"Breid opkoopregeling in Groningen uit"

Huis te koop (nov 2012) TB

Vereniging Eigen Huis (VEH) pleit voor een brede opkoop- of garantieregeling in het aardbevingsgebied in Groningen. VEH stelt dit in reactie op het rapport 'Gegijzeld in eigen huis'. Moeilijke verkoopbaarheid en waardedaling als gevolg van mijnbouwschade zijn volgens dit rapport de structurele oorzaak van problemen met hypotheken in het aardbevingsgebied.

Het onderzoek laat zien dat ongeveer de helft van de ruim 500 respondenten problemen met de hypotheek signaleert. De belangrijkste problemen zijn verbonden met de waardedaling van het onderpand: bijna de helft van de deelnemers aan het onderzoek (45 procent) staat onder water, en een op de vijf ondervindt op dit moment gevolgen van de waardedaling van hun onderpand.

VEH wil dat "alles op alles wordt gezet om rust en vertrouwen in de financiële toekomst terug te winnen. De vereniging pleit daarom voor een brede opkoop- of garantieregeling, waardoor het vertrouwen bij huiseigenaren en woningkopers kan herstellen. De onlangs geïntroduceerde opkoopregeling is niet voldoende. Die is alleen bedoeld voor ‘schrijnende gevallen’. Wij willen dat er zo snel mogelijk een vangnet komt dat mensen beschermt en helpt als zij met acute financiële problemen kampen.

Onlangs bevestigde het Gerechtshof dat woningeigenaren per direct voor waardedaling moeten worden gecompenseerd, en niet pas bij verkoop van hun huis. Daarom roept Vereniging Eigen Huis de NAM op om deze gerechtelijke uitspraak te volgen, en de uitvoering niet te frustreren met juridische vervolgprocedures.

In het onderzoek melden respondenten ook dat geldverstrekkers over het algemeen weinig oplossingsbereidheid tonen. "Uit de toelichtingen die in de enquête kon worden gegeven blijkt dat respondenten vooral zien dat banken de regels volgen en weinig kunnen doen. Iets meer dan de helft van de respondenten die contact heeft gehad is (dan ook) ontevreden over de uitkomsten er van."

De NVB noemt het "spijtig dat uit het rapport naar voren komt dat klanten van banken de steun niet altijd ervaren. Wij horen daarom graag van klanten die nog niet tevreden zijn, welke concrete knelpunten zij ervaren. Banken zeggen toe met deze klanten daarover in gesprek te gaan".

Banken zijn verder voorstander van uitbreiding van de opkoopregeling van de overheid. Ook hebben banken samen met de NAM een project uitgevoerd in Loppersum waarbij een garantie werd verstrekt voor de sloop en herbouw van 43 woningen.

Opkoopregeling

De Nationaal Coördinator Groningen (NCG) is 15 februari 2018 met het Koopinstrument. Woningeigenaren met een huis in de kern van het aardbevingsgebied kunnen zich tot en met 16 maart 2018 aanmelden voor het opkopen van hun woning. De selectie vindt plaats in april 2018. Daarna horen de aanvragers of ze zijn geselecteerd voor deelname aan het Koopinstrument.

Om in aanmerking te komen voor het Koopinstrument geldt een aantal voorwaarden. Zo moet de woning in de kern van het aardbevingsgebied staan, namelijk binnen de kaart PGA-contour 0,2 - 2015. Daarnaast moet de woning een aaneengesloten periode van minimaal twaalf maanden aantoonbaar openbaar te koop staan. Verder moet de aanvrager eigenaar zijn van de woning of deze via een erfenis hebben gekregen.

Woningeigenaren met bijzondere omstandigheden krijgen voorrang bij het opkopen van de woning. Zij krijgen voorrang boven de eigenaren waarvan de woning alleen langdurig te koop staat. Bijzondere omstandigheden zijn bijvoorbeeld een medische indicatie, familieomstandigheden of woon-werkafstand. Als er meer aanvragen binnenkomen dan er budget beschikbaar is, zijn de woningen die het langst te koop staan als eerst aan de beurt.

Wiebes: ondernemers Groningen verzekerd van dekking

Volgens het Verbond van Verzekeraars is er geen verschil in verzekerbaarheid tussen ondernemers in Groningen en ondernemers in de rest van Nederland. Dat meldt minister...