Fout in waardebepaling melden bij verzekeraar

Huis (luiken) via Pixabay

Infofolio roept consumenten op een terugmelding te doen aan hun verzekeraar als zij denken dat de modelwaarde van hun woning niet klopt. Volgens de Consumentenbond komt het laatste geregeld voor.

De bond: “Consumenten melden premiestijgingen van tientallen procenten. Zo verhoogde Nationale-Nederlanden bij een klant de premie van zijn woonhuisverzekering na drie jaar met 30 procent. Reden: de herbouwwaarde van zijn huis lag volgens Infofolio maar liefst 130.000 euro hoger dan eerder berekend.”

Infofolio stelt hier tegenover dat de waardebepaling in het verleden niet altijd juist is geweest: “Het aanleveren van de vastgoedgegevens door het invullen van ingewikkelde vragenlijsten en waardemeters door de verzekerde zelf is niet wenselijk gebleken. In de praktijk is dit voor verzekerde consumenten een te tijdrovende, ingewikkelde of onaantrekkelijke klus. Waardemeters, die regelmatig geactualiseerd moeten worden, blijven daardoor liggen of worden incorrect ingevuld. Daar komt bij dat het voor de verzekeraar een uitdaging is om de correctheid te valideren.”

Infofolio heeft de afgelopen jaren “een kwalitatief hoogwaardig en landsdekkend dataplatform opgebouwd met informatie over vastgoed en de openbare ruimte, mede aan de hand van diverse openbare registers en bronnen, zoals kadastrale registraties, gemeentelijke basisregistraties, Kamer van Koophandel en CBS. Op basis daarvan kan via het adres van een verblijfsobject een relevante modelwaarde van de te verzekeren opstal en inboedel en de aanvullende risico-informatie uit de directe omgeving van een adres worden opgevraagd. Op deze manier kan snel een correcte en realistische premie worden berekend door de verzekeraar zonder de consument ingewikkelde vragenlijsten voor te leggen.

“Omdat de gebruikte data en econometrische modellen vollediger en actueler zijn dan de eerdere polisadministraties, kan het voorkomen dat er sprake is van een voor de consument merkbare overgang naar een nieuwe premie. In dat geval was de consument over- of onderverzekerd. In het eerste geval kan de premie lager uitvallen en in het tweede geval kan die hoger uitvallen dan daarvoor.

“Het is natuurlijk niet fijn als een premie hoger uitvalt, maar noch de consument, noch de verzekeraar wil dat iemand onderverzekerd is. Om die reden biedt de verzekeraar dan ook vaak ‘garantie tegen onderverzekering’. Dat betekent dat - als de woning onderverzekerd zou zijn geweest - het schadebedrag toch wordt uitgekeerd als de brandschade hoger zou uitvallen dan in de waardering werd aangenomen. Bovendien geldt dat het premietekort, dat ontstaat als iemand die soms jarenlang te weinig premie heeft bijgedragen, in feite wordt betaald door alle andere medeverzekerden. De schade moet immers wel uitgekeerd kunnen worden.

“Het is van belang, voor zowel schadeverzekeraars als verzekerden, dat de kwaliteit en volledigheid van de relevante kenmerken goed is. De openbare registers zijn helaas niet altijd volledig en actueel en daarom worden de kenmerken voortdurend gecontroleerd, verbeterd en geactualiseerd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van validatieregels en datamodellen.

“Toch kan het nog altijd voorkomen dat er onvolkomenheden zitten in de relevante gegevens. In dat geval kunnen consumenten altijd een terugmelding doen aan hun verzekeraar, die op haar buurt Infofolio kan verzoeken om de terugmelding te valideren en waar incorrect aan te passen.”
Fouten melden

Uit meldingen, aldus de Consumentenbond, “blijkt dat er soms fouten zitten in de berekening van Infofolio. Bijvoorbeeld dat het aantal kubieke meters van een woning niet klopt of dat Infofolio uitgaat van een hoekhuis in plaats van een rijtjeshuis.

“De Consumentenbond adviseert verzekerden de gegevens goed te controleren en fouten te melden, zodat de verzekeraar een premieverhoging (deels) kan terugdraaien. Overstappen naar een andere verzekeraar is ook een mogelijkheid.”

Reactie toevoegen

 
Samenwerking Midglas en Infofolio ook voor verduurzaming

Samenwerking Midglas en Infofolio ook voor verduurzaming

Midglas en Infofolio gaan samenwerken. Een eerste belangrijke doelgroep die baat zal hebben bij deze samenwerking zijn volgens de twee partijen de VvE’s: “Midglas...

Extreem weer stuwt premie woonverzekering op

Extreem weer stuwt premie woonverzekering op

Hagelbuien, hitte, droogte en forse regenval zorgen ervoor dat de verzekeringspremies van woonverzekeringen in Nederland stijgen. Gecombineerde opstal- en inboedelverzekeringen...

WOZ-waarde goede afspiegeling marktwaarde

WOZ-waarde goede afspiegeling marktwaarde

De WOZ-waarden die gemeenten jaarlijks voor woningen vaststellen, zijn in lijn met de waardeontwikkelingen op de woningmarkt. Dat blijkt uit onderzoek van de Waarderingskamer...

Verzekeraars halen mobiele elektronica uit inboedelpolis

Verzekeraars halen mobiele elektronica uit inboedelpolis

MoneyView constateert in haar Special Item Woonverzekeringen dat verzekeraars stappen zetten om de schadelast van mobiele elektronica bij inboedelverzekeringen te...

Inboedel- en opstalverzekering vaak niet aangepast na verbouwing of wijziging

Inboedel- en opstalverzekering vaak niet aangepast na verbouwing of wijziging

Eén op de drie Nederlanders heeft zijn of haar inboedelverzekering niet meer aangepast nadat er wijzigingen hebben plaatsgevonden in de waarde van de inboedel....

Adresscan webservice Infofolio in Anva Rules

Adresscan webservice Infofolio in Anva Rules

De Adresscan webservice van Infofolio is vanaf nu geïntegreerd in de software van Anva. Hierdoor zijn de noodzakelijke premiebepalende kenmerken, waaronder...

Radar duikt op onderverzekering in woonhuispolis

Radar duikt op onderverzekering in woonhuispolis

Hoe wapen je jezelf als consument tegen de schade-experts van een verzekeraar? Daarover gaat het vanavond in Radar. Het programma pakt daarmee de kwestie op die...

Woonhuisverzekeringen zijn schijnveilig

Woonhuisverzekeringen zijn schijnveilig

Vanwege de enorme stijging van de huizenprijzen en bouwkosten kunnen verzekerden bij een afgebrand huis flink gedupeerd worden. Dat stelt financieel adviseur Geijsel...

Jongeren tot 20 procent duurder uit bij opstalverzekeringen

Jongeren tot 20 procent duurder uit bij opstalverzekeringen

Ter gelegenheid van het jaarlijkse Special Item over woonverzekeringen heeft MoneyView de invloed van de leeftijd van de verzekerde op de hoogte van...

Premie stijgt meer dan inboedel- en herbouwwaarde

Premie stijgt meer dan inboedel- en herbouwwaarde

De verzekeringspremies stijgen harder dan de inboedel- en herbouwwaarde, aldus MonyeView. Uit het Special Item van juni 2016 bleek al dat met name de allrisk dekkingen...