"dertig procent ING-klanten overweegt overstap"

Antoinette Hertsenberg

Het nieuws dat ING betalingsgegevens van klanten wil gaan gebruiken om advertenties op maat aan te bieden, heeft het vertrouwen in de bank ernstig geschaad, zo blijkt uit een enquête onder het Radar testpanel. Ruim 27.500 consumenten vulden de enquête in, waaronder ruim 15.000 ING-klanten.

Alleen al op basis van het nieuws dat ING de gegevens wil gaan gebruiken voor advertentiedoeleinden geeft 30,4 procent van de ING-klanten aan dat zij overwegen over te stappen naar een andere bank. 43,9 procent twijfelt hier nog over, en slechts 25,8 procent geeft aan bij ING te blijven. Bijna tachtig procent (78,8 procent) van de ING-klanten zegt dat door de aankondiging het vertrouwen in ING is afgenomen. Rond de negentig procent van alle bankklanten vindt privacy belangrijker dan scherpe aanbiedingen of kortingen, en ruim 83 procent van de klanten wil niet dat zijn of haar bank persoonlijke gegevens gebruikt voor advertentiedoeleinden, in ruil voor korting op producten of diensten van de bank zelf. Bijna 94 procent van de bankklanten denkt dat, indien een bank betaalgegevens van klanten gebruikt voor advertentiedoeleinden, de bank dit doet om er zelf (meer) geld aan te verdienen. Slechts 1,6 procent van de klanten is het met deze stelling oneens.

Tot slot antwoordde ruim twee derde van alle deelnemers als hun bank persoonlijke gegevens gaat gebruiken voor advertentiedoeleinden, zij hun geld liever bewaren in een oude sok, aldus de enquête van Tros Radar.

Reactie toevoegen

 
ING gaat niet in op eis Milieudefensie

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Groen energielabel grote meerwaarde voor woning

Groen energielabel grote meerwaarde voor woning

Een woning met groen energielabel is voor velen meer geld waard dan een woning zonder, voor sommigen zelfs meer dan tien procent, zo blijkt uit het ING Woonbericht....

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

De pilot ‘Duurhuur’, van NHG, Aegon, BLG Wonen, Florius, ING en Vereniging Eigen Huis is geen succes geworden en is beëindigd. Er was onvoldoende...

Vraag naar energiebesparende werkzaamheden over top heen

Vraag naar energiebesparende werkzaamheden over top heen

De vraag naar energiebesparende maatregelen is nog relatief hoog, maar de enorme groei lijkt er volgens ING Research uit. Hierdoor valt deze steunpilaar, die tegenwicht...

ING van start met Woningcheck

ING van start met Woningcheck

ING is van start gegaan met de Woningcheck. Dit is een rapport dat inzicht geeft in omgevingsfactoren en toekomstige risico’s zoals overstromingsrisico en...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

De Unie legt het eindbod van ING voor een nieuwe cao alsnog ter stemming voor aan de leden. Dit met een negatief stemadvies. Tegelijkertijd erkent De Unie dat het...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank

FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank

Medewerkers van ING hebben een nieuwe cao. De leden van de FNV stemden de afgelopen weken in meerderheid (55 procent) voor het eindbod van hun werkgever waardoor...