van onafhankelijk adviseurs aan tafel bij #KassaTV?'

Directeur Leo de Boer van het Verbond van Verzekeraars twitterde: 'Goed optreden afm in Kassa. Geluk bij ongeluk is dat we hier nu wel bewuste consumenten zien die vragen stellen over 10 euro.'

Reactie toevoegen

 

Reacties

Rob Bastian - 9 december 2013

Zou de AFM ook de volgende misstand willen beoordelen: Bancaire provisie vallend onder overgangsregeling wordt voor een fooi afgekocht terwijl wij destijds -bewust- hebben afgezien van hoge afsluitprovisies. Hetzelfde geldt voor beleggingshypotheken op basis van beleggingsfondsen ipv woekerpolissen.

Lees meer over
Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...

AFM legt Geldshop forse boete op

AFM legt Geldshop forse boete op

De AFM heeft op 18 december 2014 twee bestuurlijke boetes opgelegd van ieder 270.000 euro aan Geldshop.nl  en Geldlenen. Dit omdat zij tussen 1 januari 2011...

MMAB 2018: ook AFM speelt in op verscherpte datawetgeving

MMAB 2018: ook AFM speelt in op verscherpte datawetgeving

Ook de AFM moet inspelen op de aanscherping van de privacy- en datawetgeving, blijkt uit de inmiddels gestarte Marktmonitor adviseurs en bemiddelaars 2018. "Als...

Merel van Vroonhoven blijft AFM-voorzitter

Merel van Vroonhoven blijft AFM-voorzitter

Merel van Vroonhoven is voor vier jaar herbenoemd als voorzitter van de AFM. Paul Rosenmöller, voorzitter van de raad van toezicht: “Onder de leiding...

Boerboom (AFM) neemt taken Raaijmakers waar

Boerboom (AFM) neemt taken Raaijmakers waar

Jan Boerboom, hoofd toezicht Service Centrum van de AFM, neemt vanaf 1 april de taken van Karina Raaijmakers waar. Raaijmakers, nu nog hoofd toezicht Verzekeren...