Björn Jalving likes & unlikes

Bjorn Jalving Turien & Co 2017

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving (Teamleider Marketing & Productmanagement bij Turien & Co.) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Het feit dat rendement binnen de branche niet langer een vies woord is, is van cruciaal belang voor de sector. De verzekeringsbranche heeft lange tijd gekampt met een imagoprobleem. In dat tijdsgewricht was er wellicht ook minder ruimte voor een focus op rendement. Rendement draagt bij aan de solvabiliteit en geeft rust bij alle stakeholders. Uiteraard betekent dit niet dat we voor alle branches al op het gewenste niveau zijn.

"Verder kunnen we er niet om heen dat risicobeheersing een steeds prominentere rol in de volmachtrelatie krijgt.  Een goede zaak, hopelijk kunnen we hier nog wat synergievoordelen behalen.

"Tot slot ben ik erg trots op de bestuursleden van YoungInSurance.  Zelf zal ik hier mee ophouden omdat ik dit steeds lastiger kan combineren met mijn werk. Wel wil ik eens uitgesproken hebben hoe bewonderenswaardig ik het vind dat deze jonge professionals zich naast hun werk keihard inzetten om jongeren binnen de sector met elkaar te verbinden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Hoezeer ik de focus op rendement belangrijk vind, schuilt hier ook een gevaar in. Ik hoop dat dit niet omslaat in hebzucht.  Momenteel zien we dat er ontzettend gedrukt wordt op de kosten, denk aan de consolidatie, het verlagen van de tekencommissies en  standaardiseren van producten. Deze ontwikkeling brengt de noodzakelijke efficiency aan in de sector, echter we moeten ons er bewust van zijn dat efficiency alleen weinige intrinsieke waarde toevoegt aan een product of dienst. Dat ik snel voor een redelijke prijs mijn eten krijg in een restaurant is fijn maar ik heb veel liever een leuke avond; met bijvoorbeeld een vriendelijke gastheer/vrouw, live muziek of bijzonder eten. Wat gaan we doen om financiële diensten beter te maken? Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden.

 "Af en toe zie ik gelukkig wel mooie voorbeelden zoals het VVP Event Bijzondere Risico’s. Vanuit verschillende invalshoeken worden hier niche producten besproken. Voor verzekerden die anders buiten de boot dreigen te vallen, vragen om een andere bediening of voor risico’s waar nog geen standaard verzekeringen voor zijn.

"Omdat een betere wereld begint bij jezelf; hebben wij sinds januari de organisatie versterkt met een adviseur MVO.  Het geeft ontzettend veel energie om gezamenlijk over onze toegevoegde waarde te sparren maar af en toe is het ook best confronterend." 

Reactie toevoegen

 
Meer over
André van Luijk likes & unlikes

André van Luijk likes & unlikes

"De hypotheekrenteaftrek is inmiddels een gedrocht geworden." Dat stelt Financieel Planner André van Luijk (Woonvisie en WoonGold) in de rubriek Like &...

Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier likes & unlikes

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...

Gérard Teurlings likes & unlikes

Gérard Teurlings likes & unlikes

“De vakmens krijgt steeds meer directe invloed bij branche- en beroepsverenigingen. Dat is een goede ontwikkeling”. Aldus Gérard Teurlings, voorzitter...

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

"Inactiviteit wordt beloond. En iedereen weet: hoe langer uit het arbeidsproces, hoe moeilijker het wordt weer aan de slag te gaan." Aldus Marjol Nikkels en...