Aov-premie daalt niet na twee jaar provisieverbod

MoneyView (logo)

Een jaar geleden stelde MoneyView vast dat het provisieverbod bij aov niet of nauwelijks heeft geleid tot verlaging van de premie. Ook in 2014 zijn de premies niet gedaald, maar in de meeste gevallen licht gestegen (met maximaal 0,75 procent). Dit blijkt uit het Special Item Arbeidsongeschiktheidsverzekeringen 2015 van MoneyView.

MoneyView vergeleek de voorwaarden en tarieven van 38 aov's voor zelfstandig ondernemers. Vijf sterren voor de ProductRating met de beste voorwaarden gingen naar Achmea (Avéro Inkomen Continu Compleet, Interpolis InkomensZekerPlan en Centraal Beheer AOV Compleet), Aegon (Arbeidsongeschiktheidsverzekering) en Generali (Arbeidsongeschiktheidsverzekering Exact). Achmea scoort voor het eerst vijf sterren. Generali kreeg de hoogste rating voor de vierde keer, Aegon voor de derde keer. Evenals vorig jaar komen Allianz (Arbeidsongeschiktheidsverzekering) en Reaal (Ondernemers AOV) in aanmerking voor vijf sterren voor prijs (voor aov's met volledige dekking).

 

Marktontwikkelingen

In de afgelopen jaren zijn de eindleeftijden van de meeste aov's aangepast aan de verhoging van de AOW-leeftijd tot 67. Op dit moment is TAF de enige aanbieder die 65 jaar nog als maximum kent. In het afgelopen jaar is Nationale-Nederlanden gestopt met het aanbieden van
aov's. De bijbehorende verzekeringsactiviteiten voor zelfstandig ondernemers zijn overgedragen aan dochter Movir. Waar NN met vier producten op de markt actief was, heeft Movir één product geïntroduceerd; de Soepel&Zeker AOV. Voor Achmea geldt dat nieuwe aov's
sinds dit jaar niet meer bij Zilveren Kruis kunnen worden ondergebracht. Deze activiteiten zijn overgedragen aan Centraal Beheer.
 

Aov zonder advies

Begin dit jaar heeft Zelf (label van SNS Reaal) een execution only aov geïntroduceerd. De aov wordt door Zelf rechtstreeks aan de ondernemer verkocht en biedt een standaard dekking zonder keuzemogelijkheden. Voor het eerst wordt dit complexe product uitsluitend op basis van ‘execution only’ aangeboden; na het afronden van een kennis- en ervaringstoets kan de ondernemer de verzekering helemaal zelfstandig online afsluiten. "Of deze nieuwe ontwikkeling leidt tot een nieuwe trend zal de komende periode moeten uitwijzen", schrijft MoneyView. "Aangescherpte wet- en regelgeving heeft er in de afgelopen jaren toe geleid dat advisering door een (on)afhankelijk adviseur of door de aanbieder van het aov-product juist steeds belangrijker gevonden wordt door de toezichthouder. Zelf kiest ervoor om tegen deze tendens in een aov zonder enige vorm van advies aan te bieden. Het is de vraag in hoeverre andere aanbieders dit voorbeeld zullen volgen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Arnoud Wennekus - 24 februari 2015

Het ziet er naar uit dat de verzekeraars rechtstreeks hun gang gaan op het internet . Konden ze al, maar deden dat nog niet echt. Wij moeten op HBO nivo examens doen om er iets over te mogen adviseren. De consument/ondernemer? Die schuift een AOVtje in elkaar op de Ipad...

Berend Tooms - 24 februari 2015

Allemaal oud nieuws. De hele branche heeft dit kunnen zien. Juist rond het tijdstip van het definitief worden van het provisieverbod stegen premies met soms wel 15-20%. Bovenop de gedurende enige jaren uitgeholde tarieven. Een aanloopje? Concurrentie? Dat hadden we niet kunnen bedenken? Verwacht wel, maar gehoopt dat men zich in zou houden. Wat overigens te denken van de premieverhogingen op bestaande AOV's? Mensen die al jarenlang 10-100-duizenden euro's achtergelaten hebben. Uiteraard, ik ken het principe, maar die worden nu (of zijn al), vaak juist op het moment dat er niets meer te kiezen valt, geconfronteerd met 10-15% premieverhoging. Dat nog zonder de verhoging van de eindleeftijd naar 67, die ook een klein vermogen kost. Bij NN overigens pas net op te vragen. De klant en het intermediair worden er niet op geattendeerd en een offerte duurt een maand. Mbt de premie houd ik mijn hart vast. Misschien scheelt dat laatste nog iets in de premie. Hier op kantoor valt wel eens het woord kartel. Onterecht natuurlijk.

Michel Scheiuit - 24 februari 2015

@Mark +1. Hoewel we dat van tevoren op onze klompen konden aanvoelen. Ik zie de verzekeraars lachen in hun knuistjes. In ėėn keer 17,5 % meer winst in de zak! Laten we dat ook bij de overige schadeverzekeringen proberen. "En als ze vragen waarom de premie niet lager is geworden zeggen we gewoon dat we eigenlijk de premie hadden moeten verhogen (door gestegen schadelast) maar nu konden we het gelijk houden". Dan kan de AFM weer een rapport publiceren hoeveel honderden miljoenen de consument heeft bespaard.

Mark van den Broek - 23 februari 2015

Het zelf aanvragen van een AOV via internet zou door de AFM verboden moeten worden. Het is vragen om problemen. Kandidaat verzekerden willen meestal zo goedkoop mogelijk uit zijn en zullen daardoor verkeerde keuzes maken....Advies is en blijft belangrijk, anders is PE plus ook niet nodig..... Wat de premies betreft van AOV's is het dus duidelijk dat de klant nu duurder uit is. De premie is nagenoeg gelijk gebleven maar er moet nu wel voor advies cq abonnement worden betaald....en dat terwijl de meeste produkten nagenoeg gelijk zijn gebleven. Verzekeraars zullen wel weer meer winst maken.......zucht !

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

Ken je vak! Inkomen: het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Het spel en de knikkers

Het spel en de knikkers

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Bij een arbeidsongeschiktheidsverzekering draait het niet alleen om het spel, maar ook om de knikkers....

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Een kwestie van accepteren

Een kwestie van accepteren

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 6-2023) Bij de beoordeling van een AOV-aanvraag is medische informatie nodig, om in te schatten of sprake is...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...