Consumentenbond: verzekeraars houden provisie onder de pet

Consumentenbond logo twitter 2017

Schadeverzekeraars communiceren niet open over de provisies die tussenpersonen ontvangen, stelt de Consumentenbond naar aanleiding van een rondgang langs verzekeraars. De provisie varieert tussen de 10 en 25 procent, zo blijkt uit de antwoorden die de Bond wél ontving, maar klanten moeten zelf achter die informatie aan. 

Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, werkt dat echter niet. “Consumenten vragen niet uit zichzelf naar die bedragen, terwijl het wel waardevolle informatie is. Bijvoorbeeld om in te schatten in hoeverre de bemiddelaar het belang van de aanbieder meeweegt in het advies.”

De Consumentenbond ziet liever een actieve provisietransparantie, zoals de AFM en het Verbond van Verzekeraars al eerder bepleitten. Minister Wopke Hoekstra (Financiën) laat momenteel actieve transparantie in de verzekeringsbranche onderzoeken. De hoop van de Consumentenbond is daarnaast op de Europese richtlijn Insurance Distribution Directive (IDD) gevestigd. Combée: “De branche verzet zich daartegen. Maar uit dit onderzoek blijkt klip en klaar dat de markt uit zichzelf niet in beweging komt en dat wettelijke regels noodzakelijk zijn.”

Ontwijkende antwoorden
De Consumentenbond ontving gedurende het rondje verzekeraars naar eigen zeggen opvallend vaak ontwijkende antwoorden. Zo wilde Nationale-Nederlanden geen percentages verstrekken met het argument dat intermediairs zelf hun provisies bepalen op basis van de toegevoegde waarde en het verdienmodel. Ook Reaal/Vivat, Unigarant, ZLM Verzekeringen, Bovemij, Bruns ten Brink en Lancyr zouden niet of nauwelijks op de vragen naar provisiepercentages hebben gereageerd.

Onder de streep
Niettemin gaven veruit de meeste verzekeraars netjes antwoord. Klaverblad en Interpolis vermelden de provisie zelfs op de site, geeft de Consumentenbond aan. Een rondje bellen en mailen, leverde onder meer het volgende op. United Insurance werkt meestal met provisies van 10 procent. ABN Amro hanteert ongeveer dezelfde percentages voor auto en reizen, maar rekent hogere percentages -20 tot 25 procent- bij oudere producten. ASR heeft een standaard van 20 procent, maar de tussenpersoon kan de ‘provisieschuif’ tussen 0 en 27,5 procent bewegen.

‘Uiteindelijk gaat het erom wat consumenten onder de streep betalen’, zo stelt de Consumentbond. ‘Maar met informatie over provisies kunnen verzekerden wel inschatten in hoeverre bemiddelaars het belang van aanbieders meewegen in het advies. Als de ene verzekeraar meer provisie betaalt dan een ander, kan dat meewegen voor de tussenpersoon’.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Stijn Brouwers - Brouwers Assurantiën 6 juli 2018

Gek hé Bart wij zijn net zo transparant als de directeur van de Consumentenbond. Bart Gombeé wat is uw jaarsalaris eigenlijk? Consument moeten hier zelf ook maar achteraan. Vertel het gewoon, toch! Welk doel heeft dit eigenlijk allemaal?

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

Het jaar van de (actieve) provisietransparantie

(Robin van Beem, Polis Advocaten en lid van het VVP Ondernemerspanel, in VVP 6-2023) Op juridisch gebied zal 2024 naar het zich laat aanzien het jaar van de (actieve)...

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

Nh1816: "Onbegrijpelijk, een gelijk speelveld staat volledig geparkeerd"

“Het gelijke speelveld binnen actieve provisie transparantie staat geparkeerd." Dat concludeert René van Gils, directeur bij Nh1816 Verzekeringen. Van...

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Adfiz: "Meer dan ooit laten zien wat wij doen, wat wij waard zijn"

Actieve provisietransparantie is nog steeds nergens voor nodig, maar als het dan toch komt biedt het de financieel adviseur een uitgelezen kans om zijn waarde tegenover...

Enno Wiertsema (Adfiz): "De wereld op zijn kop"

Enno Wiertsema (Adfiz): "De wereld op zijn kop"

Adfiz-directeur Enno Wiertsema noemt het in zijn maandcolumn de wereld op zijn kop dat de financieel adviseur straks moet uitleggen wat een directe verzekeraar allemaal...

VVP-poll:  invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

VVP-poll: invoering actieve provisietransparantie binnen half jaar is geen probleem.

Actieve provisietransparantie gaat er nu snel van komen. Dat zegt Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle stakeholders over de vormgeving...

Adfiz: actieve provisietransparantie nabij

Adfiz: actieve provisietransparantie nabij

Adfiz verwacht dat de invoering van actieve provisietransparantie nu snel realiteit wordt. Adfiz: "Na jaren van discussie met de minister, de Tweede Kamer en alle...

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

VVP-poll: 'Financiële sector dient duidelijker te maken dat advies en execution only totaal onvergelijkbaar zijn'

Het grote nieuws afgelopen week was ongetwijfeld dat de Afdeling advies van de Raad van State het kabinet haar huiswerk laat overdoen inzake actieve provisietransparantie....

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

Adfiz: provisietransparantie niet helemaal van tafel

"Gelet op de brede politieke steun voor actieve transparantie is het niet de verwachting dat de hele maatregel van tafel gaat", meent Adfiz. "De volgende stap is...