Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong 2018

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant Fred de Jong in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"Mede door de economische rugwind is het sentiment in de sector een stuk positiever dan de afgelopen jaren. Intermediairs hebben gelukkig weer wat meer zelfvertrouwen, waardoor er ook ruimte is voor nieuwe business modellen. De transitie naar meer klantgericht ondernemen, naar een minder afhankelijke positie ten opzichte van banken en verzekeraars en de investeringen in kwaliteit van dienstverlening gaan leiden tot een sterke groep (onafhankelijk) financieel adviesbedrijven. De kantoren die de economische recessie, de regelgeving, de digitalisering en bijvoorbeeld ook de concurrentiestrijd met directe kanalen goed hebben verteerd, kunnen met vertrouwen naar de toekomst kijken. Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies. Deze ondernemers geven de sector weer nieuw elan en kunnen hopelijk ook de traditioneel denkende ondernemers in de sector overtuigen dat de noodzakelijke vernieuwing van business modellen duurzaam en rendabel is."

Wat kan beter in de financiële sector?
"Het minder denken in producten en meer in dienstverlening en advies kan veel beter. De sector is nog deels vastgeroest in oude patronen. Juist doordat het nu economisch beter gaat, hebben veel ondernemers de neiging om de ingezette transitie naar meer klantgericht ondernemen stop te zetten. Terwijl je juist als de zon schijnt, het dak moet repareren. De sector zou meer moeten investeren in kwaliteit van data, in digitale dienstverlening en innovatieve businessmodellen om de komende jaren te kunnen profiteren van de kracht van financieel advies en de intieme relatie met je klant. De concurrentie van fintech bedrijven, directe kanalen, de toenemende transparantie, de veranderende verwachting van de klant en de druk op het verdienmodel zorgen voor de noodzaak om verder te innoveren als branche. De ondernemers die hunkeren naar hoe het vroeger was, spelen een verloren wedstrijd. De mentaliteit van ondernemerschap, innovatie en echte klantgerichtheid kan nog wel een tandje beter."

 

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Jos Baeten likes & unlikes

Jos Baeten likes & unlikes

Het besef dat de financiële sector uit moet gaan van de behoeften van de klant in plaats van alleen het aanbieden van producten is echt ingedaald. Dat zegt...

Michel Schaft likes & unlikes

Michel Schaft likes & unlikes

"Er gaat een moment komen dat de consument zelf de overregulering in de financiële sector afstraft." Dat stelt Michel Schaft (mede-oprichter we are sure) in...

Björn Jalving likes & unlikes

Björn Jalving likes & unlikes

"Wat gaan we doen om meer waarde toe te voegen aan financiële producten? Op deze vragen hoor ik in de markt nog te weinig antwoorden." Aldus Björn Jalving...

Richard Meinders likes & unlikes

Richard Meinders likes & unlikes

"Ik zou graag zien dat er een brede dialoog binnen de sector op gang komt om het evenwicht tussen de commerciële en maatschappelijke belangen te behouden dan...

Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik likes & unlikes

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...

Bart de Nie likes & unlikes

Bart de Nie likes & unlikes

"Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant." Aldus Bart de Nie (directeur SEH) in de rubriek Like &...