CFD en odin: intermediair betaalt te veel voor Kifid

Edwin Herdink (portret 2013)

Uit onderzoek van CFD en Stichting Odin blijkt dat het intermediair te veel betaalt voor aansluiting bij Kifid. "Uitgaande van het principe 'de vervuiler betaalt is de nota van het intermediair ruim 40 procent te hoog", zegt Odin-voorzitter Jeffrey Leichel. Ook de bureaukosten van Kifid zijn relatief hoog. CFD en Odin pleiten voor een sobere en kostenbewuste houding en "een eerlijker verdeling van de kosten over de donoren".

Uit het onderzoek naar de Kifid-begrotingen sinds 2008 blijkt dat consumenten 3,3, verzekeraars 33,1, banken 35,8 en intermediairs 27,8 procent van alle inkomsten voor hun rekening nemen. De laatste twee jaar is de bijdrage van het intermediair gestegen (van 22,5 naar 27,8 procent), terwijl de bijdrage van verzekeraars met hetzelfde percentage is gedaald. Uit een analyse van de laatste 200 gepubliceerde Kifid-uitspraken blijkt dat banken 38 procent van de klachten veroorzaken, verzekeraars 46 procent en zelfstandige intermediairs 16 procent. Onder de laatste groep vallen ook de klachten over vermogensbeheerders (4 procent). "Uitgaande van het principe de vervuiler betaalt' is de nota van het intermediair ruim 40 procent te hoog. In ieder geval betaalt het intermediair in verhouding veel meer dan banken en verzekeraars. Dat voelt niet goed", zegt Leichel.

Uit het onderzoek komt verder naar voren dat het Kifid-personeel ten opzichte van rechtbankpersoneel duurder is. De gemiddelde loonsom van alle rechtbanken, rechthoven en aanverwante entiteiten bedroeg 80.500 euro per fte (2012). Bij het Kifid was dit 91.250 euro per fte (2014). Daarbovenop komt nog 1,4 miljoen euro voor kosten van extern personeel en commissiekosten. Ook de kosten voor huisvesting zijn hoger dan gemiddeld. Volgens de NFC-index waren de gemiddelde kosten voor huisvesting 4.451 euro per fte (2012). Het Kifid noteerde in 2014 huisvestingskosten van 12.224 euro per fte.

 

Oproep aan politiek
CFD en Odin zijn naar eigen zeggen geschrokken van de resultaten. "Bij een laagdrempelig klachteninstituut verwacht je een sobere en kostenbewuste houding, met een volledige focus op de dienstbaarheid aan consumenten en een eerlijke verdeling van kosten over de sector. Passend beleid noemen we dat tegenwoordig. Dat lijkt allemaal nog heel ver weg", aldus CFD-voorzitter Edwin Herdink.

CFD en Odin roepen de leden van de vaste commissie voor Financiën op om meer aandacht aan het Kifid te besteden. "Kifid moet de kosten kritisch tegen het licht houden, moet de kosten eerlijker verdelen over zijn donoren en zou de voorgenomen noodzakelijke kwaliteitsslag budgetneutraal moeten uitvoeren. In 2014 waren de kosten van Kifid ruim 82 procent hoger dan in 2008. Het aantal klachten is in diezelfde periode met slechts 10 procent gestegen en er is een verontrustend laag vertrouwen in het instituut. Dat kan niet zo doorgaan."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Joost van Nieuwenhuijze - 8 februari 2016

Misschien is het ook een idee om de klager "griffiekosten" te laten betalen, net als bij de rechtbank alsmede te veroordelen in de kosten als deze in het ongelijk wordt gesteld.

Eric Rooderkerk - 5 februari 2016

Prima onderzoek maar met verbijsterende resultaten!

CFD adviseert om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

CFD adviseert om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde

In een leidraad actieve provisietransparantie adviseert CFD om niet te werken met een fijnmazig gemiddelde. De leidraad leest: "Er kleven teveel risico’s en...

CFD start opnieuw WOZ-actie

CFD start opnieuw WOZ-actie

Ook dit jaar gaat belangenvereniging CFD een WOZ-actie voeren met als doel relaties van adviseurs te helpen besparen op de onroerendezaakbelasting (OZB). "De eerste...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD dringt aan op minder regeldruk

CFD nam onlangs deel aan een gesprek van ondernemers en vertegenwoordigers daarvan met de ministers van Economische Zaken en Buitenlandse Handel over het vestigingsklimaat...

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD hekelt AFM bij herlancering keurmerk Finzeker

CFD zet het keurmerk Finzeker opnieuw in de markt. "Finzeker start met ingang van 2 oktober 2023 met de werving van kantoren voor het keurmerk. Zodra een landelijke...

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

CFD: onze diensten betaalt u via de premie

Schrap provisietransparantie en neem een uiting op: 'Onze diensten betaalt u via de premie'. Aldus CFD in haar reactie op de Afdeling advies van de Raad van State,...

CFD start samenwerking met SHED Expertise

CFD start samenwerking met SHED Expertise

CFD is een samenwerking aangegaan met SHED Expertise. Met de diensten contra-expertise (brand/water/inbraak/stormschade), schade-expertise, bouw expertise, bedrijfsmatige...

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD lanceert digitale ledenkaart

CFD heeft een digitale ledenkaart ontwikkeld. "Door onze leden digitaal in kaart te brengen, kunnen oriënterende consumenten snel de weg vinden...

CFD start WOZ-actief 2023

CFD start WOZ-actief 2023

De CFD gaat ook in 2023 van start met een WOZ-actie. Doel is relaties van CFD-adviseurs te helpen besparen op de WOZ-belasting. Er zijn voor adviseurs geen kosten...

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD start samenwerking met Calamitijdelijk

CFD heeft het ledenaanbod uitgebreid met Calamitijdelijk. Sinds 2014 heeft Calamitijdelijk een netwerk opgebouwd van direct beschikbare woningen waarin slachtoffers...