Fairzekering publiekswinnaar Financial Marketing Award

FMA 2015 winnaar

Fairzekering, BrightNL en Pensioencafé zijn op de Nationale Dag Financiële Marketing uitgeroepen tot de winnaars van de Financial Marketing Award 2014. Fairzekering won de publieksprijs. Hans Gerritsen nam de prijs in ontvangst van juryvoorzitter Kim Cramer (BR-ND).

De jury koos tevens de winnaar uit de categorie 'ridders of amazones, die zich persoonlijk hebben ingezet voor een duurzame financiële sector'. Deze prijs ging naar André Kragtwijk van ASN. Dit voor het project om als eerste bank in 2030 volledig klimaatneutraal te zijn. De Awards werden uitgereikt tijdens de twintigste editie van de Nationale Dag Financiële Marketing, en enige vakdag voor financieel marketeers, die dit jaar voor het eerst samen met De Baak en NIMA werd georganiseerd. Opdracht van de jury: zoek initiatieven binnen de financiële wereld waar de samenleving écht iets aan gehad heeft, waar mensen duurzaam mee geholpen zijn en waar de – financiële – wereld mooier of beter door is geworden.


Drie winnaars
De jury koos dit jaar voor drie winnaars Winnaars die zich als de parels van de financiële sector mogen beschouwen. De drie winnaars gaven tijdens de vakdag een korte pitch van 5 minuten. Sjaak Zonneveld van BrightNL; “In Nederland zijn er 1 miljoen mensen die geen pensioen opbouwen. Niet omdat ze het niet willen, maar omdat ze het aanbod te ingewikkeld vinden, te duur, omdat ze de huidige pensioenaanbieders niet vertrouwen en omdat het huidige aanbod niet inspeelt op de behoeften van zzp-ers. Wij hebben gezien dat er ruimte is tussen pensioenfondsen en verzekeraars en daar zijn we op ingesprongen. Wij zijn de eerste pensioeninstelling voor iedereen die zijn pensioen zelf moet regelen. Dit doen we met een helder en simpel aanbod, die doen we met elkaar waarbij de deelnemers ook eigenaar worden van BrightNL. Ook gaat de volledige inleg naar het pensioen van de deelnemers en zijn we helder over onze bedrijfsvoering en beleggen we tegen kostprijs.”
Wouter van den Brink van Pensioencafé (een initiatief van het Pensioenfonds Horeca & Catering): “Met onze site willen we op een hele andere wijze aan onze doelgroep heldere uitleg bieden over hun pensioen. De bezoeker van de site komt in een virtueel café allerlei mensen tegen met hun verhalen. Dit zijn levensverhalen die steeds ook met pensioen te maken hebben. Het gemiddeld verblijf op de site is 3.40 minuten en bezoekers keren ook terug. We bieden pensioeninformatie aan in de omgeving die onze deelnemers kennen en in thuis voelen.”
Hans Gerritsen van Fairzekering: “Ons doel is het aantal verkeersdoden en –gewonden in Nederland terug te brengen. Dit met een ‘chipin-stekker’ die in de auto wordt vast geklikt en die bijhoudt hoe hard de automobilist remt, rijdt, optrekt en waar en wanneer hij dat doet. Op het eigen dashboard kan de verzekerde vervolgens per rit zien hoe veilig hij of zij heeft gereden. Op basis van het rijgedrag krijgt de verzekerde aan het eind van elke maand een score: bij een groene score ontvangt de verzekerde 35 procent van de premie terug, bij oranje 10 procent en bij rood niks. Ook bij schade bieden wij toegevoegde waarde. Binnen 1 minuut verstuurt de stekker een pdf naar bijvoorbeeld een hulpdienst. Dit betekent ook dat er hulp komt als iemand ’s nachts alleen met zijn auto de sloot in rijdt.”


Ridder
De jury koos ook de winnaar uit de categorie ‘ridders of amazones’. Opvolger van de redactie van VPRO Tegenlicht werd André Kragtwijk van ASN. Dit voor de inzet van hem en zijn team om van ASN de eerste klimaatneutrale bank ter wereld te maken. Kragtwijk: “De ambitie ligt er. We willen met zijn allen dat de wereld in 2050 klimaatneutraal is, wij halen hier twintig jaar van af. Dit omdat wij vinden dat we onze verantwoordelijkheid moeten en kunnen nemen. Deze ambitie geldt dus voor alle investeringen die wij doen. De essentie: als bank kun je wel degelijk invloed uitoefenen op de uitstoot van broeikasgassen in de wereld. Onze ambitie is tevens een oproep aan andere financiële instellingen om ons voorbeeld te volgen."


Jury

De jury van de Financial Marketing Award bestaat uit: voorzitter Kim Cramer (BR-ND), Cornelie van Bergenhenegouwen (ex Reaal, ex STV), Rens van Tilburg (Sustainable Finance Lab), Krijn Schuurman (InterimIC en IPAN) en Arjen Bijlsma (NIMA). Tevens heeft de jury FMA-spotters ingeschakeld. Dit zijn professionals in verschillende disciplines die met de juryleden op zoek zijn gegaan naar de meest indrukwekkende initiatieven. Dit zijn: Jelle Bartels, Ivo Valkenburg, Helen Toxopeus (Economy Transformers), Lara de Vos (Millett Marketing), Alexander Koene (BR-ND), Michiel van der Linde (Lloyds Bank) en Erik Mauritz (RBS).
 

Lees meer over
Fma-jury krijgt cadeau van de afm

Fma-jury krijgt cadeau van de afm

AFM-voorzitter Merel van Vroonhoven blijft in dialoog met de jury van Financial Marketing Awards om verandering in de sector verder vorm te geven. Dit zei Van Vroonhoven...

Nima neemt zitting in Financial Marketing Award

Nima neemt zitting in Financial Marketing Award

Arjen Bijlsma, Director Business Development NIMA, is toegetreden tot de jury van de Financial Marketing Award (FMA). Bijlsma heeft jarenlange ervaring in de financiële...

Fma-jury succesvol op molblog

Fma-jury succesvol op molblog

De jury van de Financial Marketing Award is op zoek naar financiële marketing die de wereld mooier maakt. Dit doen ze onder meer succesvol op molblog. De eerste...