Dialoog over dilemma's met aankomende verzekeraars en advocaten

Erasmus Universiteit Polak Building

Aankomende advocaten, letselschadebehandelaars en verzekeraars bewuster maken van de maatschappelijke functie van de financiële sector. Dat was het idee achter het gastcollege van drie vertegenwoordigers van de stichting New Financial Forum en onderzoeker Erik van Rietschoten aan studenten van de master Aansprakelijkheid en Verzekering aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het gastcollege met als thema vertrouwen werd verzorgd door Michiel Brandt (SVC Groep), Boudewijn van Uden (a.s.r.), Willem Vreeswijk (VVP/New Financial Forum), en Erik van Rietschoten (De Goudse en promovendus op het onderwerp vertrouwen aan de VU Amsterdam). Eerder werden gastcolleges gegevens aan tweedejaars studenten economie en bestuurskunde van de VU Amsterdam. Dit om de bestuurders en beslissers van morgen bewuster te maken over de maatschappelijke functie van de financiële sector en de dialoog aan te gaan over vertrouwen en ethiek in de financiële sector. Naast een dialoog is het doel tevens om jonge talenten vertrouwder te maken met de dilemma’s die er momenteel in de sector zijn, de progressie te laten zien die op tal van vlakken wel degelijk zichtbaar zijn en de uitdagingen te bespreken die er ook volop zijn. Zo zijn dilemma’s vaak minder eenvoudig op te lossen dan het in eerste instantie lijkt en was een interessante vraag aan deze groep: in hoeverre is advocatuur met een menselijk gezicht wenselijk?

Het betrof een selectiemaster met een grondige verdieping in het aansprakelijkheids- en verzekeringsrecht. Binnen deze master is er veel ruimte om kennis te maken met de praktijk. Zo vinden er meerdere masterclasses plaats en dienen de studenten twee keer vier weken stage te lopen (een periode bij een advocatenkantoor, een periode bij een verzekeraar/letselschadebehandelaar).

 

Een aantal fragmenten uit het tv-programma Radar waarin gedupeerden van woekerpolissen aan het woord kwamen, maakte duidelijk dat een daadwerkelijk herstel van vertrouwen nog een lange weg te gaan heeft. Natuurlijk zullen schandalen uit de wereld moeten worden geholpen, maar hoe doe je dat en hoe bepaal je ieders verantwoordelijkheid hierin? Niet elke beleggingsverzekering was immers een woekerpolis, niet alleen verzekeraars waren in de jaren 90 hebberig, maar ook consumenten zelf. Je was een dief van je eigen portemonnee als je niet beleggingshypotheek sloot. Aan de andere kant: er werden wel degelijk spaarproducten verkocht die later een beleggingsproduct bleken te zijn, klanten bleken grotere financiële analfabeten dat werd gedacht, de gevolgen waren desastreuzer en de kosten zijn altijd schimmig geweest. Voor dit laatste werd in 1995 al uitgebreid gewaarschuwd, ook al had niemand er toen oren naar. Pas toen de beurzen in elkaar klapten, werd de pijn duidelijk. En een kostencompensatie voor deze polissen kan nooit de verliezen goed maken die ontstonden als gevolg van het ineenstorten van de beurzen. Om dit te voorkomen zijn fundamenteel andere keuzes nodig, met andere waarden en normen. Natuurlijk bij financieel dienstverleners in de eerste plaats, maar ook bij stakeholders.

 

Wat is vertrouwen?

Erik van Rietschoten benaderde het begrip vertrouwen wetenschappelijk. Tevens ging hij de dialoog aan wat nu in feite vertrouwen is. Blijkbaar is er ondanks alle schandalen ook een vorm van blind vertrouwen. In geen enkele branche stort je jaren je premie bij een onderneming om er pas tientallen jaren later wat van terug te zien.. Een aantal factoren die de mate van vertrouwen beïnvloeden, heeft te maken met het vermogen om te presteren, integriteit, de goede wil of de welwillendheid en de neiging tot vertrouwen op grond van aannames. Michiel Brandt legde een aantal dilemma’s voor uit de praktijk van de financiële sector. In hoeverre is het bijvoorbeeld gerechtvaardigd nieuwe klanten wel premiekortingen aan te bieden en bestaande trouwe klanten dit niet te bieden? Houd je je vast aan juridische procedures of wil je ook kijken naar de intentie van een polis. En wat betekent dit voor een hele portefeuille?

 

Dagelijkse praktijk

Boudewijn van Uden erkende dat deze dilemma’s dagelijks in de praktijk worden ondervonden. Hij onderschreef dat er al veel ten goede is veranderd, maar dat er altijd wel dilemma’s op de werkvloer zullen blijven. Toch is er bij a.s.r. de absolute wens om een maatschappelijk nuttige en gewenste verzekeraar te zijn, die helpt door te doen, zonder verspilling. Natuurlijk is dit nog niet altijd de realiteit, maar in alle geledingen staat dat inmiddels helder voor ogen. Door terug te keren naar de basis van het verzekeren: het overnemen van risico’s die mensen niet zelf kunnen dragen bij het bereiken van doelen waar een financiële component aan gekoppeld is. En met als credo: helpen door te doen.

 

Trots presenteerde Van Uden het a.s.r. jaarmagazine 2016, waar naast aandacht voor cijfers vooral aandacht is voor de klant, voor medwerkers, voor mensen, voor initiatieven zoals Doorgaan.nl. De titel van het openingsinterview met ceo Jos Baeten luidt dan ook: ‘Dat de klanttevredenheid is gestegen, is minstens zo belangrijk als onze goede bedrijfsresultaten.’ Ook rapper Sticks komt uitgebreid aan het woord. Dit verslag past uitstekend bij het idee voor een Klantverslag dat binnen het New Financial Forum is ontstaan. Jaarverslagen gaan immers alleen over de financiële resultaten, terwijl de klant er nauwelijks in voor komt. Met een Klantverslag laat je zien wat je het afgelopen jaar echt voor een klant hebt betekend. Oprecht, want anders zit je zo weer bij Radar. Het Klantverslag is inmiddels door een aantal organisaties omarmd.

 

Het belang van de stichting New Financial Forum, dat inspiratie, dialoog, een positief ingesteld netwerk en best practices biedt voor een betere financiële sector werd onderstreept door VVP-hoofdredacteur Willem Vreeswijk. Alle studenten kregen de lente-editie van het New Financial Magazine mee naar huis, een inspiratiemagazine waarin onder meer Kees Klomp acht concrete tips geeft waarmee elke onderneming van betekenis kan zijn voor de samenleving.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Financiële dienstverleners in transitietijd (6): Karin Bos

Karin Bos, sinds 2022 verantwoordelijk voor Schade & Inkomen bij Achmea, staat centraal in de zesde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

Van polis naar preventie: de duurzame toekomst van verzekeren

"Tien jaar geleden werd vernieuwing in de verzekeringswereld vooral aangejaagd door de schijnbaar onbegrensde mogelijkheden van technologie. Nu is er een fundamentelere...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

Gelijke kansen

Gelijke kansen

(Partner in kennis SVC Groep in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Hoewel het verminderen van ongelijkheid één van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde...

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

a.s.r. en Nibud introduceren quickscan Financiële redzaamheid voor mbo-studenten

Tijdens de maandag begonnen Week van het geld 2024 introduceren a.s.r. en het Nibud speciaal voor mbo-studenten de Nibud Quickscan Financiële redzaamheid. Deze...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (5): Carola Wijkamp-Hermsen

Carola Wijkamp-Hermsen, sinds 1 november 2023 directievoorzitter van de Vereende, staat centraal in de vijfde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële...

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

Karin Polman: "Hollandse blue zones"

"Mensen in blue zones doen veel samen, verbouwen deels hun eigen voedsel en hebben taken die bijdragen aan de gemeenschap. Met andere woorden: ze hebben een reden...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (4): Geert Bouwmeester

Geert Bouwmeester, sinds 2017 bestuursvoorzitter van De Goudse, staat centraal in de vierde aflevering van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners...

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

Nieuw in VVP: branchekenners in duel met ChatGPT

In de vandaag (dinsdag) verschenen VVP 1-2024 duelleert Richard Meinders (SVC Groep, lid VVP Ondernemerspanel) met ChatGPT over actieve provisietransparantie in...

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"Uitdagingen van deze tijd vragen om allianties"

"De uitdagingen van deze tijd vragen om allianties waarin begrip, gelijkgerichte doelstellingen en het gezamenlijke grotere belang vooropstaan. Als tegengif voor...