Bestuurlijke boete voor \'medepleger\'

AFM BOETE

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 30.000 euro opgelegd aan Sandra Raghoe. Zij was als medepleger van feitelijke leidinggever Mart van der Velde verantwoordelijk voor verboden colportage door Clever Life BV. Het is de eerste keer dat de AFM een persoon beboet als medepleger.

Eerder dit jaar jaar kreeg Clever Life zelf ook een boete opgelegd. Ten tijde van de overtreding was Clever Life een financieel dienstverlener die bemiddelde in consumptief krediet, hypothecair krediet en levens- en schadeverzekeringen. Het bedrijf benaderde consumenten met een bestaand krediet telefonisch met de vraag of zij geïnteresseerd waren in een verlaging van de maandlasten. Een kleine 600 consumenten werden thuis bezocht. In vijf dossiers die door de AFM werden onderzocht, was sprake van ondertekening van een kredietovereenkomst bij de consument thuis.Deze vorm van colportage is verboden, omdat de consument tijdens een persoonlijk bezoek mogelijk onvoorbereid over een aankoop moet beslissen. De consument kan onder druk worden gezet of worden overrompeld tot het afsluiten van een kredietovereenkomst. De Colportagewet beoogt consumenten hiertegen te beschermen.

Sandra Raghoe werkte bij Clever Life van september 2009 tot september 2010. Zij heeft een nieuw kantoor van Clever Life in Spijkenisse opgezet, specifiek om te adviseren en bemiddelen in consumptief krediet. Ze stuurde de werknemers op dit kantoor aan, was het aanspreekpunt en was verantwoordelijk voor onder meer het opstellen van het belscript. Ze had een groot aandeel in het succes van het kantoor. Door haar ervaring in kredietbemiddeling en haar netwerk heeft Raghoe het kantoor in Spijkenisse winstgevend gemaakt. Ze heeft daarbij nauw en bewust samengewerkt met Mart van der Velde bij het feitelijk leidinggeven aan de overtreding van artikel 6 van de Colportagewet. Hierdoor kan ze volgens de AFM worden aangemerkt als medepleger.

De maximale boete voor overtreding van artikel 6 van de Colportagewet bedroeg ten tijde van de overtreding 74.000 euro. Bij het vaststellen van de boete heeft de AFM rekening gehouden met de ernst van de overtreding, de verwijtbaarheid en de draagkracht.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Debeurs - 17 december 2012

Okee dit mag niet... en dan kan je een boete verwachten, maar wat ik veel spannender vind; is de consument een oor aan genaaid / benadeeld / gewoerkerprovisiet?

Pollo - 17 december 2012

@Debeurs STEL ( het zal wel niet,maar stel) dat de medewerkers keurig nette voorstellen voor laagrentende leningkjes hebben gedaan, als alternatief voor dure verzendhuiskredieten, de hoge tarieven van algemene banken etc. en geen excessief tarief voor "verzekeringsadviezen" hebben gerekend vindt u de boete dan onterecht? Of in elk geval te hoog? Het verbieden van huisbezoek speelt de algemene banken natuurlijk duchtig in de kaart. Aan de andere kant in onze regio zijn boefjes actief die ik graag van de markt zie verdwijnen, als dat op deze manier kan dan moet het maar zo.. Zelf zou ik meer voelen voor een verbod op telefonische colportage voor financiële producten. Van woekerpolis tot aandelenlease tot rommelhypotheekoversluiting , bijna alle puindossiers die ik nu regelmatig aan het ruimen ben zijn begonnen met het ongevraagd telefonisch benaderen van consumenten. Bijna alle adviseurs bezoeken relaties thuis met het oogmerk producten te adviseren/sluiten/verkopen/aansmeren. Ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat een consument zich onder druk gezet voelde omdat ik 'm thuisbezocht. Integendeel druk bezette mensen met jonge kinderen stellen het nogal op prijs dat je langskomt buiten kantoortijden, ook met de papieren voor een consumptief krediet..

verwonderd - 17 december 2012

en wat gaan we nu doen aan kledingbeurzen en tupperwareparties bij de mensen thuis? Of wat te doen met tv reclame, die zo maar bij de mensen thuis binnenkomt? of het (helpen) afsluiten van internetpolissen, gebeurt toch ook allemaal in dat verboden, strafbare gebied? Als we nu helemaal niks meer verkopen of afsluiten, kan er ook niks meer fout gaan toch? Is dat wat de AFM bedoelt?

Pollo - 16 december 2012

Ik vind het een hoop geld voor de overtreding thuis bezoeken van klanten. Op het flinterdunne verhaal dat de consument mogelijk onvoorbereid wordt geprest tot het tekenen van een overeenkomst. Alsof de handige jongens geen druk weten uit te oefenen bij een bezoek aan hun kantoor. Ik denk dat de consument thuis nog sneller een gesprek beëindigt, hij is dan in elk geval op bekend terrein. Kent u Pieter Winsemius nog: "Speel nooit een uitwedstrijd." In dit geval wordt de uitwedstrijd verboden, en zelfs zeer fors beboet.

Leo Tol (Uwgeldwinkel.nl) - 14 december 2012

Boven in google: "Informatie leerbedrijf mijn.ecabo.nl/zoeken/Leerbedrijf/Index/9778356 Contactpersoon. Naam: Mw. S. (Sandra) Raghoe; Email: xxxxxxx@cleverlife.nl; Telefoon: 0181-xxxxxx. Praktijkopleider. Naam: Mw. S. (Sandra) Raghoe; Email: ..." In 2010 blijkbaar een leerbedrijf, in 2012 door de bagger gesleurd door de AFM, het zijn rare tijden waar we in leven.

Lees meer over
Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Financieel Stabiliteitscomité pleit voor beter passend woningaanbod

Volgens het Financieel Stabiliteitscomité (bestaande uit vertegenwoordigers van AFM, DNB, Financiën en het CPB) zal een beter passend woningaanbod de...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

DNB-directeur benoemd in bestuur AFM

Jos Heuvelman (DNB) en Hanzo van Beusekom (Clear Conduct) zijn door minister Hoekstra van Financiën benoemd als bestuursleden van de AFM. Zij treden respectievelijk...

Bied wat de klant past

Bied wat de klant past

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienst-verlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Verzekeraars beheersen risico's bewust ingekocht verlies onvoldoende

Instellingen hanteren veelal een bewuste strategie als verlieslatende producten in de Motor WA- en de WIA-WGA-markt worden gezet, maar de risicobeheersing hierbij...

AFM: meer focus op voorkomen problemen

AFM: meer focus op voorkomen problemen

Meer internationale samenwerking en focus op voorkomen van problemen. Dit zijn de speerpunten van de AFM, zoals aangeven in het jaarverslag over 2017. Voorzitter...