Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

Parkeerverbod

"Met de introductie van het provisieverbod beoogde de overheid dat rechtstreekse betaling door de klant zou leiden tot meer onafhankelijke advisering. Dat blijkt in de praktijk dus niet altijd zo te zijn." Aldus de Consumentenbond in haar Geldgids van november.

De Geldgids leest verder: "Een consument wordt soms met stunttarieven binnengelokt en krijgt in het gesprek aanvullende producten aangereikt. (...) Marcel Hooft van Huysduynen, campagneleider bij de Consumentenbond: 'Het maakt nogal uit van wie je advies krijgt. Een bank adviseert alleen eigen producten, een onafhankelijke adviseur vergelijkt verschillende aanbieders. Lang niet iedere consument realiseert zich dat. Daarom zou elke financiële dienstverlener van tevoren duidelijk moeten aangeven met welke aanbieders hij zaken doet. We gaan ons hier hard voor maken als de politiek volgend jaar het provisieverbod tegen het licht houdt.'"

Het artikel in de Geldgids betreft een starter die op zoek ging naar een hypotheek. Uiteindelijk kwam ze bij de Rabobank terecht, die 750 euro vroeg. De Rabo-adviseur vertelde er echter niet bij dat de orv ook elders gesloten mocht worden, waardoor ze nodeloos duur uit is.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Bart Hermanussen - 18 oktober 2016

Een vergoeding die afhangt van het wel of niet verkopen van een product blijft een verkeerd signaal geven. Adviseur is dan ook vaak een misleidende naam in dit soort situaties. De praktijk is lang niet altijd klaar voor adviseurs die volledig voor de klant werken en daarvoor door de klant worden betaald.

Kees Bergman - 18 oktober 2016

Geachte heer Hermanussen, Het gaat er niet om of de vergoeding in provisie of fee of abonnement gegeven wordt. Het gaat erom met welke insteek wordt de provisie of fee of abonnement gerekend. Doorlopende provisie afhankelijk van het scala aan producten dat bij het advies hoort is net zo onafhankelijk als fee of abonnement.

Edwin Herdink - 18 oktober 2016

De doorlopende disussie over met welk beloningsmodel de consument het beste af is, leidt de aandacht af van waar het werkelijk om gaat: eerlijke en deskundige voorlichting. De door de politiek ingezette cultuursverandering van productgedreven verkoop naar klantadvies heeft hierop geen enkele invloed en kan als mislukt beschouwd worden. Want wat is in de kern het wezelijke verschil tussen productverkoop en het aanbevelen van een product van een specifieke aanbieder? Dat is nihil. Herstel van vertrouwen komt niet dichterbij door wettelijke maatregelen, maar louter en alleen door integer handelen van de hele beroepsgroep.

Arnoud Bosch - 18 oktober 2016

Het is jammer dat de Consumentenbond niet aangeeft dat salarisrekening bij de Bank een korting geeft op de hypotheekrente. M.a.w. het hypotheekbedrijf geeft subsidie aan het betaalbedrijf als de klant geen korting krijgt omdat de salarisrekening bij een andere bank loopt. De vraag blijft staan: Wanneer gaat de AFM deze indirecte provisieoverdracht (korting) aanpakken.

Lees meer over
Consumentenbond: Aegon legt boeterente in eigen voordeel uit

Consumentenbond: Aegon legt boeterente in eigen voordeel uit

"Aegon Bank legt de regels voor het berekenen van boeterente bij het oversluiten van hypotheken structureel uit in het nadeel van de klant", zo stelt de Consumentenbond....

Consumentenbond: opzegkosten moeten verdwijnen

Consumentenbond: opzegkosten moeten verdwijnen

Verzekeraars moeten stoppen met het rekenen van kosten voor het opzeggen van een verzekering. De Consumentenbond roept de verzekeraars op hun gedragscode hierop...

"Campagne risico-opslag werpt vruchten af"

"Campagne risico-opslag werpt vruchten af"

Steeds meer banken passen risico-opslagen op hypotheken aan als de verhouding schuld – woningwaarde tussendoor verandert. Sommigen doen dat zelfs zonder dat...

Consumentenbond breidt juridische dienstverlening uit

Consumentenbond breidt juridische dienstverlening uit

De Consumentenbond breidt haar juridische dienstverlening uit met bemiddelen en schrijven van juridische brieven op maat. Zowel leden als niet-leden kunnen hiervoor...

"Actieve provisietransparantie wettelijk verplichten"

"Actieve provisietransparantie wettelijk verplichten"

De Consumentenbond roept de minister van Financiën op actieve provisietransparantie bij schadeverzekeringen wettelijk op te leggen. Directeur Bart Combée...

Zorgverzekering: Consumentenbond ziet nog steeds kloonpolissen

Zorgverzekering: Consumentenbond ziet nog steeds kloonpolissen

Net als in 2017 bieden ook in 2018 de vier grote zorgverzekeraars volgens de Consumentenbond weer basisverzekeringen aan met identieke voorwaarden, maar met een...