Dolders praat adviseurs bij over hybride advies

Dolders in Eindhoven

Legal & General organiseert deze maand een aantal actualiteitenbijeenkomsten voor financieeel adviseurs over 'hybride advies'. In de woorden van Legal-topman Arno Dolders "een mix van face-to-face en digitale contactmomenten tussen adviseur en klant, waarbij de klant ook in wisselende mate zelf actief deelneemt".

 

Door de opmars van hybride advies en de (verdere) digitalisering van werkprocessen zal de personeelsbehoefte - bij zowel aanbieders als advieskantoren - sterk veranderen, verwacht Dolders. “De digitalisering van werkprocessen leidt tot een sterke vermindering van de papierstroom. Allerlei routinematige handelingen worden minder. Bij verzekeraars, maar ook bij banken, is te zien dat het aantal werknemers sterk daalt. Ik verwacht dat die ontwikkeling zich in de komende jaren verder zal doorzetten. Maar ook bij financieel advieskantoren zullen de gevolgen merkbaar zijn. De vraag naar medewerkers die op klassieke wijze administratieve werkzaamheden verrichten, zal minder worden. Ik verwacht dat de instroom van nieuwe medewerkers meer en meer zal komen te liggen op hbo werk- en denkniveau, waarbij steeds meer belang wordt gehecht aan sterke communicatieve en adviesvaardigheden.”


Nieuwe afspraken over communicatie

Door de digitalisering van contacten ontstaan er nieuwe communicatiestromen tussen klant, adviseur, bemiddelaar en verzekeraar, aldus Dolders. "Klanten kunnen per handeling de ene keer rechtstreeks met een verzekeraar communiceren en bij de volgende handeling met zijn adviseur. We zullen als sector goede afspraken moeten maken hoe we bij die flexibele communicatiestromen de zorg voor de klant goed regelen. We moeten voorkomen dat klanten tussen wal en schip vallen omdat verzekeraar en adviseur denken dat ‘de ander’ het wel geregeld zal hebben."

"Ook zullen we moeten nadenken welke handelingen door wie aan de klant worden doorbelast. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de ene klant er voor kiest veel handelingen rechtstreeks met de verzekeraar af te wikkelen en de andere klant alle contacten laat verlopen via zijn adviseur wanneer de premie voor beide type klanten gelijk is, terwijl de adviseur zijn werkzaamheden extra doorbelast aan de klant.”


Roep om sterke beroepsorganisatie

De opmars van hybride advies en digitalisering vragen om een sterke beroepsorganisatie, meent Dolders. “Ik hoor een hoop gemopper over wat Adfiz allemaal zou moeten doen maar niet doet. Maar in plaats van aan de kant te staan, denk ik dat het beter is wanneer adviseurs zich massaal aansluiten en daardoor Adfiz beter in staat stellen te doen wat in het belang van de adviseurs is. Digitalisering en de opkomst van hybride advies vraagt om nieuwe afstemming tussen verzekeraars en intermediair. Dat lukt het beste als adviseurs krachtig met één stem spreken.”


 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Ton Gabriëls - 26 oktober 2015

@ Meneer Dolders (Beste Arno), Naast Adfiz zijn er nog meer smaken zoals bijv. CFD, FFP etc. Organiseren / aansluiten bij de groep is super belangrijk, maar een smaak voor allen? dat gaat zeker niet lukken in deze diverse markt. Groet Ton

Yme-Jan Hofstee - 26 oktober 2015

Goed bedoelde reacties en initiatieven leiden af van de kern van het probleem: de bitter lage organisatiegraad van het intermediair. Maakt niet uit van welke club je lid wilt worden, als je maar lid wordt. Tot nu toe is het overgrote deel van intermediair Nederland NERGENS bij aangesloten. Dus geen reclame voor ADFIZ maar reclame voor het lid worden van een beroepsorganisatie. En als je dan niet weet welke keuze te maken uit het aanbod, kies dan welke jij denkt dat de grootste is resp. wordt. Verzekeraars zijn nagenoeg 100% georganiseerd! Banken zijn nagenoeg 100% georganiseerd! Intermediair is nagenoeg ongeorganiseerd!Intermediair verenigt u!

Willem van Spronsen - 26 oktober 2015

Inderdaad de markt is divers en ook nog op vele vlakken, waarbij een bepaalde visie (uit de koker van een levensverzekeraar) niet maatstafgevend is. De taak van een verzekeraar dient te (blijven) liggen bij het leveren en in stand houden van goede producten en het (tijdig) doorvoeren van mutaties. Het intermediair als financieel dienstverlener is (onafhankelijk) adviseur en of bemiddelaar! Het intermediair kan wat beroepssorganisatie betreft zelf wel bepalen bij wie ze zich aansluit.

Yme-Jan Hofstee - 23 oktober 2015

Zo is het maar net. De hoogste tijd: Intermediair in dit land verenigt u!

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...