Consumentenbond: "provisieverbod leidt niet altijd tot meer onafhankelijke advisering"

Parkeerverbod

"Met de introductie van het provisieverbod beoogde de overheid dat rechtstreekse betaling door de klant zou leiden tot meer onafhankelijke advisering. Dat blijkt in de praktijk dus niet altijd zo te zijn." Aldus de Consumentenbond in haar Geldgids van november.

De Geldgids leest verder: "Een consument wordt soms met stunttarieven binnengelokt en krijgt in het gesprek aanvullende producten aangereikt. (...) Marcel Hooft van Huysduynen, campagneleider bij de Consumentenbond: 'Het maakt nogal uit van wie je advies krijgt. Een bank adviseert alleen eigen producten, een onafhankelijke adviseur vergelijkt verschillende aanbieders. Lang niet iedere consument realiseert zich dat. Daarom zou elke financiële dienstverlener van tevoren duidelijk moeten aangeven met welke aanbieders hij zaken doet. We gaan ons hier hard voor maken als de politiek volgend jaar het provisieverbod tegen het licht houdt.'"

Het artikel in de Geldgids betreft een starter die op zoek ging naar een hypotheek. Uiteindelijk kwam ze bij de Rabobank terecht, die 750 euro vroeg. De Rabo-adviseur vertelde er echter niet bij dat de orv ook elders gesloten mocht worden, waardoor ze nodeloos duur uit is.

Lees meer over

Reacties

Bart Hermanussen 18 oktober 2016

Een vergoeding die afhangt van het wel of niet verkopen van een product blijft een verkeerd signaal geven. Adviseur is dan ook vaak een misleidende naam in dit soort situaties. De praktijk is lang niet altijd klaar voor adviseurs die volledig voor de klant werken en daarvoor door de klant worden betaald.

Kees Bergman 18 oktober 2016

Geachte heer Hermanussen, Het gaat er niet om of de vergoeding in provisie of fee of abonnement gegeven wordt. Het gaat erom met welke insteek wordt de provisie of fee of abonnement gerekend. Doorlopende provisie afhankelijk van het scala aan producten dat bij het advies hoort is net zo onafhankelijk als fee of abonnement.

Edwin Herdink 18 oktober 2016

De doorlopende disussie over met welk beloningsmodel de consument het beste af is, leidt de aandacht af van waar het werkelijk om gaat: eerlijke en deskundige voorlichting. De door de politiek ingezette cultuursverandering van productgedreven verkoop naar klantadvies heeft hierop geen enkele invloed en kan als mislukt beschouwd worden. Want wat is in de kern het wezelijke verschil tussen productverkoop en het aanbevelen van een product van een specifieke aanbieder? Dat is nihil. Herstel van vertrouwen komt niet dichterbij door wettelijke maatregelen, maar louter en alleen door integer handelen van de hele beroepsgroep.

Arnoud Bosch 18 oktober 2016

Het is jammer dat de Consumentenbond niet aangeeft dat salarisrekening bij de Bank een korting geeft op de hypotheekrente. M.a.w. het hypotheekbedrijf geeft subsidie aan het betaalbedrijf als de klant geen korting krijgt omdat de salarisrekening bij een andere bank loopt. De vraag blijft staan: Wanneer gaat de AFM deze indirecte provisieoverdracht (korting) aanpakken.

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Ovfd: teleurstellend dat Consumentenbond niet wijst op waarde advies

Teleurstellend dat de Consumentenbond niet wijst op de waarde van deskundig financieel advies, aldus de OvFD in een reactie op het bericht dat hypotheekbanken consumenten...

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

Banken: "bij complexe wijziging hypotheek deskundig advies nodig"

"Bij complexe wijzigingen met grote financiële gevolgen is deskundig, persoonlijk advies gewenst en noodzakelijk. Met dergelijk advies zijn uiteraard kosten...

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

"Klant met hypotheek melkkoe voor banken"

Volgens de Consumentenbond jagen banken woningeigenaren die tussentijds hun hypotheek willen wijzigen op kosten. Bart Combée, directeur van de Consumentenbond,...

"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

"Gebruik reparatieformulier voorwaarden bij NVM- of vbo-makelaar"

Vereniging Eigen Huis en Consumentenbond raden consumenten met een NVM- of VBO-makelaar aan om hem of haar een 'reparatieformulier' te laten ondertekenen. Hiermee...

"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

"Laagsteprijsgarantie is weinig waard"

Een 'laagsteprijsgarantie' in de hotelbranche klinkt leuk maar je moet een engelengeduld hebben om er een beroep op te kunnen doen, concludeert de Consumentenbond...

Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Combée: liever leveringspremie dan aankoopsubsidie

Het nieuwe kabinet moet volgens de Consumentenbond snel beslissen over de toekomst van de salderingsregeling voor bezitters van zonnepanelen en duidelijk maken hoe...