"Autopremies moeten eerder omhoog dan omlaag"

Autoverzekering (drukke weg Essen 1)

De autoverzekeringspremies moeten eerder omhoog dan omlaag, stelt Dik van Velzen (Nibe-SVV) in zijn wekelijkse blog.

Van Velzen: "Op een totale premieomvang van ruwweg 4 miljard euro leden autoverzekeraars in 2015 (de meest recente beschikbare cijfers) een verlies van ongeveer 8 procent. Dat is dus zo’n 320 miljoen euro negatief.

"Tegen deze achtergrond is het zelfs niet grappig dat een verzekeraar (Allsecur, red.) een persbericht rondstuurt met de schokkende mededeling dat ‘de Nederlandse automobilist’ bijna een half miljard euro teveel betaalt voor zijn autoverzekering. Dat is dus 12 procent van de totale premie-omvang, die volgens deze verzekeraar teveel wordt betaald in plaats van 8 procent te weinig. Iemand is dus slecht in rekenen en ik vermoed dat dat niet DNB is. Over zo’n verzekeraar zou ik me als DNB zorgen maken.

"Er gaan al voldoende onzinverhalen over het verzekeringsbedrijf rond, zonder dat verzekeraars daar zelf actief aan bijdragen. Alleen al de bizarre uitspraak dat iemand in geval van totaal verlies niet meer krijgt dan de dagwaarde en dus ‘niets’ aan zijn cascoverzekering heeft, spreekt boekdelen. Dat is ronduit misleidende informatie. Kom op, AFM.

"Ik durf wel te voorspellen dat de premies de komende jaren flink stijgen. Door druk van DNB, maar ook omdat de totale schadeomvang jaar op jaar toeneemt. Oorzaken: reparaties worden steeds duurder door allerlei technische ontwikkelingen (was vroeger een spatbord alleen van blik, tegenwoordig hangen die dingen vol met sensoren), meer en hogere kosten voor letselschaden en een sterke toename van klimaatschade ( zoals hagel)."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Alex van der Sluijs - 11 april 2017

Het bestie is: laten gaan.... het werkt net als bij mijn kinderen. Mijn jongste dochter zette nooit haar fiets op slot omdat deze stuk was. Sleutel afgebroken. Ongeveer 10 keer gezegd dat ze even naar de Fietsenmaker moest en ondertussen haar prima hangslot moest gebruiken niet doen natuurlijk. Tot deze gejat werd. Ze kreeg van mij geen nieuwe fiets en kocht uiteindelijk na 2 weken improviseren (bus welke ze Zelf moest betalen, achterop bij anderen wat ze steeds moest regelen) een oud barrel van haar zakgeld waardoor ze niet naar de McDonalds kon die maand. Dat is zo ongeveer het ergste wat er is. Net zoals ze geen hoesje om haar iPhone deed en uiteindelijk 135 moest lappen voor een nieuw scherm. We kunnen ons wel druk maken, maar uiteindelijk komt die consument na 1 keer de bietenbrug opgegaan te zijn vanzelf met de vraag of een WA-Casco bij een auto van 5000 euro voor 10 euro per maand meer niet beter is, omdat het zijn laatste geld is en deels geleend heeft. Alles komt altijd weer goed.

Nieuw systeem voor schadevrije jaren minimaal half jaar later ingevoerd

Nieuw systeem voor schadevrije jaren minimaal half jaar later ingevoerd

Het sectorbestuur Schade heeft het advies vanuit de projectorganisatie overgenomen om de ingangsdatum voor het nieuwe systeem voor schadevrije jaren met minimaal...

Auto vaker allrisk verzekerd

Auto vaker allrisk verzekerd

Automobilisten verzekerden hun auto in 2023 vaker allrisk. Dat blijkt uit de Datamonitor autoverzekeringen van Geld.nl. In 2023 koos ruim 47 procent van de autobezitters...

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten

Mannen twee keer zo vaak betrokken bij verkeersincidenten

Mannen zijn volgens onderzoek in opdracht van Interpolis vaker betrokken bij verkeersongevallen en onveilige verkeersituaties dan vrouwen, die betere en veiligere...

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Autoverzekering in anderhalf jaar ruim negen procent duurder

Automobilisten betalen nu flink meer voor hun autoverzekering dan anderhalf jaar geleden, aldus Geld.nl. In juni 2022 was de gemiddelde premie voor een autoverzekering...

Verbond ondertekent ADAS-convenant

Verbond ondertekent ADAS-convenant

Minister Mark Harbers van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft maandag  het ADAS-convenant ondertekend samen met ANWB, BOVAG, Verbond van Verzekeraars,...

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Verbond: solidariteit onder jongere en oudere automobilisten gegroeid

Ten opzichte van 2017 is de verzekerbaarheid van jongeren en ouderen sterk toegenomen (meer aanbieders doen een aanbod). Dit blijkt uit de zesde Solidariteitsmonitor...

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

Auto kwijt, maar geen verzekeringsdekking

(Kifid-uitspraak GC 2023-0840) De consument doet een beroep op zijn autoverzekering wegens schade door diefstal of verduistering van de verzekerde auto. De consument...

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Autopremie jongeren stijgt drie keer zo hard als die van ouderen

Jongeren tussen de achttien en 24 jaar worden van alle leeftijdsgroepen het hardst getroffen door de premieverhogingen van autoverzekeringen. Zeker in vergelijking...

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

MoneyView: "Regelmatig autoverzekeringen vergelijken is lonend"

Verzekeraars geven niet allemaal dezelfde korting voor de opgebouwde schadevrije jaren, waardoor de meest voordelige autoverzekering na een paar jaar helemaal niet...

Premie autoverzekering binnen dezelfde wijk tot honderden euro’s duurder

Premie autoverzekering binnen dezelfde wijk tot honderden euro’s duurder

Als men binnen de eigen woonwijk of straat verhuist, kan de premie van de autoverzekering flink stijgen. Dat blijkt uit onderzoek van de financiële vergelijkingssite...