Commissie voor Schrijnende woekerpolisgevallen

Marten Oosting

De Stichting Verliespolis, de Stichting Woekerpolis Claim en het Verbond van Verzekeraars namens zes verzekeraars hebben de Commissie Individuele Schrijnende Gevallen geïnstalleerd.

De commissie, onder voorzitterschap mr. dr. Marten Oosting, heeft tot taak te toetsen of de afspraken die de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim met de betreffende verzekeraars hebben gemaakt over de behandeling van schrijnende gevallen, goed worden toegepast. Het instellen van deze commissie was een van de onderdelen in de overeenkomsten die de Stichting Verliespolis en de Stichting Woekerpolis Claim met de verzekeraars Achmea, Aegon, ASR, Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en SNS Reaal hebben gesloten. "Op grond van de schrijnende gevallenregeling kan een polishouder als aan bepaalde in de regeling omschreven voorwaarden is voldaan, aanspraak maken op een aanvullende vergoeding van zijn verzekeraar. Als een polishouder het niet eens is met de toepassing van deze voorwaarden door de verzekeraar, dan kan hij zich wenden tot deze commissie", aldus het Verbond.
De commissie verricht haar werkzaamheden onafhankelijk en bestaat naast Oosting uit twee door hem aangewezen leden, te weten prof. mr. Edgar du Perron en Peter van Zijp. Het oordeel van de commissie is bindend voor verzekeraar en polishouder. De commissie brengt de polishouder geen kosten in rekening.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 29 april 2013

Er is als ik het goed begrijp vooraf bepaald wie en wat een schrijnend geval is? Dan kan ik een hersteladvies uitbrengen op basis van deze regeling. Dat is dan wel weer mooi, al maak ik liever zelf uit wat een schrijnend geval is. Zelf vind ik bijvoorbeeld provisievrije polissen waarop na invoering van model 3 plotseling "gewoon" kosten bemiddelaar in rekening blijken te worden gebracht (dit zijn algemene kosten die niet specifiek aan uw provisiebeloning zijn gekoppeld) erg schrijnend. Die staat er vast niet in.

Jeffrey Leichel - 26 april 2013

Wat is er mis met het KiFiD? Denk na....... Wel leuk voor Du Perron (voorzitter Geschillencommissie KiFiD) die nu EN in een commissie zit waar verzekeraars achter zitten EN voorzitter is van de KiFiD geschillencommissie (die volstrekt onafhankelijk is, uiteindelijk onder de verantwoordelijkheid valt van het Ministerie van Financiën en EXACT DEZELFDE zaken behandelt). Beiden kunnen bindende uitspraken doen. Ik denk dat de Consumentenbond (die in het bestuur zit van het KiFiD) deze nieuwe commissie ook van harte ondersteunt, want bij deze door het Verbond opgezette commissie kun je als consument zelfs helemaal gratis terecht. Dat kun je dus als consument veel beter naar deze commissie dan naar het KiFiD, toch? Kifid is losgekoppeld van de financiële sector. Deze positie is vastgelegd in de statuten, die door de minister van Financiën zijn goedgekeurd. Het financiële klachteninstituut werkt onafhankelijk en onpartijdig. De compliance, de regelgeving en de financiering van het instituut staan onder toezicht van de minister van Financiën.

Lees meer over
'woekerpolis' controleert Hersteladvies Verbond

'woekerpolis' controleert Hersteladvies Verbond

De Vereniging Woekerpolis van Ab Flipse is het eens met de kritiek van Stichting Odin op het Loket Hersteladvies Beleggingsverzekeringen van het Verbond van Verzekeraars....

Nn in beroep tegen woekerpolis-oordeel

Nn in beroep tegen woekerpolis-oordeel

NN gaat in beroep tegen de compensatie in de woekerpolisaffaire, waar de verzekeraar eind maart toe werd veroordeeld. De Geschillencommissie van klachteninstituut...

"Procederen in woekerpoliszaken loont"

"Procederen in woekerpoliszaken loont"

“Met deze uitspraak wordt een belangrijk signaal afgegeven: procederen in woekerpoliszaken loont.” Dat stelt voorzitter Ab Flipse van Vereniging Woekerpolis.nl...

Dijsselbloem legt oproep consumentenbond naast zich neer

Dijsselbloem legt oproep consumentenbond naast zich neer

Minister Dijsselbloem van Financiën grijpt niet in bij ASR vanwege de verschillen in woekerpolisschikkingen. Dat zei hij in zijn wekelijke gesprek met RTL-Z....

Achmea moet klant met woekerpolis 20.000 euro betalen

Achmea moet klant met woekerpolis 20.000 euro betalen

Achmea moet aan een klant met een woekerpolis ongeveer 20.000 euro schadevergoeding betalen, aldus klachteninstituut Kifid.   Een eerdere tegemoetkomingsregeling...

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

"Hersteloperatie woekerpolis mislukt"

De hersteloperatie woekerpolis is mislukt. Dat zegt Stichting Odin na analyse van de AFM-rapportages nazorg beleggingsverzekeringen van de afgelopen jaren. "Volgens...