ASR is meest duurzame verzekeraar

Titus Bolten

ASR is de meest duurzame verzekeraar van Nederland, Aegon is het zorgenkindje, zo blijkt uit het doorlopende beleidsonderzoek van de Eerlijke Verzekeringswijzer, die jaarlijks het beleggingsbeleid van zeven grote verzekeraars in Nederland beoordeelt aan de hand van 21 maatschappelijke thema’s, zoals klimaatverandering, gezondheid, natuur, mensenrechten en dierenwelzijn.

“We zijn aangenaam verrast door de geconstateerde verbeteringen in het beleggingsbeleid van de meeste onderzochte verzekeraars, maar de situatie voor Aegon wordt wel pijnlijk”, zegt Titus Bolten, projectleider van de Eerlijke Verzekeringswijzer. “Het lukt Aegon niet of nauwelijks om belangrijke duurzaamheidsprincipes in het groepsbeleid op te nemen. Hierdoor raakt de verzekeraar alsmaar verder achterop in onze vergelijking op maatschappelijk verantwoord ondernemen.”

Over het algemeen is de Eerlijke Verzekeringswijzer positief over de vorderingen die verzekeraars maken. De verzekeraars scoorden ten opzichte van het vorige onderzoek in 2016 in totaal 67 hogere scores en twee lagere scores als gevolg van beleidsverslechteringen. APG, moederconcern van levensverzekeraar Loyalis, voerde de meeste beleidsverbeteringen door en bereikte daarmee achttien hogere scores. Zo eist APG nu van voedselproducerende bedrijven waarin het voor eigen rekening belegt dat zij geen land of water van lokale gemeenschappen afpakken. APG verslechterde tegelijkertijd wel het bonusbeleid en ziet het rapportcijfer daarvoor nu zakken van een 3 naar een 2.

ASR haalde 12 hogere scores, NN Group en Vivat allebei 11 en Achmea 10. ASR verbeterde het klimaatbeleid en meet het eigen aandeel in de CO2-uitstoot van alle bedrijven waarin zij belegt. NN Group verbeterde vooral het beleid voor de thema’s voeding en maakindustrie, maar verslechterde het bonusbeleid, waarvoor de score zakt van een 5 naar een 4. De meeste vooruitgang op één thema boekte Vivat, die voor het beleid voor woningbouw en vastgoed de score wist te verhogen van een 2 naar een 7. Achmea haalde zowel de score voor transparantie als die voor wapenbeleid op naar een 8. Allianz noteerde 5 hogere scores, bijvoorbeeld voor arbeidsrechten en voor natuur. Zo verlangt Allianz voortaan van bedrijven waarin zij belegt dat zij beschadiging van natuurgebieden voorkomen. Aegon kwam niet verder dan twee beleidsaanscherpingen binnen de thema’s maakindustrie en klimaat, die echter nog niet tot hogere thema scores leidden. 

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Achmea gaat medewerkers anders beoordelen en belonen

Achmea gaat medewerkers anders beoordelen en belonen

Achmea schrapt per 1 januari 2019 het huidige beoordelingssysteem voor de 12.000 medewerkers die vallen onder de cao. Dit betekent dat het jaarlijkse beoordelingsgesprek...

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Actieplan Financiële Zelfredzaamheid bevat pilot om advies toegankelijker te maken

Ingrid de Graaf, directielid Aegon Nederland en Topvrouw van het Jaar, biedt vandaag namens een aantal samenwerkingspartners het Actieplan Financiële Zelfredzaamheid...

Overname Robidus door Aegon feit

Overname Robidus door Aegon feit

Aegon heeft de acquisitie van Robidus succesvol afgerond. De ondernemingsraden van Robidus en Aegon Nederland hebben positief advies uitgebracht over de acquisitie...

Wat denken ondernemers nu echt over de aov?

Wat denken ondernemers nu echt over de aov?

Wat denken ondernemers nu echt over de aov en wat zijn hun ervaringen? Martijn Pennekamp helpt jaarlijks 180.000 ondernemers op weg met zijn platforms ikwordzzp-er.nl...

Impact Prinsjesdag op Inkomensverzekeringen

Impact Prinsjesdag op Inkomensverzekeringen

Wat is de impact van Prinsjesdag op Inkomensverzekeringen en wat zijn de kansen voor adviseurs? Eén dag na Prinsjesdag zet Walter Lammerse (beleidsadviseur...

Adviseren gaat het beste met passie

Adviseren gaat het beste met passie

Neurensics, een onderzoeksbureau voor neuromarketing, bekeek voor ASR de effecten op het brein van het verkopen van een verzekering met een verkoopgesprek en pitches....