Autoverzekering onterecht beëindigd

Kifid (logo)

Op basis van de door de verzekeraar gegeven informatie mocht de consument ervan uitgaan dat de autoverzekering onvoorwaardelijk was geaccepteerd door de verzekeraar. Dat van een voorlopige dekking sprake zou zijn, heeft de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet vast kunnen stellen (uitspraak 2018-239).

De consument sloot eind november 2016 een autoverzekering af waarbij hij vier schadevrije jaren heeft opgegeven. Hij ontvangt van de verzekeraar een groene kaart met ingangsdatum 1 januari 2017. Als gevolg van een aanrijding met de auto in december 2016 zakt het aantal schadevrije jaren van consument naar -2.  De verzekeraar beëindigt de autoverzekering in februari 2017 met verwijzing naar de Voorwaarden Autoverzekering. Hierin staat dat de verzekeraar de verzekering kan weigeren, wanneer het aantal schadevrije jaren minder is dan nul. De verzekeraar staat op het standpunt dat het in deze klacht niet gaat om een gewone beëindiging van de verzekering, maar om het weigeren van een verzekeringsaanvraag. De verzekeraar stelt dat bij de acceptatie van de verzekering een voorbehoud is gemaakt voor wat betreft het aantal schadevrije jaren.

De Geschillencommissie van Kifid oordeelt dat ervan uitgegaan moet worden dat de verzekeraar de verzekering onvoorwaardelijk heeft geaccepteerd. Omdat er geen situatie was van voorlopige dekking, mocht de verzekeraar de verzekering niet eenzijdig beëindigen vanwege een negatief aantal schadevrije jaren. De verzekeraar moet de autoverzekering met terugwerkende kracht herstellen. Wel mag de verzekeraar de premie aanpassen aan de premie behorend bij twee schadevrije jaren.

Geen voorlopige dekking, dan geen weigering

In de verzekeringspraktijk wordt vaak gebruik gemaakt van het geven van een voorlopige dekking. Dit is dan uitdrukkelijk vermeld na de aanvraag van de verzekering. Alleen een vermelding in de Voorwaarden is dus onvoldoende naar het oordeel van de Geschillencommissie.

 

 

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Eric v Stappershoef - prive 19 juli 2018

naar MINUS 2 sv jaren neem ik aan !

Lees meer over
Waarom autoverzekeringen steeds duurder worden

Waarom autoverzekeringen steeds duurder worden

Verzekeraars hebben jaren lang te lage premies gerekend voor hun autoverzekeringen als gevolg van sterke concurrentie. Immers, een verzekeraar die een lage autopremie...

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Te laat geklaagd (maar klacht was sowieso ongegrond)

Consumenten vorderden 75.944,25 euro van de adviseur omdat deze in 2010 geen passend advies zou hebben verstrekt. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening...

Premie autoverzekering elektrische auto nauwelijks hoger

Premie autoverzekering elektrische auto nauwelijks hoger

Het herstellen van schade aan een elektrische auto is een stuk duurder dan een reparatie bij een ‘gewone’ auto. Maar voor een autoverzekering betaalt...

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Termijn van ’30 dagen’ in herinneringsbrief voldoet niet

Met het noemen van een termijn van ’30 dagen’ (in plaats van ‘een maand’) in de herinneringsbrief wegens betalingsachterstand heeft Nationale-Nederlanden...

Uitgesnoept...

Uitgesnoept...

Cadeaus, kleding, drank, snoep en culturele uitjes. Dat hoeft de reisverzekeraar volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet te vergoeden.  Consument...

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de...