Desnoods regelgeving aanscherpen

Document via Pixabay

Vereniging Eigen Huis wil dat de AFM duidelijkheid geeft over wat de klant van zijn onafhankelijke of bankadviseur mag verwachten tijdens de looptijd van zijn hypotheek. "Desnoods moet daarvoor de regelgeving worden aangepast."

VEH: "Er blijken helaas maar weinig adviseurs te zijn die met enige regelmaat zelf iets van zich laten horen, terwijl klanten dat wel verwachten. Veel adviseurs hebben een minimalistische opvatting van de zorgplicht en sturen hun klanten niet meer dan een algemene nieuwsbrief.

"Slechts iets meer dan de helft van de huiseigenaren heeft na het afsluiten van de hypotheek nog wel eens contact met zijn hypotheekadviseur. In bijna 80 procent van de gevallen gebeurt dat pas als de klant zelf contact opneemt en om advies vraagt. Er lijkt een gebrek aan zorgwil te zijn.”

Eigen Huis adviseert klanten om altijd duidelijke afspraken met zijn adviseur te maken.

De Hypotheekshop: veel consumenten niet genegen om advieskosten te maken

De Hypotheekshop schrijft in een reactie de oproep te ondersteunen van VEH om consumenten, adviseurs en aanbieders meer duidelijkheid te verschaffen over de nazorg. Er zijn volgens de adviesketen echter enkele lastige factoren.

De Hypotheekshop: "Wettelijke zorgplicht ziet toe op het oorspronkelijk gegeven advies en de afgesloten producten. Daar vallen bijvoorbeeld onder het beantwoorden van vragen over het product en informeren over wijzigingen in het product of over wijzigingen in wetgeving die gevolgen hebben voor het product of advies. Consumenten hebben hier nog wel eens grotere verwachtingen van.

"Na passeren is de adviseur afhankelijk van de informatie afkomstig van aanbieders en de consument. Ook na herhaaldelijk aandringen zijn de meeste aanbieders niet bereid om de actuele situatie van een lening of verzekering (proactief) met adviseurs te delen. Adviseurs ontvangen meestal geen kopie van de correspondentie die vanuit aanbieders naar consumenten wordt verstuurd of vice versa. Daarnaast zullen consumenten zelf hun adviseur moeten informeren over veranderingen in hun persoonlijke leven, zoals wijziging in inkomen, woningwaarde of samenstelling gezin.

"Steeds meer geldverstrekkers bieden een digitale klantomgeving. Daarin kan de klant de actuele status van zijn hypotheek inzien, maar ook zelf wijzigingen aanbrengen als rentemiddelen, extra aflossen of de aflossingsvorm(en) aanpassen. De klant hoeft hierbij geen kennis- en ervaringstoets af te leggen. Bij sommige geldverstrekkers kan de adviseur zelf bepaalde berekeningen of wijzigingen niet meer maken of uitvoeren, dat kan alleen nog in de digitale klantomgeving. Er bestaat bij deze rechtstreekse mutaties -buiten de adviseur om- onduidelijkheid over de aansprakelijkheid bij het aanbrengen van wijzigingen, en de bescherming van de consument daarin.

"Sinds het provisieverbod per 1 januari 2013 betalen consumenten voor het advies en de bemiddeling bij het afsluiten van hun hypotheek. Ze betalen niet voor toekomstig advies en beheer. We merken in de praktijk echter dat consumenten soms verwachten dat mutaties ‘gratis’ zijn. Ook is de ervaring dat veel consumenten niet genegen zijn om advieskosten te maken. Het was daarom interessant geweest als VEH ook bij haar leden had getoetst of deze bereid zijn om voor nazorg te betalen."

Meer over