Concrete suggestie voor verbetering provisieverbod

VVP maakte vorige maand met een aantal verzekeraars een tussentijdse balans op van het provisieverbod. Focus was: welke verbeteringen zijn nodig ten aanzien van klant én sector. Op vvponline ontstond een levendige discussie. Adviseur Albert van der Poll van Van der Poll Financiële Diensten stuurde de redactie van VVP een concrete suggestie.

Van der Poll: "Ik ervaar dat de initiële advieskosten als (te) hoog worden ervaren en vaak ook door de consument worden gerelateerd aan de prijs van het product. Het advies wordt nog niet als een op zichzelf staand 'product' ervaren. Een advies van een paar honderd euro wordt dan gerelateerd aan een premie van 10 euro per maand en is dan dus duur. Wat mij betreft zou de betaling over een langere periode gespreid kunnen worden, van bijvoorbeeld vijf jaar. Dat hadden we vroeger met de retourprovisie toch eigenlijk ook, en daar piepte niemand over. Mijn hypotheekadvies van 2.000 euro kan nu in 24 termijnen betaald wat toch een flink maandbedrag is, terwijl je op je klompjes aanvoelt dat steeds meer mensen de kosten niet meer kunnen mee financieren. Is dat vijf jaar dan is het veel draaglijker in de maand. Het moet natuurlijk allemaal wel kunnen qua cashflow en zo, en je krijgt een debiteurenrisico. Maar een uitvaartadvies- en bemiddeling kost dan bijvoorbeeld 250 euro verdeeld over vijf jaar is zo’n 4 euro per maand."

Van der Poll is van mening dat de beste oplossing zou zijn dat die kosten die de adviseur met de klant is overeengekomen als een tijdelijke opslag op de premie zou kunnen worden betaald. "Ik verwacht dat dat een brug te ver is. Betaling via verzekeraars zal politiek tot ondraaglijke jeuk leiden. Maar een rentevrije spreiding van advieskosten zou wel kunnen."

Volgens Van der Poll is ook een transparante opslag over de looptijd mogelijk, ook al leidt dit tot dezelfde problematiek. "Gaat de verzekeraar incasseren dan heb je denk ik een politiek probleem. Mijn bezwaar hiertegen is ook dat het dan wel erg lang gaat duren voor je de advieskosten terug hebt verdiend. Productlooptijden van 20-30 jaar waarbij de advieskosten gespreid worden betaald? De meeste werkzaamheden zitten aan het begin. Moet ik dan die kosten over dertig jaar ontvangen? De meeste producten lopen niet tot het eind, dan krijg je dus telkens steeds je advieskosten niet volledig betaald."

Iets anders wat moet worden opgelost is het advies-zonder-product, aldus Van der Poll. "Alle oplossingen die nu worden aangedragen - vooral vanuit verzekeraars - gaan er toch wel vanuit dat er een product tot stand komt, waardoor er een verzekeraar in beeld is die eventueel de incasso kan gaan doen inclusief beloning intermediair. Ik heb dit jaar al twee hypotheken waarbij ik het gehele hindernisparcours al had afgelegd en op de laatste hindernis struikel bij een geldverstrekker, na uitbrengen van een offerte. Dan heb ik 75-90 procent van de werkzaamheden verricht en in dit soort complexe zaken meer dan gemiddeld uren besteed. Hoe gaan we dan met de betaling van de advieskosten om? Er kan geen opslag op rente/premie worden gerekend. De consument ervaart het als ik heb niet gekregen waar ik om vroeg… en betaalt ook niet van harte."

Van der Poll hoopt dat er meer suggesties binnenkomen zodat er een positieve vruchtbare oplossingsgerichte sfeer ontstaat. "Het lijkt wel of we momenteel allemaal in een lichte depressie zitten."

Reacties en suggesties zijn welkom, eventueel ook naar vvp@nijgh.nl.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jan de Boer - 16 september 2014

Ik blijf mij nog steeds verbazen over het feit dat er een volstrekt nieuwe financiële wereld om ons heen ontstaat en het intermediair krampachtig blijft zoeken naar compensatie of liever nog herstel (!) van oude verdienmodellen en beloningsstructuren. De knoppen zijn definitief om, ga uit van je eigen kracht en zoek voor jezelf naar nieuwe verdienmodellen in, schade, vermogen, bancair of wat dan ook. En prijs je gelukkig als je collega dit anders zal invullen en een andere weg kiest. Ook de klant is daar best voor in als je verhaal maar klopt en je intenties goed zijn en goed worden uitgedragen. Maar zeuren dat de klant je te duur vindt en dat je nota niet betaald kan worden dan volg je de wispelturige klant, de onbetrouwbare overheid en de geldstromen van de voor jou onbeheersbare derden. Als je je volledige bedrijfsmodel afhankelijk maakt van omzet-incasso via samenwerkende partijen (verzekeraars etc.) en deze omzet een afgeleide laat zijn van een ongeleid projectiel als kapitaal en/of premie/provisievormen dan zak je als een baksteen voor je eindexamen "Ondernemersvaardigheden 2014". Heb je gelukkig wel weer meer tijd voor de WFT plus in 2015 :-) Jan de Boer

Kees Bergman - 16 september 2014

@Jan. OK Jan, dat is jouw idee. Laat het niet als enig zaligmakend zijn. Laat mij en mijn klant de vrijheid met mijn idee en bewandel zelf de weg, die jij als enig juiste vindt. De waarheid ligt zoals altijd in het midden. Met de volledig beheersbare omzet- incasso en de daartoe behorende goede bediening van de klant is een perfect businessmodel op te zetten. vr.grt Kees Bergman..

Kees Bergman - 15 september 2014

@albert. Snap hem nu iets beter. Succes do en een vlg keer hoop ik erbij te zijn. Zorg ervoor, dat mensen zoals jij met voorkeur abonnementen en mensen zoals ik met voorkeur gezonde via nota betaalde provisie naast elkaar kunnen blijven leven en er voor de klant zijn. Als wij allen dat uitgangspunt hebben, dan komt het goed.

Albert van der Poll - 15 september 2014

@ Aad, mijn inschatting is dat de consument ons - voorgelicht door RADAR Consumentenbond en scribenten als mevrouw Verdegaal - nog steeds positioneert als de polisverkoper uit de jaren '90. Aan zo'n sjacheraar (die je uit eigenbelang een polis probeert aan te smeren voor en torenhoge provisie die aan de strijkstok blijft hangen zodat ie van jouw centen naar de Malediven kan om de teneur maar even te pakken) wil niemand een vergoeding betalen. Zelfs geen 100- 200 euro voor een uitvaartverzekeringsadvies met een drie keer zo hoog eindkapitaal als het meest gesloten/verkochte product bij Independer. Gooi je toch 20.000 euro weg. Laatst nog weer zo'n SP kamerlid: het lijkt mij niet dat tussenpersonen -Mind you zelfs GRATIS NIET- bij de oplossing van de woekerpolisaffaire zouden kunnen helpen, want zij hebben de klanten die polissen toch verkocht. Als dit het niveau is van de fine fleur van ons land, wat mag je dan van een consument verwachten?

Albert van der Poll - 15 september 2014

@ Jeffrey ik ben er, herkenbaar aan wit hanenpak met rode kam ;-) Onderdeel van het gesprek is toch denk ik ook waarom meer dan 80% van de adviseurs zich op generlei wijze representatief vertegenwoordigt voelt door één van de bracheorganisaties? De brancheorganisaties zijn betrokken bij de vorming van wet- en regelgeving, maar lijken niets goed te kunnen doen. Ik hoop dat ook de ongeorganiseerde adviseurs zich vanaf de zijlijn naar Zeist begeven voor deelname aan het overleg. Hoewel, zijn die wel lid van een assurantieclub? Ik wil wel een balletje opgooien over de gedachten die de ambtenaren hebben over adviseurs.

Geert Sijbring - 15 september 2014

Doordat de overheid zich steeds meer terug trekt ,om zijn burgers te beschermen voor financiële risico's zou je denken dat ze de financiële producten en advies laag drempel gemaakt zouden worden. Maar het tegenovergestelde is waar.(Altijd bij de overheid) Daarom ben ik nog steeds zo boos, en dit blijf ik ook. Geen eigen belang heb namelijk geen leven vergunning. Maar ik zie bij klanten dat het niet verzekerd wordt. Nu mijn oplossing bij hypotheken gewoon weer 106 procent financieren, en 6% extra aflossen in 5/10 jaar. dan komt de woning mark gewoon weer op gang. Bij andere producten gewoon laten betalen door de maatschappijen, die verdien genoeg om ons te betalen voor ons werk. en dan een vaste vergoeding bij alle maatschappijen gelijkt, en goede controle van de overheid om te voorkomen dat sluiten om sluiten wordt voorkomen , doen ze eindelijk ook iets voor hun riante salarissen. Als ze dit hadden gedaan waren we niet zover afgegleden als nu. Maar nu het kalf is verdronken dempt met de put.( Paniek voetbal.) Geert Sijbring

Michel Scheiuit - 15 september 2014

Laat die klant nou gewoon lekker zelf kiezen. De afgelopen jaren is er alleen maar voor hem beslist. Je moest eens weten hoeveel klanten het er niet mee eens zijn. Ze vinden het verhaal van transparantie prachtig. Totdat de (in liquiditeit interende) rekening wordt gepresenteerd. Dan hadden ze toch liever 5,- tot 10,- per maand meer betaald gedurende 30 jaar. En dan vertel je er bij dat de verzekeraar al die 360 maandopslagen op ėėn hoop veegt en jouw advies daarvan betaalt. Dan loopt er weliswaar een lijntje tussen adviseur en verzekeraar en zou er MISSCHIEN een schijn van belangenverstrengeling kunnen zijn maar ach, dat is ie wel gewend van alle andere producten (en adviezen) die hij koopt... Per slot van rekening kan hij zelf kiezen dus als ie die schijn niet wil dan betaalt ie zelf. In ėėn keer.

Jeffrey Leichel - 15 september 2014

@Albert, Ik betaal ook mijn onderhoud ketel vooruit, en de krant en de verzekering en en een monteur die alleen maar komt kijken, en een surplus energie en muziekles voor de kinderen. Zeker niet in alle gevallen krijg ik bij tussentijds beëindigen dan (alle) geld terug. Vooruitbetalen is dus heel normaal en wordt meer geaccepteerd als je de klant ook structureel ondersteunt (en daar ligt de sleutel). Ik ben er de 18e inderdaad bij.

Albert van der Poll - 15 september 2014

@ Berend, ik heb berekend dat ik er met abo systeem op vooruitga, dus waar ik de afgelopen 25 jaar dan van heb geleefd weet ik ook niet.. We kunnen misschien wel een basissetje van randvoorwaarden aangeven waaraan een model moet voldoen, en dan bepalen of het huidige systeem zo kan werken. BV jouw directe betaling of mijn gespreide betaling. Ik vind wel dat het minimaal zo moet zijn dat je als adviseur in een normale werkweek een fatsoenlijke beloning moet kunnen verdienen aan de relaties die je bedient. Ook als je alleen modale burgers adviseert. Ik ben benieuwd wie er vindt dat dat momenteel mogelijk is.

Kees Bergman - 15 september 2014

Geachte redactie, geachte heer Vreeswijk. Ik ben het weer geheel met Jurjen eens. Zie de dicussie van 12 aug 2014. Waarom heeft u zich daar niet in de discussie gemengd en komt u nu met een uit deze discussie gehaald voorstel? Dit voorstel staat u waarschijnlijk aan. De discussie d.d. 12 aug 2014 was zeer gezond en zeker niet zielig. Ik ga verder geen argumenten aandragen. Ik denk, dat wij zowel voor- als tegenstanders ons de komende 3 jaar neer moeten leggen bij het decreet van de minister. Zorg, dat je je PE Plus haalt en nu ben ik het weer met Jurjen eens misschien nog wel dit jaar. Laten we wel proberen om het onzalige systeem van de PE plus opvolging een beetje menselijk te houden. Zorg, dat je met abonnementen of provisie je klanten goed bedient. Het zou trouwens goed zijn en de rust ten goede komen, wanneer Jurjen, redactie, directie verzekeraars en wie zich nog meer geroepen voelt om ook PE plus te halen. Geachte redactie, ik vind wel, dat u op het ogenblik beter uw peilen kunt richten op gesubsidieerde self fulfilling prophecy van maatschappijen, wat betreft hun internetdistributie.

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

Adfiz: "Nederland roepende in woestijn met pleidooi voor Europees provisieverbod"

“Vinden jullie harmonisatie ook zo belangrijk als de rest van Europa een provisieverbod afwijst?” Die vraag stelt Adfiz-directeur Enno Wiertsema aan...

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Helft denkt dat hypotheekadviseur nog steeds afsluitprovisie krijgt

Hypotheekadviseurs krijgen naast hun fee ook nog afsluitprovisie. Dat denkt 52,3 procent van de respondenten in onderzoek van De Hypotheekshop naar misverstanden...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Adviescollege toetsing regeldruk: provisieverbod in plaats van -transparantie

Het Adviescollege toetsing regeldruk (ART) gaf de minister het advies om een provisieverbod als minder belastend alternatief te overwegen dan wel toe te lichten...

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Minister: provisieverbod niet per se overtreden bij lijfrenterekeningen

Dat de beleggingsonderneming zorgdraagt voor de inning van de afgesproken vergoeding tussen financieel adviseur en diens klant, is niet zonder meer een overtreding...

Speelveld Advies

Speelveld Advies

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant...

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Uitstel beantwoording Kamervragen Grinwis over omzeilen provisieverbod

Minister Hoekstra heeft de Kamer laten weten dat de door het lid Grinwis (ChristenUnie) gestelde schriftelijke vragen over het omzeilen van het provisieverbod door...

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Kamervragen over omzeilen provisieverbod

Pieter Grinwis (ChristenUnie) wil van minister Hoekstra weten of het waar is dat enkele aanbieders van financiële producten het provisieverbod omzeilen en wat...