Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong 2018

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant Fred de Jong in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?
"Mede door de economische rugwind is het sentiment in de sector een stuk positiever dan de afgelopen jaren. Intermediairs hebben gelukkig weer wat meer zelfvertrouwen, waardoor er ook ruimte is voor nieuwe business modellen. De transitie naar meer klantgericht ondernemen, naar een minder afhankelijke positie ten opzichte van banken en verzekeraars en de investeringen in kwaliteit van dienstverlening gaan leiden tot een sterke groep (onafhankelijk) financieel adviesbedrijven. De kantoren die de economische recessie, de regelgeving, de digitalisering en bijvoorbeeld ook de concurrentiestrijd met directe kanalen goed hebben verteerd, kunnen met vertrouwen naar de toekomst kijken. Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies. Deze ondernemers geven de sector weer nieuw elan en kunnen hopelijk ook de traditioneel denkende ondernemers in de sector overtuigen dat de noodzakelijke vernieuwing van business modellen duurzaam en rendabel is."

Wat kan beter in de financiële sector?
"Het minder denken in producten en meer in dienstverlening en advies kan veel beter. De sector is nog deels vastgeroest in oude patronen. Juist doordat het nu economisch beter gaat, hebben veel ondernemers de neiging om de ingezette transitie naar meer klantgericht ondernemen stop te zetten. Terwijl je juist als de zon schijnt, het dak moet repareren. De sector zou meer moeten investeren in kwaliteit van data, in digitale dienstverlening en innovatieve businessmodellen om de komende jaren te kunnen profiteren van de kracht van financieel advies en de intieme relatie met je klant. De concurrentie van fintech bedrijven, directe kanalen, de toenemende transparantie, de veranderende verwachting van de klant en de druk op het verdienmodel zorgen voor de noodzaak om verder te innoveren als branche. De ondernemers die hunkeren naar hoe het vroeger was, spelen een verloren wedstrijd. De mentaliteit van ondernemerschap, innovatie en echte klantgerichtheid kan nog wel een tandje beter."

 

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Mark de Rijke likes & unlikes

Mark de Rijke likes & unlikes

"Pas wanneer de angst over het actief delen van klantdata met het intermediair weggenomen wordt, zal er sprake kunnen zijn van echte partners in business." Dat zegt...

Paul Robbe likes & unlikes

Paul Robbe likes & unlikes

"Het is goed dat er de laatste tijd in de media en in de politiek meer aandacht is voor het belangrijke thema onverzekerbaarheid." Dat stelt Paul Robbe (directeur...

Jeroen Oversteegen likes & unlikes

Jeroen Oversteegen likes & unlikes

"Geldverstrekkers en verzekeraars zouden binnen de mogelijkheden van het provisieverbod intermediairs vaker kunnen belonen voor de uitbesteding van nazorg." Dat...

Tim Schoonbergen likes & unlikes

Tim Schoonbergen likes & unlikes

"Veel verzekeringsvormen hebben heel wat meer maatschappelijke relevantie dan allerlei 'hippe' producten/diensten van nog hippere bedrijven met astronomische winstmarges",...

Ivo Valkenburg likes & unlikes

Ivo Valkenburg likes & unlikes

"Het is de hoogste tijd voor herziening van alle vastgelopen elementen in het financiële systeem." Aldus verbinder en auteur Ivo Valkenburg ('Spirit in Finance')...

Gert Vasse likes & unlikes

Gert Vasse likes & unlikes

"De transitie naar meer eenvoudige producten en begrijpelijke taal mag wat mij betreft wel wat sneller gaan." Dat zegt Gert Vasse (director bij Yellowtail) in de...