Execution only hypotheek nauwelijks voordeliger

Martin Koot 2015

Een consument die zonder hulp van een adviseur een hypotheek wil afsluiten is nauwelijks voordeliger uit dan een consument die hiervoor wel een hypotheekadvsieur in de arm neemt. De breedte van het assortiment van de geldverstrekker heeft meer invloed op de prijsstelling dan de hoogte van de aanvangskosten, zo blijkt uit onderzoek van MoneyView. "Execution only aanbieders met slechts één product in de etalage komen niet als voordeligste optie uit de bus."

 

MoneyView onderzocht de impact van de aanvangskosten (advies-, bemiddelings- en/of distributiekosten) op de totale kosten van de hypotheek gedurende de eerste rentevaste periode, met als peildatum 1 juli 2017. De onderzoekers hebben verschillende soorten distributiekanalen op een rij gezet en vergeleken de totaalkosten gedurende de eerste rentevaste periode van vier verschillende 'klantcases'. De informatie over de advieskosten is mede afkomstig van Advieskeuze.nl. Naast alle prijsaspecten betrok MoneyView ook de flexibiliteit van de goedkoopste hypotheekproducten in de vergelijking.

 

Het onderzoek laat zien dat de hypotheekmarkt behoorlijk competitief is. Het gevolg is dat de verschillen in totaalkosten tussen veel partijen niet groot zijn. Dit ondanks het feit dat de advies- en bemiddelingskosten dan wel de distributiekosten aanzienlijk van elkaar kunnen verschillen. Doorslaggevend volgens MoneyView is de breedte van het assortiment waaruit gekozen kan worden. Aanbieders van mono-producten - zoals grootbanken en direct writers - leggen het op een enkele uitzondering na af tegen partijen die een brede keus aan hypotheekproducten bieden.

 

Een tweede conclusie is dat online intermediairs het de gevestigde spelers flink moeilijk maken. In de vier doorgerekende cases behoren veel online spelers die hun hypotheken met advies aan de man brengen tot de goedkoopste kanalen. Nog voordeliger kan de klant uit zijn bij een execution only speler, die meerdere producten op het schap heeft liggen. Het kostenvoordeel is echter zeer klein ten opzichte van kanalen waarin wel wordt geadviseerd. Execution only aanbieders met slechts één product in de etalage komen niet als voordeligste optie uit het onderzoek, ondanks dat deze spelers de laagste aanvangskosten kennen.

 

Ook heeft MoneyView een vergelijking gemaakt van de flexibiliteit van de producten. Hieruit blijkt dat de goedkoopste proposities niet het minst flexibel zijn, maar ook niet het meest. Of een product echt past bij een consument hangt af van diens persoonlijke situatie. Naast een scherpe prijs is een goede match van de voorwaarden en de eisen & wensen van de klant van even groot belang.


Meer differentiatie in bediening

MoneyView verwacht een verdergaande differentiatie in bedieningsmodellen in de markt. Als een partij zich niet langer kan onderscheiden op assortiment, dan wordt de totale waarde van de dienstverlening van meer belang. Ook voortschrijdende concurrentie en technologische ontwikkelingen zullen partijen dwingen tot kostenefficiency en het opnieuw definiëren van hun businessmodel, aldus MoneyView.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Verkort (eenvoudiger) hypotheekadvies voor verduurzaming

Woningeigenaren die hun hypotheek willen verhogen voor de verduurzaming van hun woning, kunnen gebruik maken van een verkort (eenvoudiger) advies voor de financiering...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

Grote premieverschillen voor jonge bromfietsbestuurders

"Hoewel dit niet direct leeftijdsdiscriminatie te noemen is, weren verzekeraars in de praktijk jongeren door zeer hoge premies te vragen." Aldus MoneyView bij de...