Consumentenbond: "lokpolis stelt teleur"

Lokeend

De Consumentenbond meent dat aanbieders van levensverzekeringen met winstdeling de consument "volledig op het verkeerde been zetten" door op hun polisbladen de term 'garantierendement' te gebruiken. "De consument verwacht dat dit het minimumrendement is, maar in werkelijkheid gaan hier nog kosten vanaf." De bond roept de AFM op verzekeraars te verplichten om alleen nog te adverteren met het nettogarantierendement, het gegarandeerde rendement na aftrek van kosten.

"Winstdelende polissen worden officieel niet tot de woekerpolissen gerekend", schrijft de bond in het artikel 'Lokpolis stelt teleur' in de Geldgids van november 2014. "Het zijn geen beleggingsverzekeringen. De premies en het gegarandeerde eindkapitaal liggen van tevoren vast. Ook liggen de kosten doorgaans onder de Wabeke-norm van 2,5 procent."

Volgens de Consumentenbond betekent dit niet dat de kopers van winstdelende polissen de teleurstellende uitkomst aan zichzelf te wijten hebben. "Veel adviseurs hebben op basis van veel te optimistische prognoses het eindbedrag vastgesteld en met deze uitkomst klanten gelokt", aldus de bond. "Tussenpersonen en/of verzekeraars hadden op zijn minst tijdig kunnen waarschuwen voor de tegenvallers en een goede uitleg hiervoor moeten geven. De adviseurs hebben destijds een vorstelijke beloning ontvangen voor hun diensten. De Consumentenbond is van mening dat ze daar gedurende de looptijd ook zorg voor moeten verlenen. Als consumenten op tijd waren gewaarschuwd, hadden ze voorzorgmaatregelen kunnen nemen."

 

Grote verschillen in kosten

Op dit moment zijn er volgens de Consumentenbond zes verzekeraars die winstdelende polissen aanbieden: Conservatrix, De Goudse, Dela, Erasmus, Klaverblad en Onderlinge 's Gravenhage. Op basis van gegevens van MoneyView constateert de bond dat er grote verschillen in kosten zijn. Bij de genoemde zes aanbieders lopen de kosten uiteen van 0,8 tot 2,6 procent. In de Geldgids wordt als voorbeeld het 'Natuurlijk' Garantieplan van Conservatrix genoemd. Deze winstdelende polis biedt een garantierendement van 3,5 procent per jaar. Toch is de klant beter uit met het CoöperatiespaarPlan van Dela dat een garantie van 2,81 procent geeft. Na aftrek van de kosten ontvangt de Dela-klant 2,75 procent en bij Conservatrix 1,4 procent. Door aanbieders te verplichten alleen nog te adverteren met het nettogarantierendement zouden klanten niet meer op het verkeerde been worden gezet, meent de Consumentenbond.


Reacties

Geert Sijbring 21 oktober 2014

Heeft de consumentenbont ook al aandelen bij Dela. lijkt wel dat de consumentenbond reclame maakt. . En ze zeggen dat adviseurs klanten lokken met hoger voorstelling van de winst. Was het niet zo dat dit wettelijk was vastgelegd dus eerst 4% rente ( later 3%) plus winstdeling samen max 8 %. . en was het niet zo dat deze winstgevende polissen werden gekoppeld aan hypotheken. en vaak lijfrentes die betaald werden uit de spaarloonregeling. dus € 51,08 betalen en dan twee keer belasting aftrek dus kosten 11 euro,( Voor de klant). en doordat de overheid het spaarloon heeft afgeschaft zijn de opbrengsten voor de maatschappijen veel lager geworden ( en tussen personen hebben duizenden euro terug boeking gehad daardoor.)want niemand sluit meer deze polissen en niet in de laatste plaats door het provisie verbod. en dat daarom de winsten erg terug lopen. En wat verdiende de adviseur dan aan de hypotheek en traditionele polis, nou 0,7 procent over de hypotheek gelden en 4,25% premie maal duur. dus hypotheek €150000 keer 0,7% is €1050,- en de premie in dit geval € 36000 keer over de hele looptijd 4,25 % €1530.- Samen voor de hele hypotheek € 2580,- voor ruim 30 uur werk . Wat was er mis mee. en dan ook nog het risico dat als de klant de betaling niet deed de adviseur de provisie moet terug betalen. Nee nu gaat het goed en de klant is veeeel beter uit. ha .ha. ha. Geert Sijbring

Paul Schoo 20 oktober 2014

De consumentenbond heeft 13 jaar lang zitten slapen. Fijn dat ze toch nog ontwaken. Eea was vanaf 2001 nieuwe belastingstelsel al duidelijk. Daarom adviseerden wij geen levenproducten meer.