Consumentenbond sommeert ASR

Bart Combée

ASR is door de Consumentenbond gesommeerd om alle gedupeerden met een woekerpolis genaamd Waerdye redelijk te compenseren en niet alleen de klanten waarmee ASR een geheime schikking trof. Gebeurt dit niet, dat start de Consumentenbond een collectieve juridische actie.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "'Het is zeer onrechtvaardig dat ASR een kleine groep polishouders op gepaste wijze tegemoet komt, maar een veel grotere groep gedupeerden in de kou laat staan. Gelijke gevallen dienen gelijk te worden behandeld."
De Consumentenbond wil ook dat ASR openheid geeft over de schikkingen die het al heeft getroffen. Minister van Financiën Dijsselbloem deed hiertoe eind oktober 2015 de oproep in een brief aan de Tweede Kamer. De minister schreef: 'Ik acht het daarom wenselijk dat verzekeraars transparant zijn over schikkingen en heb verzekeraars om die reden tijdens het genoemde algemeen overleg ook opgeroepen zoveel mogelijk transparant te zijn over (criteria voor) schikkingen'. De Consumentenbond gaat ervan uit dat de minister de verzekeraar hieraan houdt. De Nederlandse overheid is tenslotte eigenaar van ASR nadat het voormalige Fortis-concern eind 2008 door de Staat moest worden gered."

In september 2015 constateerde de Consumentenbond samen met claimorganisatie Wakkerpolis dat ASR honderden consumenten met een woekerpolis in het geheim veel meer compensatie heeft betaald dan tienduizenden andere klanten met dezelfde woekerpolis. Op het Meldpunt Woekerpolissen ASR hebben meer dan 1.000 consumenten met een Waerdye-polis zich gemeld. Wakkerpolis heeft ASR eveneens (een vergelijkbare) sommatie gestuurd.

Lees meer over
Consumentenbond: Woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

Consumentenbond: Woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

De overeenkomst tussen Allianz en enkele claimorganisaties over woekerpolissen, krijgt forse kritiek van de Consumentenbond en Stichting AllianzDINPlanDupe. De Consumentenbond...

"Vergoeding rabo kan oplopen tot 28% van premie"

"Vergoeding rabo kan oplopen tot 28% van premie"

Het bedrag dat Interpolis-klanten betalen voor de dienstverlening van Rabobank kan volgens de Consumentenbond oplopen tot 28 procent van de kale verzekeringspremie....

"vertrouwensmonitor banken schiet tekort"

"vertrouwensmonitor banken schiet tekort"

Vereniging Eigen Huis en de Consumentenbond roepen banken op om hun volledige eigen Klantbelang Centraal (KBC) score bekend te maken. "Die geeft veel meer inzicht...

Consumentenbond prijst Woonlastenverzekering Credit Life

Consumentenbond prijst Woonlastenverzekering Credit Life

De Consumenten noemt de Woonlastenverzekering van Credit Life International, die samen met Callas op de markt wordt gebracht, de beste in Nederland. Volgens de Consumentenbond...