ASR voor rechter om waerdye-polis

Toga advocaat

De Consumentenbond stapt naar de rechter, "omdat ASR weigert woekerpolisklanten gelijk te behandelen. Gesprekken van de Consumentenbond met ASR hierover zijn op niets uitgelopen". ASR zegt in een reactie af te wachten..

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "We dagvaarden ASR, omdat de verzekeraar blijft weigeren alle gedupeerden met een Waerdye-polis eerlijk te compenseren. ASR heeft een klein aantal klanten in het geheim veel meer compensatie betaald dan de overgrote meerderheid van de gedupeerden. Dat is voor ons onacceptabel en daarom vragen wij nu de rechter zich hierover uit te spreken. ASR heeft meer dan 200.000 van deze giftige woekerpolissen verkocht."

Eerder stelde minister Dijsselbloem van Financiën dat ASR woekerpolisgedupeerden gelijk moet behandelen en zo veel mogelijk openheid over de geheime schikkingen moet geven. Combée: "Helaas legt ASR deze oproep van de minister gewoon naast zich neer en doet helemaal niets. Daarom stappen we nu naar de rechter. Dat kost ons veel tijd en geld en is een uiterst middel, maar ASR creëert rechtsongelijkheid en laat gedupeerde klanten aan hun lot over. De minister maakt toezeggingen niet waar. Dan rest ons geen andere weg."
 

Collectieve actie

In de collectieve juridische actie die nu start komt de Consumentenbond op voor de belangen van álle consumenten die een Waerdye-polis hebben of hebben gehad. De dagvaarding wordt voor het eind van het jaar ingediend. "Consumenten die tot deze groep consumenten behoren, kunnen hun steun aan de actie laten zien en meestrijden." Dit kan via een actiepagina.

 

ASR wacht af

De stap van de Consumentenbond kwam maandagavond ook aan de orde bij Radar. In een schriftelijke reactie op de website van Radar stelt ASR: "De Consumentenbond heeft in haar brief van 27 januari 2016 al aangekondigd een collectieve juridische procedure te overwegen. De afgelopen maanden hebben wij met de Consumentenbond overlegd en toegelicht hoe ASR sinds 2010 klanten heeft geholpen door kostencompensatie, gratis advies en het aanbieden van alternatieve producten. Daarnaast blijven wij actief klanten informeren en activeren. Bovendien nodigen wij klanten uit om met ons in gesprek te gaan. Ook heeft ASR gevolg gegeven aan de oproep van de minister van Financiën om openheid te geven over in verleden getroffen schikkingen. Wij hebben via Radar kennis genomen van het voornemen van de Consumentenbond om ASR te dagvaarden en wachten dat af. Wij gaan daar nu verder niet op in."

Reactie toevoegen

 
Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea sluit definitieve overeenkomst woekerpolissen

Achmea heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

Ook NN schikt in woekerpoliszaak

Ook NN schikt in woekerpoliszaak

Na a.s.r. schikt ook NN in de woekerpoliszaak van belangenorganisaties tegen de verzekeraar. Met de schikking is een bedrag gemoeid van 360 miljoen euro. Dit bedrag...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Consumentenbond dient handhavingsverzoek in bij NZa

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat de contractering van zorgaanbieders dit jaar weer niet rond is bij de start van het overstapseizoen. De Consumentenbond...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

Consumentenbond luidt noodklok over zorgstelsel

De informatievoorziening over de inhoud van zorgverzekeringen is volgens de Consumentenbond onder de maat en de solidariteit wordt ondermijnd. “Daarnaast wordt...

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

Consumentenbond: “Uitwerking provisietransparantie moet concreter”

De Consumentenbond is blij dat de Tweede Kamer een motie heeft aangenomen waarin minister Kaag wordt opgeroepen haast te maken met de invoering van actieve provisietransparantie...

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

Consumentenbond: vraag naar exacte beloning adviseur

De Consumentenbond roept Nederlanders op te vragen naar de exacte beloning die hun financieel adviseur ontvangt. De nieuwste Consumentengids gaat in op de ontwikkelingen...

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Geldbelangen eist plek aan onderhandelingstafel met ABN Amro

Het televisieprogramma Kassa besteedde 22 augustus opnieuw aandacht aan de compensatieregelingen voor teveel betaalde rente op doorlopende kredieten met variabele...