Christian Bouter likes & unlikes

Christian Bouter 2014

Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Steeds meer geldverstrekkers zien in dat de meeste bezoekers op hun website op zoek zijn naar een offline kanaal om een hypotheek te regelen. Lokale financieel advieskantoren zijn daarbij uitstekend in staat om de transactie te realiseren. De betrokkenheid tussen klant en financieel adviseur is groot. Klanten zien de waarde van het advies dat hen wordt geboden en zijn ook bereid dit zowel online als offline uit te dragen. Veel hypotheekadviseurs hebben mede daardoor weinig moeite met het werven van nieuwe klanten. Klanttevredenheid en onderzoek daarnaar is voor de wat grotere financieel adviesorganisaties al tijden een speerpunt. Een nieuwe tendens is dat steeds meer marktpartijen inzien dat zij (mede)verantwoordelijk zijn in het scheppen van een geloofwaardig beeld over de dienstverlening richting consumenten. Door deze toenemende openheid zal ongetwijfeld meer duidelijk worden welke financieel dienstverleners ook na het afsluiten van een hypotheek of verzekering een goede service en zorgplicht bieden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Op ons platform zien wij een groot verschil tussen hypotheek- en verzekeringsadviseurs als het gaat om openheid over de dienstverlening, tarieven en klanttevredenheid. Ongetwijfeld heeft het provisieverbod een verschil gemaakt in de hypotheeksector: het is voor adviseurs onontbeerlijk geworden om hun toegevoegde waarde te laten zien. De tendens die in de hypotheekbranche zichtbaar is, zou meer uit mogen waaien naar andere dienstverleningssectoren. Nog (te)veel verzekeringskantoren nemen online marketing niet serieus en worden dus slecht gevonden op internet. Terwijl bijna iedereen zich eerst online oriënteert voordat ze een keuze maken. Veel kantoordirecteuren zien er ook tegenop, omdat ze denken dat ze de strijd aan moeten gaan met de direct writers en vergelijkers. Dat is echter een grote gemiste kans want heel veel consumenten en ook zakelijke klanten (zzp en mkb) zoeken juist online naar een goede financieel adviseur in de buurt. Ook verzekeraars zouden daarom de lokale financieel adviseur een prominente plek moeten geven in de online klantroutes op hun eigen website en de mijnomgeving."

Reactie toevoegen

 
Meer over
André van Luijk likes & unlikes

André van Luijk likes & unlikes

"De hypotheekrenteaftrek is inmiddels een gedrocht geworden." Dat stelt Financieel Planner André van Luijk (Woonvisie en WoonGold) in de rubriek Like &...

Dorine van Basten likes & unlikes

Dorine van Basten likes & unlikes

"De communicatie van hypotheekaanbieders en adviseurs met hun bestaande klanten kan écht veel beter." Aldus Dorine van Basten, voorzitter Stichting Nationaal...

Ron Gardenier likes & unlikes

Ron Gardenier likes & unlikes

"We moeten meer mét en minder afzonderlijk van elkaar doen." Aldus NVGA-voorzitter Ron Gardenier (Aon) in de rubriek Like & Unlike van VVP Online. Gardenier...

Wim Vonk likes & unlikes

Wim Vonk likes & unlikes

"CRM 2.0 gaat over de ‘nieuwe adviseur’: hij/zij die een hoge mate van inleving laat zien." Dat zegt Wim Vonk (SparklingCRM) in de rubriek Like &...

Tony Dingemanse likes & unlikes

Tony Dingemanse likes & unlikes

"De financiële sector luistert naar de klant van 10 jaar geleden en niet naar de klant van nu." Dat zegt Tony Dingemanse (Projectmanager RISK en InsureApp)...

Wim Heeres likes & unlikes

Wim Heeres likes & unlikes

Adviseurs en verzekeraars moeten nóg meer investeren in de onderlinge samenwerking. Dat vindt Adfiz-voorzitter Wim Heeres in de rubriek Like & Unlike...

Bob Stehmann likes & unlikes

Bob Stehmann likes & unlikes

"Technologie en financiële dienstverlening worden steeds vaker gecombineerd met als gevolg directe voordelen in dagelijkse situaties." Dat zegt Bob Stehmann...

Bernardo Walta likes & unlikes

Bernardo Walta likes & unlikes

"Wij, als intermediaire verzekeraar, en de adviseur moeten nog beter gebruikmaken van big data." Aldus Bernardo Walta (De Goudse) in de rubriek Like & Unlike...

Gérard Teurlings likes & unlikes

Gérard Teurlings likes & unlikes

“De vakmens krijgt steeds meer directe invloed bij branche- en beroepsverenigingen. Dat is een goede ontwikkeling”. Aldus Gérard Teurlings, voorzitter...

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

Herwin Schrijver en Marjol Nikkels like & unlike

"Inactiviteit wordt beloond. En iedereen weet: hoe langer uit het arbeidsproces, hoe moeilijker het wordt weer aan de slag te gaan." Aldus Marjol Nikkels en...