Consumentenbond: meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl

Advieskeuze.nl logo nieuw

De Consumentenbond heeft haar belang in Advieskeuze.nl uitgebreid naar 52 procent.

De Consumentenbond vindt het "belangrijk dat er een onafhankelijk platform is waar consumenten financieel adviseurs met elkaar kunnen vergelijken. Sinds het provisieverbod in de financiële sector in 2013 is de Consumentenbond aandeelhouder van Advieskeuze.nl. Een meerderheidsbelang in Advieskeuze.nl borgt dat het platform onafhankelijk blijft en niet in handen komt van een bank- of verzekeringsconcern."Met het meerderheidsbelang is ook de uitstraling en het logo van Advieskeuze.nl aangepast aan dat van de Consumentenbond.

Met 65.000 bezoekers per maand is Advieskeuze.nl volgens eigen zeggen de grootste en meest bezochte onafhankelijke vergelijkingssite van financieel adviseurs. Op de site staan 60.000 gecontroleerde reviews van consumenten over financieel adviseurs. Daarnaast hebben 4.500 advieskantoren hun profiel aangevuld met uitgebreide kantoorinformatie, zoals openingstijden en tarieven. Door de intensievere samenwerking wil de Consumentenbond realiseren dat er ook meer informatie beschikbaar komt over welke voorwaarden adviseurs hanteren, of ze zijn aangesloten bij een klachteninstituut en wat hun specialisme is. Consumenten kunnen hierdoor een betere keuze maken. In 2015 hebben naar schatting 25.000 consumenten contact opgenomen met een financieel advieskantoor dankzij de informatie op Advieskeuze.nl.

Lees meer over

Reacties

Albert van der Poll 14 maart 2016

't is beter dan Independer, maar dat de anti-intermediaire Consumentenbond het voor het zeggen krijgt mag reden zijn tot zorg. Tot op de dag van vandaag vergelijkt de Consumentenbond producten mét en zonder advies op eindprijs, zijn provisiebetalingen altijd woekergeld dat aan de strijkstok blijft hangen over de rug van de gedupeerde consument, en is het allemaal veel beter om alles zelf te doen aan de hand van tips van de Consumentenbond, en rechtstreeks zaken te doen met aanbieders. Die consumentenbond verkoopt inmiddels ook zelf verzekeringen tegen provisie of affiliatevergoedingen. Bij de les blijven, en goed opletten hoe "onafhankelijk" de consumentenbeoordelingen worden geplaatst. Als er straks bij overal een linkje staat naar de pagina waar de consument kan afsluiten bij de Consumentenbond is het verhaal natuurlijk over en uit. Onafhankelijk is -net als bij intermediairs- essentieel voor het verhaal.

Roelof Radstaake 11 maart 2016

Deel de mening van Chris en heb nog een extra bedenking bij deze strategie. Immers, bij de Consumentenbond kan je positieve reviews 'kopen' en de vraag is of deze manier van handelen ook wordt geïntroduceerd bij de vergelijker. Per slot van rekening is de Consumentenbond een super commerciele instantie waar het begrip "onpartijdig' onder zware druk staat van een verdienmodel. Ik denk ook dat een positie van toezichthouder of raad van advies beter was geweest dan het simpelweg overnemen en daarmee besturen van advieskeuze.nl.

Chris de Bruin 10 maart 2016

Ik sta hier nog niet direct bij te juichen. De gegeven argumenten begrijp ik wel, maar de vraag is of branche én consumenten gediend zijn bij een vergelijkingssite, waar de Consumentenbond de baas van is. Want diezelfde Consumentenbond heeft zich nog wel eens erg kritisch uitgelaten over het wel en wee van adviseurs. Als dat terecht is, heb ik er geen moeite mee. Maar als dat niet terecht is, of wat te dik aangezet, dan vraag ik mij af of die consument daar wel zo mee gediend is, want die kijkt daar niet doorheen. Advieskeuze.nl was tot dusverre een commerciële club, die goed werk deed, in het belang van consument en adviseurs. Nu wordt een verenigingsstructuur de doorslaggevende beleidsstem. Was het niet beter geweest de Consumentenbond niet managementmatig erin te betrekken, maar bijvoorbeeld als toezichthouder in een soort RvC of iets dergelijks? Ik hoop dat dit goed afloopt, de tijd zal het leren!

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Teleurstellend dat de Consumentenbond niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies, aldus de OvFD in een reactie op het bericht dat hypotheekbanken consumenten...

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

"Bij complexe wijzigingen met grote financiële gevolgen is deskundig, persoonlijk advies gewenst en noodzakelijk. Met dergelijk advies zijn uiteraard kosten...

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

Volgens de Consumentenbond jagen banken woningeigenaren die tussentijds hun hypotheek willen wijzigen op kosten. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond,...

"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee...

"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

Een 'laagsteprijsgarantie' in de hotelbranche klinkt leuk maar je moet een engelengeduld hebben om er een beroep op te kunnen doen, concludeert de Consumentenbond...

Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Het nieuwe kabinet moet volgens de Consumentenbond snel beslissen over de toekomst van de salderingsregeling voor bezitters van zonnepanelen en duidelijk maken hoe...