Dnb: "provisieverbod goed geland"

Evert van der Weide (DNB)

Gekeken vanuit de bedrijfsvoering, solvabiliteit en strategie zijn verzekeraars over het algemeen voldoende ingespeeld op het provisieverbod. Deze conclusie trekt DNB na een verkennend onderzoek bij een aantal verzekeraars naar de impact van het provisieverbod.

Sinds begin dit jaar mogen verzekeraars geen provisie meer betalen aan intermediairs bij complexe financiële producten. "Deze maatregel heeft grote gevolgen voor de relatie tussen intermediairs en verzekeraars', zegt projectleider Evert van der Weide. 'Dit was voor ons aanleiding om de impact van het verbod te bekijken. Daarbij is gekozen voor gesprekken met verzekeraars en koepelorganisaties.'"

Het provisieverbod heeft vele raakvlakken met het gedragstoezicht van de AFM. "We hebben daarom bij dit verkennend onderzoek samen met de AFM opgetrokken", aldus Van der Weide. Voor de AFM is het echter nu nog te vroeg om conclusies te trekken omdat de relatie tussen verzekeraars en tussenpersonen in de gewijzigde omstandigheden nog in ontwikkeling is.
Bij het onderzoek is aandacht besteed aan de gevolgen van het provisieverbod op de bedrijfsvoering, de solvabiliteit en de strategie. Van der Weide: "Bij de bedrijfsvoering zien we dat verzekeraars meer direct contact onderhouden met de consument."
Volgens Van der Weide hebben verzekeraars zich goed voorbereid op de financiële risico’s van het provisieverbod. "Soms hadden tussenpersonen leningen lopen of een rekening-courant bij een verzekeraar. Verzekeraars hebben de omvang van deze financiering aan tussenpersonen veelal afgebouwd. Hierdoor is het risico dat de verzekeraar loopt als gevolg van bijvoorbeeld een faillissement, gereduceerd en beheersbaar geworden."
"Provisie was voorheen een belangrijk middel om tussenpersonen aan verzekeraars te binden. Nu moeten verzekeraars op zoek naar andere wegen om hun producten te verkopen", zegt Van der Weide. "Sommige verzekeraars kiezen voor een multi-channelstrategie terwijl andere zich concentreren op één verkoopkanaal. Verder zijn verzekeraars zich ervan bewust dat operational excellence aan belang heeft gewonnen. Anders gezegd, zij weten dat voor intermediairs sinds het provisieverbod de administratieve nauwkeurigheid en snelheid waarmee de verzekeraar op hun informatieverzoeken reageert, belangrijke criteria zijn geworden bij de keuze voor een verzekeraar."
Van der Weide geeft aan dat de uitkomsten van het onderzoek voor DNB geen aanleiding vormen om alle verzekeraars nog eens apart over dit onderwerp te bevragen. 'Dat betekent niet dat we het onderwerp uit het oog verliezen. Het zal bij de reguliere toezichtgesprekken een terugkerend agendapunt zijn."

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen - 13 oktober 2013

Onder de solvabiliteit van een onderneming wordt verstaan de mate waarin zij in geval van liquidatie kan voldoen aan haar financiële verplichtingen aan de verschaffers van vreemd vermogen. Of provisie op zogenoemde complexe producten een directe relatie hiermee heeft om een goede landing van het provisieverbod mogelijk te maken is hoogst onwaarschijnlijk. Provisies worden immers geboekt als kosten via de Algemene Verlies en Winstrekening. Heel simpel door bijvoorbeeld de boeking: Uitbetaalde Provisie Aan Bank. Wat tussenpersonen verzekeraars gedaan hebben om het provisieverbod goed te kunnen laten landen is drastisch hun personeelsbestand te laten afnemen, kortom gewoon inkrimpen omdat regulier (eerder) te verwachten omzetten en winsten niet meer zullen worden gehaald.

Rien Eyzenga - 9 oktober 2013

Zo ontzettend jammer dat ook nu weer alle credits voor het nieuwe provisiestelsel gaan richting aanbieders. Terwijl wij het toch zijn, die de prestatie hebben geleverd. We doen het hartstikke goed. Alleen niemand lijkt dat te weten of te beseffen. Wat is er nou toch zo ontzettend mis met de manier waarop wij onszelf, als beroepsgroep, naar de markt toe presenteren?

Ingrid Kolle - 8 oktober 2013

De vlag ging bij ons uit op 1 januari 2013, omdat wij als "mama/papa kantoor" ook mee konden gaan tellen bij bv. hypotheekadvisering etc. 2012 gebruikt om de servicekosten goed in kaart te brengen en te ontwikkelen De gehele administratie loopt via Factua, ideaal. Maar wel grappig dat dit onderzoek bij de verzekeraars gebeurd terwijl de tussenpersoon het moet uitvoeren, lijkt mij een verkeerd onderzoek.

Jeffrey Leichel - 8 oktober 2013

Dit operational excellence zou tot gevolg moeten hebben dat de administratieve werkdruk bij intermediairs aanmerkelijk is afgenomen. Ik ben benieuwd of er collega's zijn die dat zo ervaren?

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Netto Combined Ratio Schade verslechterd naar 99,5 procent over 2023

Schade exclusief AOV had een premievolume van 13,5 miljard euro over 2023 (2022: 12,8 miljard euro). aldus DNB. De Netto Combined Ratio (NCR) van schade exclusief...

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Nederlanders hebben nauwelijks beeld van AI-gebruik door financiële instellingen

Maar weinig consumenten hebben een goed beeld van in hoeverre hun bank, verzekeraar of pensioenfonds artificiële intelligentie (AI) gebruikt. Daarnaast zijn...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Gita Salden directielid bij DNB

Gita Salden directielid bij DNB

Gita Salden treedt per 1 juni toe tot de directie van De Nederlandsche Bank. Zij wordt in haar nieuwe functie verantwoordelijk voor het toezicht op Verzekeraars...

Overstroming heeft beperkt effect op kredietrisico's banken

Overstroming heeft beperkt effect op kredietrisico's banken

Nieuw onderzoek van DNB en wateronderzoeksinstituut Deltares brengt in kaart in welke mate gebouwschade tot hogere kredietrisico’s voor banken zou leiden....

DNB actualiseert Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging

DNB actualiseert Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging

DNB heeft de geactualiseerde Q&A en Good Practice Informatiebeveiliging 2023 gepubliceerd op Open Boek Toezicht. De Good Practice geeft de onder toezicht van...

AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024

AI specifiek toezichtsthema DNB in 2024

DNB betrekt in 2024 vier specifieke thema’s sectorbreed in het toezicht op verzekeraars: Duurzaamheid in Toezicht Verzekeraars, Hypotheken & Vastgoed Verzekeraars,...

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

DNB ziet geen grote rol BigTechs op Nederlandse hypotheekmarkt

BigTechs begeven zich op dit moment niet op de hypotheekmarkt en dat zal naar verwachting van DNB ook de komende jaren zo blijven. De toezichthouder in het rapport...

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB integreert duurzaamheidsrisico's verder in toezicht verzekeraars

DNB zal de duurzaamheidrisico’s bij verzekeraars (en pensioenfondsen) verder integreren in het toezicht. Aldus de toezichthouder in 'Toezicht in Beeld 2023'....

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

DNB: "Kansen maar ook risico's voor verzekeraars"

"De markt voor verzekeringsproducten wordt steeds Europeser. Nieuwe technologieën worden ontwikkeld. En ons klimaat warmt verder op. Deze drie evoluties bieden...